• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022618968
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

الگوی پیشرفت مسیر تحول اجتماعی را برای غلبه بر چالش‌های اساسی تبیین می‌کند

الگوی پیشرفت مسیر تحول اجتماعی را برای غلبه بر چالش‌های اساسی تبیین می‌کند

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسیر تحول اجتماعی برای غلبه بر چالش‌های اساسی ایران را تبیین می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر واعظ‌زاده، رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طی سخنانی با اشاره به اینکه نگاه نخبگان فکری و فرهنگی و عزم و عملکرد مدیران کشور نقش مؤثری در باور عمومی به پیشرفت دارد، گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چالش‌های اساسی کشور را شناسایی کرده و مسیر تحول اجتماعی را برای غلبه بر این چالش‌ها تبیین می‌کند. این مسیر بر اساس مبانی نظری متقن و با استفاده از دستاوردهای علمی و تجارب بومی و بین‌المللی تبیین می‌شود. غفلت از مبانی نظری در اجرای الگو، خود می‌تواند چالش‌آفرین شود.

وی ادامه داد: الگو از دو قسمت نظری و عملی تشکیل می‌شود. پرسشی که غالباً تکرار می‌شود، این است که آیا مبانی نظری الگو فقط برای کامل بودن متن و یا از سر تیمن و تبرک به الگو اضافه می‌شود یا تأثیری بر قسمت عملی الگو دارد؟ در پاسخ می‌توان به ارتباط معنایی بین قسمت نظری و قسمت عملی الگو اشاره کرد و انسجام نظری-عملی الگو را که در تمام مراحل تهیه الگو مورد توجه بوده در متن پیش‌نویس الگو نشان داد. حفظ این انسجام در عمل و در جریان اجرای الگو هم لازم است.

واعظ‌زاده با اشاره به اینکه الگو بر اساس این اعتقاد تهیه شده که باورهای افراد و گروه‌های اجتماعی بر عمل آنها تأثیر می‌گذارد، گفت: عمل، بدون باور متقن، هیچ است. این گزاره شامل خودِ الگو و عمل به الگو هم هست. بخش مهمی از قسمت نظری الگو شامل مبانی نظری الگو است که از نوع باور است. این مبانی وقتی در عمل و به هنگام اجرا مؤثر واقع می‌شود که نسبت به آنها باور وجود داشته باشد. از طرف دیگر عمل به الگو وقتی مؤثر است که بر باور به مبانی نظری استوار باشد. مبانی نظری برای تأکید بر باورها و بخاطر تأثیر باورها بر عمل در الگو درج شده است. چالش بزرگ در هنگام اجرای الگو ضعف باور به مبانی نظری الگو است. الگو در قسمت عملی، راهکارهای تقویت این باور را توصیه می‌کند.

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه باور قوی به مبانی نظری الگو، اجرای موفق الگو را تضمین می‌کند، گفت: از جمله مبانی نظری الگو باور به پیشرفت تمدنی ایران است. این باور پیش‌نیاز اجرای الگو است. پیشرفت تمدنی طولانی مدت است. اما نقطه شروع آن وضعیت کنونی کشور با همه واقعیت‌های تلخ و شیرین موجود است. واقعیت‌های شیرین، باور افراد و گروه‌های اجتماعی بویژه جوانان را به امکان پیشرفت تقویت می‌کند و انسجام اجتماعی را افزایش می‌دهد. انسجام اجتماعی پیش‌نیاز پیشرفت است. تقویت واقعیت‌های شیرین، خود وابسته از اجرای الگو است. وابستگی متقابل نظر و عمل پیشرفتی، چالش اجرای الگوست. ترویج نگاه تمدنی به پیشرفت از سوی نخبگان فکری و فرهنگی، باور به امکان‌پذیری پیشرفت ایران را تقویت می‌کند. کسانی که با سخت‌کوشی و عزم قوی از فرصت‌ها استفاده کرده و بر مشکلات غلبه کرده و عملاً به موفقیت دست یافته‌اند نیز در تقویت باور عمومی به پیشرفت مؤثرند. باور و عزم و عملکرد مدیران کشور نقش مهمی در این باور دارد. پیشگامان پیشرفت کسانی هستند که در نظر و عمل امید به آینده را در نسل جوان شعله‌ور می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از امروز آغاز به کار کرده و تا فردا، ۲۷ اردیبهشت به صورت حضوری و مجازی ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha