• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022619101
  • خبرنگار : 71604

تاریخ اولین پرواز سرنشین‌دار «بلو اوریجین» پس از وقفه طولانی

تاریخ اولین پرواز سرنشین‌دار «بلو اوریجین» پس از وقفه طولانی

اولین پرواز سرنشین‌دار شرکت «بلو اوریجین» از اوت سال ۲۰۲۲ تاکنون، روز ۱۹ مه پرتاب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دوران رکود پروازهای فضایی شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin) به زودی پایان خواهد یافت.

به نقل از اسپیس، شرکت پروازهای فضایی متعلق به «جف بزوس»(Jeff Bezos) دیروز ۱۴ مه اعلام کرد که یکشنبه ۱۹ مه را برای جدیدترین تلاش گردشگری فضایی زیرمداری خود هدف قرار داده است. این ماموریت که با نام «ان‌اس-۲۵»(NS-۲۵) شناخته می‌شود، از پایگاه پرتاب بلو اوریجین در غرب تگزاس انجام خواهد شد.

پنجره پرتاب در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی باز می‌شود. بلو اوریجین این ماموریت را به صورت زنده پخش خواهد کرد. پوشش زنده از ساعت ۸:۵۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز خواهد شد.

پروازهای زیرمداری بلو اوریجین از موشک «نیو شپرد»(New Shepard) این شرکت استفاده می‌کنند که از یک موشک و یک کپسول تشکیل شده است. هر دوی این عناصر قابل استفاده مجدد هستند. موشک مدت زیادی پس از بلند شدن، به صورت عمودی فرود می‌آید و فرود کپسول حامل خدمه با چتر نجات صورت می‌گیرد.

مسافران چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه می‌کنند و می‌توانند زمین را در برابر تاریکی فضا ببینند. کل پرواز، از پرتاب تا فرود کپسول حدود ۱۱ دقیقه طول می‌کشد.

ان‌اس-۲۵ همان طور که از نامش پیداست، بیست و پنجمین پرواز نیو شپرد تا به امروز خواهد بود اما هفتمین پرتاب سرنشین‌دار آن به شمار می‌رود که مأموریت‌های پژوهشی رباتیک را نیز انجام می‌دهد.

پرواز سرنشین‌دار اخیر بلو اوریجین موسوم به «ان‌اس-۲۲» در اوت ۲۰۲۲ انجام شد.

بیشتر بخوانید:

گردشگران فضایی "بلو اوریجین" با موفقیت به فضا رفتند و به زمین بازگشتند

یک ماه بعد، نیو شپرد طی یک ماموریت تحقیقاتی دچار یک ناهنجاری شد که نابودی موشک را در پی داشت. کپسول آن ماموریت با چتر نجات به زمین فرود آمد.

بلو اوریجین، ناهنجاری نیو شپرد را بررسی ‌کرد و دریافت که ناشی از آسیب دیدن ساختار حرارتی نازل روی موتور «بی‌ای-۳پی‌ام»(BE-۳PM) موشک است. این وسیله نقلیه زیر مداری پس از تعمیر شدن، در دسامبر ۲۰۲۳ با ماموریت بدون سرنشین «ان‌اس-۲۴» به پرواز بازگشت.

بیشتر بخوانید:

موشک «نیو شپرد» پرتاب شد

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک ماموریت گردشگری زیرمداری دیگر نیز چند هفته پس از ان‌اس-۲۵ پرتاب خواهد شد. شرکت «ویرجین گلکتیک»(Virgin Galactic) که رقیب اصلی بلو اوریجین در این زمینه است، روز هشتم ژوئن را برای پرواز چهار سرنشین ماموریت «گلکتیک ۰۷»(Galactic ۰۷) خود هدف قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha