• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022619113
  • خبرنگار : 71415

سفیر ایران: اهمیت هند اجازه نمی‌دهد این کشور هدف تحریم قرار بگیرد

سفیر ایران: اهمیت هند اجازه نمی‌دهد این کشور هدف تحریم قرار بگیرد

سفیر ایران در هند پس از چرخش موضع آمریکا نسبت به تحریم چابهار و هشدارش درباره اینکه تمامی نهادهای دخیل در معاملات تجاری با ایران با «ریسک بالقوه تحریم» مواجه می‌شوند، تاکید کرد «اهمیت کشور هند» نخواهد گذاشت هیچ کشوری تحریم علیه آن وضع کند.

به گزارش ایسنا، در پی امضای توافقنامه بلندمدت هند و ایران بر سر توسعه بندر چابهار که روز دوشنبه صورت گرفت واشنگتن ادعا کرد «هر نهادی که در معاملات تجاری با ایران دخیل شود با ریسک بالقوه تحریم‌ها مواجه خواهد شد.»

ایرج الهی سفیر ایران در هند در واکنش به این موضع اتخاذ شده از سوی آمریکا روز سه‌شنبه تاکید کرد «اهمیت هند» اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری آن را به خاطر همکاری با ایران تحریم کند.

الهی در مصاحبه با هندوستان تایمز تاکید کرد آمریکا با وضع هرگونه تحریم علیه چابهار نه فقط به دنبال آسیب زدن به منافع تجاری ایران یا هند است، بلکه به منافع تجاری هر کشور دیگری که به چابهار به چشم یک مرکز ترانزیتی نگاه دارند،‌ آسیب خواهد زد.

توافق ۱۰ ساله هند و ایران توسعه بلندمدت پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار را تسهیل می‌کند. شرکت دولتی گلوبال پورتس لیمیتد هند(IGPL) به موجب این توافق قرار است عملیات‌های این پایانه را اداره کند.

این شرکت برنامه دارد ۱۲۰ میلیون دلار برای تجهیز این پایانه سرمایه‌گذاری کند و هند همچنین یک گشایش اعتباری ۲۵۰ میلیون دلاری برای ارتقای زیرساخت‌های پیرامون چابهار پیشنهاد کرده است.

به نوشته هندوستان تایمز، آمریکا در سال ۲۰۱۶ به دنبال امضای یک توافق سه‌جانبه بین دهلی‌نو، تهران و کابل بر سر توسعه این بندر تحت تاثیر پتانسیلی که چابهار می‌توانست برای تسهیل تجارت و توسعه در افغانستان داشته باشد و همچنین لابی‌گری‌های طرف هندی برای آن معافیت تحریمی اعلام کرد.

آمریکا در آن زمان اعلام کرد این استراتژی را بر مبنای حمایت از توسعه اقتصادی افغانستان و «مشارکت نزدیک» با هند اتخاذ کرده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حتی زمانی که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای برجام با ایران خارج شده و ایران را در راستای سیاست «فشار حداکثری» هدف تحریم‌های جدید قرار داد بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف نگه داشت.

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی در خصوص توافق اخیر ایران و هند  بر سر توسعه چابهار مدعی شد تحریم‌های آمریکا علیه ایران «به قوت خود باقی مانده و ما به اعمال این تحریم‌ها ادامه خواهیم داد.»

پاتل اضافه کرد: «هر نهاد و هر طرفی که معاملات تجاری با ایران را در نظر دارد باید مطلع باشد که خود را در معرض ریسک‌ بالقوه تحریم‌ها قرار داده است.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معافیت تحریمی برای توافق جدید هند و ایران وجود دارد گفت: خیر.

الهی، سفیر ایران در هند، در پاسخ به صحبت‌های پاتل گفت: «فکر می‌کنم اهمیت هند نمی‌گذارد هیچ طرفی تحریمی را علیه هند به سبب همکاری تهران-دهلی نو در بندر چابهار اعمال کند.»

الهی اضافه کرد: «در کنار این مساله، پروژه چابهار تنها به سود ایران یا هند نیست. چابهار عامل تسهیل ترانزیت کالاها از جنوب شرق آسیا به اروپا،‌ روسیه و آسیای مرکزی است. اگر آمریکا تحریمی را علیه این پروژه اعمال کند، معنی اش این است که نه فقط به تجارت ایران یا هند، بلکه به تجارت کشورهای زیاد دیگری آسیب وارد می کند.»

«سارباناندا سونووال»، وزیر بنادر و کشتیرانی هند که روز دوشنبه به جهت نظارت بر امضای قرارداد بلند مدت توسعه چابهار به تهران سفر داشت گفت این پروژه درباره تشویق کارآفرین‌های هندی به سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بندر است.

او اظهار کرد: «ادغام این بندر با یک منطقه آزاد ویژه باعث افزایش جاذبه آن شده و در همین حال مشوق‌های هند از جمله امتیاز دادن بر سر هزینه‌های مربوط به کشتی‌ها و هزینه‌های بار ها باعث تقویت تجارت،‌ رشد اقتصادی و همکاری در چابهار می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha