• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403022618906
  • خبرنگار : 71070

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

نرخ تورم شیرخشک در ۶ ماه اخیر کمتر از ۸ درصد / عدم تغییر قیمت پرمصرف‌ترین شیرخشک در کشور

نرخ تورم شیرخشک در ۶ ماه اخیر کمتر از ۸ درصد / عدم تغییر قیمت پرمصرف‌ترین شیرخشک در کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نحوه محاسبه نرخ تورم شیرخشک باید بر اساس نسبت مصرف انواع آن صورت گیرد، تاکید کرد که نرخ تورم شیرخشک در شش ماه اخیر حدود ۷.۵ درصد بوده است.

دکتر سجاد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک‌های نوزادان از آبان سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: عمده مصرف شیرخشک‌های کشور مربوط به شیرخشک‌های معمولی یا غذایی بوده که مصرف روزانه برخی از کودکان است و به‌نوعی غذای غالب کودکان به‌حساب می‌آید و با پرداخت یارانه از سوی دولت، اجرای این طرح تغییر قیمتی برای مصرف‌کنندگان نداشت.

وی افزود: ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک‌ معمولی که با برندهای مختلف در داروخانه‌ها موجود است، به‌صورت یارانه‌ای با ارائه کد ملی کودک زیر دو سال ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای محاسبه تورم شیرخشک باید نسبت مصرف انواع شیرخشک در بازار لحاظ شود و نمی‌توان هر نوع شیرخشک رژیمی یا رگولار را با یک نسبت ثابت در نظر گرفت، عنوان کرد: برای مثال در سال گذشته مصرف شیرخشک رگولار ۶۸ میلیون قوطی بوده، درحالی‌ که شیرخشک رژیمی حدوداً ۱۰ میلیون قوطی مصرف شده است، بنابراین درحالی‌که میزان مصرف شیرخشک معمولی ۷ برابر شیرخشک‌های رژیمی است و در واقع ۸۷ درصد بازار شیرخشک در داروخانه‌ها مربوط به نوع غذایی آن است؛ طبیعتاً در صورت محاسبه نرخ تورم با لحاظ نسبت وزنی شیرخشک‌های معمولی که بدون تغییر قیمت است، تورم بسیار کمتر بوده و بر اساس اطلاعات مصرف که در سامانه‌های مربوطه موجود بوده، نرخ تورم حوزه شیرخشک پس از اصلاح سیاست‌های ارزی ۷.۵ درصد است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پرمصرف‌ترین شیرخشک کشور تغییر قیمتی نداشته است، خاطرنشان کرد: نظر به موارد ذکر شده به‌وضوح می‌توان گفت که نرخ تورم حوزه شیرخشک بسیار کمتر از تورم عمومی کشور بوده است، درحالی‌که برخی گزارش ها بدون در نظرگرفتن ضرایب وزنی هر کدام از انواع شیرخشک‌ها بوده و به‌صورت یکسان لحاظ می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha