• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403022618864
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

هشدار دامپزشکی به دامداران؛

«تیلریوز» در گاو و گوساله، بیماری شایع در فصل گرما

«تیلریوز» در گاو و گوساله، بیماری شایع در فصل گرما

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: «تیلریوز» یا بیماری زردی در گاو و گوساله نوعی بیماری شایع در فصل گرما بوده که واکسیناسیون بهترین روش کنترل و پیشگیری از آن است.

ویدا معزی اظهار کرد: بیماری تیلریوز که در ایران بنام زردی معروف است، یک بیماری انگلی خونی بوده و عامل بیماری توسط کنه‌ها از دام آلوده به دام سالم منتقل می‌شود.

وی در خصوص علائم بیماری تیلریوز افزود: علائم بیماری بیشتر شامل تب، تورم غدد لنفاوی، خونریزی مخاطات، زردی، کم خونی، کاهش شیر، سقط جنین، ضعف و بی حالی و نهایتاً مرگ است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از جمله نشانه‌های بیماری تیلریوز در روی لاشه زردی گوشت دام، زرد بودن رباطات و مفاصل، خونریزی در روی عضله قلب، تورم غدد لنفاوی، خشکی هزارلا، انباشتگی شکمبه و خونریزی در شیردان است.

وی گفت: به دلیل تب، پرخونی و زردی لاشه دام مبتلا به تیلریوز، گوشت این دام‌ها برای مصارف انسانی قابل استفاده نیست و این لاشه‌ها در کشتارگاه ضبط و معدوم می‌شوند که منجر به ضرر اقتصادی برای دامدار می‌شود.

معزی اظهار کرد: شدت بیماری در گوساله‌ها بیشتر است و با توجه به امکان انتقال بیماری از طریق جفت به گوساله، بیماری در گوساله تازه متولد شده نیز رخ می‌دهد.

وی با اشاره به گرمای هوا و فعالیت بیشتر کنه‌ها در فصول گرم سال، تاکید کرد: با شروع فصول گرم و افزایش فعالیت کنه‌ها، شیوع بیماری نیز بیشتر می‌شود و از آنجایی که آغل و جایگاه‌های سنتی با چوب و سنگ و خاک ساخته شده دارای شرایط مناسبی برای مخفی شدن و حفظ چرخه زندگی کنه‌ها است جایگاه مناسبی برای وقوع بیماری بوده؛ چرا که دارای خلل و فرج زیاد هست و امکان سمپاشی آنها علیه کنه‌ها به طور مناسب و با تاثیر قطعی وجود ندارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات پیشگیرانه این بیماری بیان کرد: راه‌های پیشگیری از بیماری شامل رعایت بهداشت، استفاده از محل نگهداری دام مناسب و سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آنها و مبارزه با کنه‌ها است و توصیه می‌شود جایگاهای سنتی با کف سازی و اصلاح ساختار دیوارها با آستر کشی مناسب بهسازی شده و جایگاه جدید دامی از سنگ، سیمان و آهن طراحی و ساخته شوند.

وی ادامه داد: جمع‌آوری کود، فضولات و پوشاندن آنها و حمل مستمر به خارج از جایگاه، جمع آوری و خارج ساختن کاه و کلش و خوراک باقی‌مانده دام نیز اهمیت دارد، همچنین سمپاشی مرتب جایگاه دام با سموم ضد کنه مجاز در فصول و زمان‌های مناسب و نیز سم پاشی بدن دام به روش حمام، اسپری و یا سموم خطی با نظر دکتر دامپزشکی اهمیت زیادی در پیشگیری دارد.

معزی با بیان اینکه واکسیناسیون بهترین روش کنترل و پیشگیری از بیماری است، افزود: با تزریق واکسن در فصول سرد سال و زمانی که کنه‌ها فعالیتی ندارند (به دام غیر آبستن) از طریق مراکز مایه کوبی مجاز می‌توان تا یک سال دام را در برابر تیلریوز ایمن و هزینه‌های اقتصادی ناشی از کاهش تولیدات و تلفات دامی و درمان‌های دارویی حذف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha