• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی

ریشه گیاهان در تسخیر زمین چه بوده است؟

ایسنا/خراسان رضوی گیاهان از جلبک‌های ستاره‌ای پدید آمدند تا خشکی‌های زمین را تسخیر کنند.

به نقل از ارث، اولین گیاهان زمینی تقریباً ۵۵۰ میلیون سال پیش، از جلبک‌ها تکامل یافتند و شروع به تغییر چشم‌انداز زمین کردند و سطح و جو سیاره را به شدت تغییر دادند.

پیشرفت قابل‌توجهی در درک این خاستگاه‌ها از طریق تلاش‌های مشترک گروه تحقیقاتی بین‌المللی به دست آمده است. این گروه با موفقیت رمزگشایی توالی ژنومی جلبک زیگنما (Zygnema)، نزدیکترین خویشاوندان زنده این گیاهان زمینی پیشگام را انجام داده است.

این تحقیق حدود ۵۰ دانشمند از هشت کشور مختلف را گرد هم آورده است. این همکاری منجر به دستاورد مهم  و اولین توالی ژنومی کامل چهار سویه مختلف جلبک زیگنما شد.

با انجام این کار، این گروه بینش‌های مهمی را در مورد سازگاری‌های تکاملی ارائه کرده است که گیاهان آبزی را قادر به انتقال و رشد در خشکی می‌کند که نشان‌دهنده پیشرفتی اساسی در درک ما از تکامل گیاهان است.

اکنون محققان می‌توانند به این داده‌های ژنومی بپردازند تا ارتباطات بیشتر بین ژنتیک گیاهی و پاسخ‌های محیطی را کشف کنند.

جلبک‌های زیگنما فقط نوعی از گیاهان نیستند بلکه آنها نشان‌دهنده  پیوند حیاتی بین حیات آبزی و زمینی هستند. چهار سویه مورد مطالعه در ایالات‌متحده و آلمان، بینش‌های مهمی را در مورد سازگاری‌های ژنومی لازم برای زندگی در خشکی نشان داده‌اند.

نتایج بررسی نشان داد که جالب است بلوک‌های ساختمانی ژنتیکی که ریشه‌های آن‌ها به میلیون‌ها سال قبل از گیاهان زمینی می‌رسد، در اجداد گیاهان و جلبک‌ها تکرار و متنوع شده است که تکامل ماشین‌های مولکولی تخصصی‌تری را ممکن می‌سازد.

یافته ‌های این تحقیق فقط درک ما را از تکامل گیاه گسترش نمی‌دهد همچنین به‌طور کلی منبع قوی برای جامعه علمی فراهم می‌کنند.

مطالعه کامل در مجله Nature Genetics منتشر شد.