• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022618785
  • خبرنگار : 50105

نیروی کار جهانی عوض خواهد شد؟

نیروی کار جهانی عوض خواهد شد؟

ایسنا/خراسان رضوی تنوع سنی نیروی کار آینده را مشخص خواهد کرد.

نیروی کار به سرعت در حال تغییر است و در دهه‌های آینده، نسل‌های مختلف را در یک زمان در محل کار خواهیم دید، افراد و سازمان‌ها در کل این فرصت را دارند که با نیازها و فرصت‌های متغیر نیروی کار در سنین مختلف سازگار شوند.

برای اولین بار، پنج نسل در نیروی کار وجود خواهد داشت و همه سوابق و سطوح مهارت و تجربه متفاوتی دارند و با هم در تلاش برای غلبه بر چالش‌ها و دستیابی به اهداف تجاری هستند، اما از آنجایی که اختلافات سنی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، همکاری می‌تواند تلاش پیچیده باشد، به‌خصوص زمانی که آگاهی وجود نداشته باشد.

تغییر دیدگاه در دنیای کار مورد نیاز است. کارهای بیشتری در مسیر پذیرش جهانی وجود دارد و با درک اهمیت و حمایت از کارمندان در تمام سنین شروع می‌شود. در دهه‌های اخیر، انتظار غالب این بوده است که فعالیت مشاغل بین ۳۰ تا ۴۰ سال طول بکشد و افراد در دهه ۶۰ خود بازنشسته شوند. این دیگر درست نیست و کارکردن در حال تغییر است.

در اتحادیه اروپا، بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ عمر کاری مورد انتظار ۴.۱ سال افزایش یافت و این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت به این دلیل که در اکثر اقتصادهای بزرگ، جمعیت در حال پیر شدن و نرخ تولد در حال کاهش است.

سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرد که نسبت جمعیت بالای ۶۰ سال جهان از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ می‌رسد که تقریباً ۲ برابر خواهد شد.

حتی اگر همه آن افراد فعال باقی نمانند، این امر متحول‌کننده خواهد بود. برای مثال، در آمریکا، یک چهارم مردان و ۱۷ درصد از زنان بالای ۶۵ سال انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲ همچنان در بازار کار باشند.

در دهه‌های آینده، تعداد بیشتری از نسل‌ها را در یک زمان در محل کار خواهیم دید. البته ما عادت کرده‌ایم که در کنار همکارانی که چند دهه بزرگتر یا کوچکتر هستند کار کنیم، اما اگر کار تا ۷۰ سالگی ما به یک امر عادی تبدیل شود، ممکن است ۵۰ سال بین جدیدترین کارمندان و کسانی که طولانی‌ترین تجربه را دارند فاصله وجود داشته باشد.

این به معنای طیفی از مهارت‌ها و تجربه زندگی است که پویایی محل کار را تغییر می‌دهد. در عین حال، ملاحظاتی در مورد سلامت و رفاه وجود دارد. آنچه واضح است این است که این تغییرات جمعیتی نیازمند پاسخی است که فراتر از چند سال قبل از بازنشستگی است.

شکوفایی در نیروی کار با تنوع سنی

برای بررسی بیشتر این موضوع، تحقیقی در مورد آنچه ما نیروی کار با تنوع سنی می‌نامیم، انجام شده است.

شکوفایی در گزارش نیروی کار در سنین مختلف که زمینه‌های روشنی را برای اقدام مشخص می‌کند، به اوج خود رسید. تمایل به انعطاف بیشتر غیرقابل انکار است. فرصتی برای همکاری در سراسر جامعه و شکل‌ دادن به آینده کاری که تمام نیازهای ما را، در هر سن یا مرحله‌ای که داریم، برآورده می‌کند.

برخی چیزها را افراد می‌توانند تحت تأثیر قرار دهند. می‌توانیم برای حفظ شکوفایی مشاغل برای پنج دهه، مهارت‌های خود را به روز نگه داریم. ما می‌توانیم سلامت جسمی و روانی خود را در اولویت قرار دهیم. برای موفقیت واقعی در نیروی کار با سن و سال، همکاری کلیدی خواهد بود. این مورد فقط به کارهایی که مردم انجام می‌دهند نیست، بلکه حمایتی است که ما از سازمان‌هایی که برای آنها کار می‌کنیم دریافت می‌کنیم و در مورد سیاست‌هایی است که می‌تواند سازمان‌ها را قادر سازد تا از نیروی کار خود به بهترین شکل حمایت کنند.

نیروی کار با تنوع سنی طیف وسیع‌تری از مهارت‌ها، دیدگاه‌ها و دانش را پرورش می‌دهد و به خلاقیت دامن می‌زند. هر کارمند مجموعه‌ای از استعدادها و تلاش‌های خود را به گروه انتقال می‌دهد و با چنین تجربه‌های متنوعی، حمایت مکمل بین کارگران منجر به همکاری بهتر و بهره‌وری کلی بیشتر می‌شود. حتی نشان داده شده است که گروه‌های چند نسلی عملکرد فردی را هم برای نسل جوان و هم برای نسل‌های قدیمی‌تر افزایش می‌دهند.

نیروی کار جهانی عوض خواهد شد؟

نیروی کار سالم و ماهر

دو حوزه کلیدی که باید در مورد همکاری در نظر گرفت، سلامت و رفاه و توسعه مهارت‌هاست. سلامت برای افرادی که در دهه هفتم یا هشتم خود بازدهی بالایی دارند، مهم است. سازمان‌ها می‌توانند برنامه‌های جامع سلامت یا رفاه محیط کار را برای کمک به بهبود حفظ کارگران معرفی کنند. آن‌ها می‌توانند با سازگاری با نیازهایی که با افزایش سن تغییر می‌کنند، از سلامت جسمی و روانی حمایت کنند. نکته این است که برای حمایت واقعی نیروی کار سالم و شاد، نیاز به نظرات سراسر جامعه است.

آموزش کارکنان فقط به این معنا نیست اطمینان حاصل شود که می‌توانند کارهای امروزی را انجام دهند، بلکه آنها را برای آنچه که در آینده به شکوفایی نیاز دارند و همچنین حفظ استعداد و تجربه در حین ساخت بر روی آن، آماده می‌کند. این مورد می‌تواند به شکل دوره‌ها و یادگیری رسمی باشد، همچنین مداخلاتی مانند بررسی شغلی که فرصتی برای درک اینکه چگونه نیازهای فردی کارگران مسن‌تر به بهترین وجه با اهداف شرکت تناسب دارد، فراهم می‌کند. به همین ترتیب، راهنمایی می‌تواند به بهبود مهارت‌های شغلی اصلی و همچنین مهارت‌های دیگر کمک کند.

در نیروی کار با سنین مختلف، برنامه‌های مربیگری معکوس که در آن همکاران کم‌تجربه‌تر با افراد باتجربه‌تر شریک می‌شوند، می‌توانند به شرکت‌کنندگان کمک کنند تا مزایایی را که کارگران جوان‌تر و مسن‌تر به اشتراک می‌گذارند، درک کنند.

نقش کارفرمایان و سیاست‌گذاران 

افراد می‌توانند برای آموزش بیشتر تلاش کنند و به دنبال مربیان خود باشند اما برای تأثیر واقعی، کارفرمایان و سیاست‌گذاران نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

نیروی کار با تنوع سنی کار را در هر بازار و بخش شکل می‌دهد. افراد، سازمان‌ها و جامعه این فرصت را دارند که با فکر کردن به تأثیر دوره‌های کاری ۵۰ ساله و هم‌اکنون برای توسعه راهبردهایی برای پاسخگویی، رشد و نوآوری را تقویت کنند. نیروی کار آینده شکوفا، نیرویی خواهد بود که برای تجربه ارزش قائل باشد و در نتیجه کارکنان در تمام سنین را جذب و حفظ کند.

نیروی کار چند نسلی منجر به افزایش یادگیری و راهنمایی می‌شود و رشد و توسعه بهتری را برای کارکنان فراهم می‌کند.

منابع

cielotalent.com

weforum.org

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha