• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022518758
  • خبرنگار : 50107

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد

برنامه‌ریزی برای برگزاری ۷ دوره دو سالانه کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

برنامه‌ریزی برای برگزاری ۷ دوره دو سالانه کنگره جهانی حضرت رضا(ع)
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: پس از بررسی و مطالعات همه‌جانبه در ادامه چهار کنگره قبلی، با رهنمود تولیت معزز به احیای کنگره برای ۷ دوره دو سالانه برنامه‌ریزی شده است.

عبدالحمید طالبی امشب، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در دهه کرامت امسال با استعانت از خداوند منان و انتخاب یکی از احادیث گوهربار حضرت رضا(ع) شعار امسال را «با شما سربلندیم» قرار دادیم که با آن ولایت‌مداری، مشارکت، همدلی اجتماعی، سربلندی و عزتمندی را در سایه امامت و ولایت سرلوحه کار خود در نظر گرفتیم.

وی بیان کرد: از مهمترین برنامه‌های دهه کرامت امسال پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) است که در سال ۶۲ با هدف آغاز حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه به ویژه امام رضا(ع) پایه‌ریزی و ۴ کنگره با پیام و سخنان مقام معظم رهبری، با شکوه و عظمت برگزار شد.

طالبی افزود: پس از بررسی و مطالعات همه‌جانبه در ادامه ۴ کنگره قبلی، با رهنمود تولیت معزز به احیای کنگره با رویکردی نوین و با هدف امتداد بخشیدن به اندیشه‌های تمدن‌ساز حضرت رضا(ع) در سطح ملی و جهانی و در پاسخ به نیازهای اندیشه‌ای جامعه و محور قرار دادن موضوعاتی مانند عدالت و تبعیض، کرامت و حقوق انسانی، خانواده و آسیب‌های اجتماعی و مساله حکمرانی نظامند الهی برای ۷ دوره دو سالانه برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: اهداف کلانی که در این دوره مد نظر قرار گرفته تحکیم و استمرار اندیشه تمدنی امام رضا(ع)، تقویت فرهنگ مقاومت اسلامی، ارائه خوانش جدید از اندیشه‌های امام رضا(ع) متناسب با نیازهای امروز، گسترش همگرایی، مشارکت و ارتباطات جهانی، اتحاد، مفاهمه و همگرایی در خصوص مفاهیمی چون عدالت، حقیقت و کرامت در سطح جهان و دستیابی به راه حل‌های فرهنگی، آموزشی و علمی و مشارکت در حوزه مفاهیم تمدنی و اخلاقی در درون جهان اسلام است.

وی بیان کرد: دبیرخانه کنگره در دهه کرامت سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و موضوع را عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس قرار داد. تاکنون بیش از ۵۰ پیش‌نشست ملی و بین‌المللی را با همکاری موسسات و دانشگاه‌ها در سطح کشور و بین‌الملل برگزار کردیم. اولین اجلاسیه را در جمع اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور اندیشمندانی از ۲۴ کشور در تابستان ۱۴۰۱ و دومین اجلاسیه را در سال گذشته در دهه کرامت ۱۴۰۲ برگزار کردیم. تمام این پیش‌نشست‌ها براساس نظام موضوعات کنگره طرح‌ریزی شده است.

طالبی خاطرنشان کرد: امسال در جلسه و اجلاسیه نهایی از حضور ۴۲ نفر از مدعوین غیر ایرانی از ۲۴ کشور به صورت حضوری و ۸ کشور به صورت غیر حضوری استفاده کردیم و در این ۲ روز پنل‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار شد. مراسم افتتاحیه روز گذشته با پیام مقام معظم رهبری در جمع اعضای منتخب کمیته علمی کار خود را آغاز کرد.

ایجاد جامعه اسلامی بدون ایجاد حاکمیت اسلامی امکان‌پذیر نیست

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند وظیفه بزرگ ما معرفی ائمه به دنیا بوده و ضروری است در ابعاد ذیل بر روی زندگی معصومین از سه بعد کار شود، اول بیان جنبه قداست ائمه، دوم جنبه کلمات و درس‌های ایشان در زمینه‌های مختلف و سوم زمینه سیاست بوده که بخش مهمی است. ائمه معصومین هدف‌های بزرگی داشتند و هدف عمده آن‌ها ایجاد جامعه اسلامی بود که ایجاد جامعه اسلامی بدون ایجاد حاکمیت اسلامی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ۲۰ نشست در این کنگره برگزار شد که ۳ نشست عمومی و ۱۷ نشست تخصصی بود. ۹۲ استاد از اساتید بین‌المللی و ۳۹ نفر از اساتید ملی مقاله داشته و ۲۰ تن از اساتید ریاست نشست‌ها را برعهده داشتند. موضوعات نشست‌های ۲۰ گانه مبتنی بر تعالی رضوی، از روز گذشته تاکنون ادامه داشت. در این کنگره از کاغذ استفاده نکردیم. مجموعه مقالات زبان فارسی، مجموعه مقالات انگلیسی و دو جلد خلاصه مقالات عربی و فارسی در مجموع بیش از ۲۰۰ مقاله تهیه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha