• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403022619127
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی استان خبرداد

برداشت حدود ۳۰هزار کیلو گیاه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته

برداشت حدود ۳۰هزار کیلو گیاه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال گذشته حدود ۳۰هزار کیلوگرم گیاه دارویی از مراتع و رویشگاه‌های این استان برداشت شد.

سعید جاویدبخت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: عمده کارهای منابع طبیعی در قالب مشارکتی است و اصولاً اگر مشارکت مردم نباشد برنامه‌های منابع طبیعی به نتیجه نمی رسد.

وی اظهارکرد: احیای مراتع نیاز به مشارکت کامل مرتع‌داران دارد و اداره منابع طبیعی با تأمین نهاده های لازم شامل بذر و نشا با همکاری مرتع داران اقدام به احیای مرتع می نماید.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این مردم هستند که باید با قرق مرتع و نگهداری از گونه‌های کاشته شده در جهت توسعه این گونه‌ها قدم بردارد.

جاویدبخت تصریح کرد: در زمینه احیا و توسعه رویشگاه گیاهان دارویی در سال گذشته سه هزار و ۱۸۵ هکتار با مشارکت بهره‌برداران استان انجام شد.

وی ادامه داد: این میزان عملیات بهره‌برداری در شهرستانهای بویراحمد، کهگیلویه، چرام و لنده بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:طی سال گذشته ۱۱طرح مصوب بهره‌برداران گیاهان دارویی در استان داشته‌ایم که این طرح ها حدود ۱۴هزار هکتار را پوشش می‌دهند.

جاویدبخت تاکید کرد: بهره برداران گیاهان «آنغوزه»، «باریجه» و «کرفس کوهی» را احیا می‌کنند.

وی اظهارکرد: در سال گذشته ۲۹هزار و ۸۷ کیلوگرم گیاه دارویی از مراتع و رویشگاه‌های استان در قالب قرارداد و طرح بهره‌برداری برداشت شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزش اقتصادی این میزان گیاه دارویی ۳۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بوده است.

جاویدبخت افزود: بازار مصرف این گیاهان دارویی کشورهای هندوستان، امارات متحده عربی، چین و اروپا بوده است.

وی با بیان اینکه محصولات شیرآبه «باریجه» و «آنغوزه» کاملاً صادراتی است، بیان کرد: مقصد عمده محصول «آنغوزه» کشور هند بوده و «باریجه» عمدتاً از طریق گمرک تهران و بندر بواسطه دبی به کشورهای اروپایی صادر می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha