• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403022619007
  • خبرنگار : 71635

دو پیشنهاد سینمایی وزیر ارشاد به سازمان همکاری‌های شانگهای 

دو پیشنهاد سینمایی وزیر ارشاد به سازمان همکاری‌های شانگهای 

وزیر فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت افزایش همدلی و هم‌افزایی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: دو پیشنهاد عملی برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم سازمان همکاری‌های شانگهای در تهران و همچنین پیشنهاد تشکیل اتحادیه فیلم سازمان همکاری‌های شانگهای را برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی ‌و هنری تقدیم می‌کنم. 

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در بیست و یکمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که صبح امروز (۲۶ اردیبهشت) به صورت آنلاین در سالن تشریفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: امروز همگی ما در حالی کنار هم جمع شده‌ایم که دنیا با چالش‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... دست و پنجه نرم می‌کند و چالش‌های انسانی یکی از بارزترین و مهمترین آنهاست. تلاش غرب و مجموعه تمدن غرب این است که افزون بر اقتصاد و سیاست، بر فرهنگ و تمدن مردمان غیر غربی تسلط یابد. تلاش بر این است تا هرچه بیشتر نسل جوان را از فرهنگ و تمدن خود بیگانه ساخته و تنها راه رسیدن به فرهنگ و تمدن را تمسک به جلوه‌ها و مظاهر فرهنگ غربی جلوه دهند. 

وی افزود: این در حالی است که هر کدام از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که امروز نمایندگان آنها در این نشست حضور دارند، کشورهایی با تاریخ و فرهنگ غنی و ریشه‌دار هستند، فرهنگی که از اعماق تاریخ در طول هزاران سال جان سالم به در برده و امروز به دست ما رسیده است. عبارتی از مقام معظم رهبری وجود درد که فرموده‌اند: «اقتدار حقیقی هر ملت، اقتدار فرهنگی آن کشور است و انزوای حقیقی، انزوای فرهنگی است‌.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بی‌تردید علاوه بر جنبه‌های ملی باید بکوشیم جلوه و سیمای ممتاز و برجسته فرهنگی کشورهای عضور سازمان همکاری‌های شانگهای را بیش از پیش معرفی و آشکار کنیم. این نشست بی‌تردید در تبیین اصالت‌های فرهنگی کشورهای مشرق زمین و نزدیکی نظرات تاثیرگذار بر فرهنگ جهان موثر است.


وی افزود: اسلام که دین صلح و دوستی است توصیه‌اش برابری و برادری است. قرآن که منشور حقیقی دین و کتاب قانون جمهوری اسلامی ایران است می‌فرماید: «ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شمارا تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است‌. خداوند دانا و آگاه است.» 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: آیه فوق نشانگر تایید تنوع و تکثر فرهنگی از سوی خداوند است که تفاوت‌ها را دلیل بر برتری قونی بر قوم دیگر نمی‌داند و آن را ابزاری برای شناسایی ملت‌ها و قومیت‌ها می‌شمرد. فرهنگ، سنن و آداب مشترک به عنوان رشته‌های ناگسستنی پیوند ملت‌های منطقه می‌تواند در همه حوزه‌ها عامل نزدیکی ملت‌ها و منشا ثمرات نیکی باشد. 

دو پیشنهاد سینمایی وزیر ارشاد به سازمان همکاری‌های شانگهای 

وی تاکید کرد: ریاست محترم اجلاس، درایت موسسین سازمان همکاری‌های شانگهای در تاسیس نهادی که اولویت اول آن حفظ امنیت مردم و مبارزه با افراط‌گرایی و تروریست بوده است، تحسین برانگیز است. بر عهده همه ما اعضا است که در تحقق این هدف والا بکوشیم. چالشی که مردم اقصی نقاط جهان با آن مواجه هستند اکنون که ظلم و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی اسرائیل در قبال مردم فلسطین بر همگان آشکار گشته است، همه ما موظفیم در راستای اهداف سازمانی خود در مقابل این حجم از وحشی‌گری و ظلم این رژیم ساختگی، به‌ویژه قتل عام و کشتار غیرنظامیان و زنان و کودکان واکنش نشان دهیم و از تخریب اصالت ملت‌ها توسط صهیونیسم ممانعت کنیم. برای جلوگیری از اینگونه ظلم‌های تاریخی و فرهنگی راهی بهتر از هممکاری، تعامل و ایجاد پیوندهای فرهنگی بین کشورهایمان وجود ندارد. 

اسماعیلی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی و تاریخی چند هزارساله و به عنوان کشوری با رسالت فرهنگی، آماده همکاری‌های فرهنگی و هنری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و همچنین در قالب دو جانبه است‌. بدون تردید هر کدام از کشورها نقش یک قطعه تکمیلی را در پازل و سیمای عظیم فرهنگی جهان دارد. هر کدام از ما نمایندگان کشورهای با فرهنگ و تاریخ و عظمت باشکوه هستیم و امیدواریم با همدلی و هم افزایی کشورهای عضو بتوانیم محرومیت و مظلومیت فرهنگ و هنر را از سیمای سازمان بزداییم. 
وی افزود: به جاست در ابتدا قدرت خود را بشناسیم و پس از آن دنیا را متوجه عظمت خود کنیم. امروز با کمال تاسف قدرت غالب رسانه در دست افرادی است که برای حفظ منافع خود از هیچگونه تبلیغ دروغ امتناع نمی‌کنند. مستحضرید که اغلب شبکه‌های ماهواره‌ای به ترویج فساد و تباهی و تخریب اخلاق پاک انسانی همت گذاشته‌اند.

اسماعیلی تاکید کرد: در پایان مباحث خود دو پیشنهاد عملی از طرف جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی ‌و هنری تقدیم می‌کنم. پیشنهاد اول، برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم سازمان همکاری شانگهای در تهران و دوم پیشنهاد تشکیل اتحادیه فیلم سازمان همکاری‌های شانگهای، چراکه فیلم و ابزار هنر در رساندن پیام‌ها موثر است. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha