• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403022618966
  • منبع : پایگاه‌های خبری

بازیچه‌های صهیونیسم

بازیچه‌های صهیونیسم

زمانی آریل شارون نخست وزیر ملعون رژیم اشغالگر قدس در موضع گیری گفته بود که «اگر مردم امریکا بفهمند که تا چه اندازه کشورشان تحت کنترل صهیونیست‌ها و لابی‌های متحد آن‌ها است، قطعا علیه حکام کشورشان قیام خواهند کرد»؛ مثالی که ظاهرا در مورد کانادا نیز صدق می کند!

به گزارش ایسنا، به نقل از الف؛ به تازگی کمیته قضایی مجلس عوام کانادا در اقدامی جنجالی و عجیب، طرح «تروریستی» اعلام‌کردنِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به صحن این مجلس ارائه کرد و این طرح نیز با ۳۲۷ رای موافق تصویب شد. رویدادی که با بازتاب‌های بین‌المللی قابل توجهی همراه شد و بسیاری از ناظران و تحلیلگران انجام این اقدام آن هم تنها کمی پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات وعده صادق از سوی کشورمان علیه رژیم اشغالگر قدس را پالسی روشن از همراهی کانادا با سیاست‌های صهیونیست‌ها علیه کشورمان ارزیابی کردند.

در این میان، جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز چندی پیش در موضع‌گیری گفت که "در شرایط کنونی، از لحاظ حقوقی نمی‌توان سپاه را در لیست گروه‌های «تروریستی» قرار داد. اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز گفته بود که این اقدام نیاز به بررسی‌های قانونی بیشتر دارد. حتی انگلیس نیز اعلام کرده که اقدام مذکور می‌تواند برای این کشور ایجاد آسیب و چالش کند. با این همه، در رابطه با اقدام  اخیر مجلس عوام کانادا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «تروریستی» خواندن این نهاد، توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌رسد. 

اولا، اساسا نَه مجلس عوام کانادا و نه مجلس هیچ کشور دیگری در جایگاهی نیست که یک نیروی رسمی نظامی در کشوری دیگر را که دولت آن از حیث بین‌المللی مشروعیت دارد و به رسمیت شناخته شده، تروریستی اعلام کند. در مورد مجلس عوام کانادا، اقدام این نهاد در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ریشه در بی‌توجهی گسترده و عمیق پارلمان کانادا به اصول ابتدایی حقوق بین الملل دارد و البته که ارتکاب این فعل غیرقانونی، در نوع خود دخالت صریح در امور داخلی و حاکمیت دیگر کشورها نیز محسوب می‌شود. 

به بیان ساده‌تر، پارلمان کانادا در مقام یک نهاد قانونگذار، حتی ابتدایی‌ترین اصول در حوزه حقوقی و قانونی را نیز رعایت نکرده است. 

دوم اینکه باید این سوال را پرسید که چرا اجرای عملیات وعده صادق از سوی ایران که در حقیقت اقدام کشورمان در دفاع از خود و ارائه پاسخ مشروع در رابطه با حمله تروریستی رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری کشورمان در دمشق و به شهادت رساندن شماری از فرماندهان ایرانی بود، موجب عصبانیت مقام‌ها و نمایندگان مجلس عوام کانادا شده است؟ آیا اگر یک مرکز دیپلماتیک دولت کانادا در خارج از این کشور مورد حمله مستقیم یک بازیگر خارجی قرار گیرد، این کشور و دولت آن سکوت خواهند کرد؟ 

اقدام ایران در هدف قرار دادن اراضی اشغالی در قالب عملیات وعده صادق، کاملا مبتنی بر اصول حقوق بین الملل بود بنابراین، بهتر است که مقام‌های کانادایی آبروی خود و کشورشان را خرج رژیمی نکنند که تاکنون موجب کشته، مفقود و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ هزار انسان بیگناه در نوار غزه شده و مقام‌های ارشد آن نیز با اتهامات جدی با محوریت نسل کشی و ارتکاب به جنایت علیه بشریت در نهادی نظیر دیوان بین‌المللی دادگستری رو به رو هستند. 

آیا بهتر نیست کمی به تروریستی اعلام کردن یک ارتش و رژیم اشغالگر بیندیشند که بیشترین قطعنامه‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد تاکنون علیه آن صادر شده است؟ البته شاید این توانایی و ظرفیت در آن‌ها وجود ندارد.

به یاد داشته باشیم که زمانی آریل شارون نخست وزیر ملعون رژیم اشغالگر قدس در موضع‌گیری گفته بود که «اگر مردم امریکا بفهمند که تا چه اندازه کشورشان تحت کنترل صهیونیست‌ها و لابیهای متحد آن‌ها است، قطعا علیه حکام کشورشان قیام خواهند کرد»؛ مثالی که بعید است در مورد کانادا نیز صدق نکند! 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha