• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022619140
  • خبرنگار : 50649

‌آسیب‌های زیست محیطی گسترش جمعیت سگ‌های ولگرد

‌آسیب‌های زیست محیطی گسترش جمعیت سگ‌های ولگرد

ایسنا/فارس رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس به تبیین ابعاد مختلف تهدیدها و آسیب‌های زیست محیطی غذادهی به سگ‌های ولگرد و کمک به افزایش جمعیت آنان پرداخت.

لیلا جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد یک تهدید برای حیات وحش محسوب می‌شود و این تهدید هم از چند جنبه محسوب می‌شود.

وی نخستین عامل تهدید را بیماری مشترک بین حیات وحش و سگ‌های ولگرد دانست و افزود: بیماری هاری و دیستمپر دو بیماری هستند که از سگ‌های ولگرد به حیات وحش منتقل می‌شود و موجب تهدید حیات وحش خواهد شد.

جولایی اظهار کرد: همچنین وقتی جمعیت سگ‌های ولگرد زیاد می‌شود، گله‌هایی از آنان تشکیل می‌شود که می‌توانند به حیات وحش حتی بزرگ جثه مانند آهو، میش، قوچ و... حمله کرده و آنان را تکه پاره کنند و جمعیت حیات وحش را مورد تهدید قرار دهند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس ادامه داد: البته این مسئله جدای آن است که سگ‌های ولگرد از خزندگان، جوندگان و حیوانات کوچکتر تغذیه می‌کنند که همه این‌ها موجب آسیب رساندن به حیات زیستی می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این‌ها سگ‌های ولگرد با گرگ‌ها و خانواده سگ‌سانان نظیر گرگ، شغال و غیره می‌توانند تشکیل هیبرید دهند و جمعیت‌های هیبریدی تشکیل دهند که بسیار درنده خوتر از سگ‌های ولگرد هستند.

جولایی با بیان اینکه به طور کلی غذارسانی به سگ‌های ولگرد کار درستی نیست، گفت: در این زمینه عده‌ای می‌گویند جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها زیاد شده است و آنان را باید زنده‌گیری کرده و در بیابان رها کنیم که این کار خطرناک‌تر است، چرا که به تنوع زیستی آسیب می‌زند و بیماری‌ هاری را گسترش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه هم غذارسانی و هم رهاسازی سگ‌های ولگرد در بیابان غلط است، افزود: حتی اگر مسائل زیست محیطی را کنار بگذاریم، مشاهده می‌کنیم گسترش جمعیت سگ‌های ولگرد مشکلات زیادی را برای زندگی شهری به وجود آورده است. هم باعث هراس مردم و هم آسیب به کودکان می‌شود، یعنی بر روی سلامت مردم تأثیر گذاشته و هزینه‌های درمانی را بالا می‌برد بنابراین این قضیه باید بدون تعارف مدیریت شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای مدیریت این کار دارد، گفت: مدیریت مسئله سگ‌های ولگرد نیاز به همفکری و اقدام جمعی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی اعم از محیط زیست، مدیریت پسماند و... دارد.

وی اضافه کرد: همچنین باید آموزش‌های گسترده‌ای به مردم داشته باشیم و در این زمینه مستنداتی از افرادی که عزیزان خود را بر اثر حمله سگ‌های ولگرد از دست داده‌اند، تهیه شود. در این زمینه رسانه‌های جمعی هم باید کمک کنند. تنها با یکی دو صفحه فضای مجازی نمی‌توان کار رسانه‌ای در این قضیه انجام داد.

جولای با بیان اینکه باید رسانه‌های جمعی به این قضیه به عنوان یک بحران زیست محیطی و سلامت شهروندان ورود کنند، گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود که مجازاتی برای غذارسانی به سگ‌های ولگرد تعریف شود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha