• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022619129
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه اندازی می‌شود

۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه اندازی می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از راه اندازی دو محور گردشگری شامل گذر جلوخان و گذر معتضدالدوله وزیری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه خبر داد.

داریوش فرمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه ریزی برای احیاء بافت های تاریخی استان، اظهار کرد: بافت های تاریخی در چند شهر استان همچون کرمانشاه، نودشه و سنقر وجود دارد که احیاء، مرمت و بهره برداری از آنها را در دستورکار قرار داده ایم. 

وی افزود: در شهر کرمانشاه در مساحتی بیش از ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در تلاشیم برای جلوگیری از تخریب و نابودی این بافت ارزشمند، دو محور گردشگری را در آن راه اندازی کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه گذر جلوخان و گذر معتضدالدوله وزیری دو محور تعریف شده در بافت تاریخی شهر کرمانشاه هستند، عنوان کرد: در حال حاضر اولویت روی محور گردشگری گذر جلوخان قرار داده شده، چرا که در این گذر تعدادی آثار تاریخی شاخص همچون تکیه بیگلربیگی، حمام نظام، خانه صارم الدوله، سرای همدانی ها، زورخانه علمدار و... وجود دارد. 

وی تاکید کرد: در محله فیض آباد که گذر جلوخان هم در آن واقع شده، بیش از ۳۱ اثر تاریخی واقع شده که اغلب آنها به ثبت ملی رسیده اند و ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری شهری کرمانشاه دارند. 

فرمانی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده جداره سازی و کف سازی بافت و مقاوم سازی بناهای تاریخی که در گذرجلوخان واقع شده اند، اجرایی می شود. 

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان صرف مرمت تعدادی از بناهای گذر جلوخان شد، عنوان کرد: سرای همدانی ها، تکیه بیگلربیگی و مسجد جامع از جمله این بناها بودند که برای آنها اعتبار صرف شد و امسال نیز اعتبارات خوبی به این بافت خواهیم داد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: تاکنون تعدادی از خانه های تاریخی که در این گذر قرار گرفته اند نیز به بخش خصوصی  واگذار شده و مرمت و احیاء شده اند. 

به گفته این مسئول، احیاء بافت تاریخی کرمانشاه می تواند علاوه بر رونق گردشگری شهری، زمینه اشتغالزایی خوبی نیز برای جوانان فراهم کند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha