• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022619209
  • منبع : نمایندگی گیلان

استاندار گیلان تاکید کرد

تخصیص بودجه فرهنگی دستگاه های گیلان برای پسماند و جمعیت

تخصیص بودجه فرهنگی دستگاه های گیلان برای پسماند و جمعیت

ایسنا/گیلان استاندار گیلان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از بودجه فرهنگی خود را به دو تهدید گیلان در حوزه پسماند و پیری جمعیت اختصاص دهند و این یک تکلیف است.

اسدالله عباسی امروز، ۲۶ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد خانواده و جوانی جمعیت استان گیلان، با ابراز خرسندی از تقارن دهه کرامت با هفته خانواده و جمعیت، اظهار کرد: جوانی جمعیت منجر به ایجاد نشاط در خانواده و در پی آن جامعه شده و برای کشور پویایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در روند جوانی جمعیت و موالید در گیلان مناسباست ولی مطلوب نیست، گفت: در سال گذشته در حوزه جوانی جمعیت اقدامات خوبی انجام شد ولی به این روند نباید دل خوش بود؛ از این رو باید با اقداماتی عاجل، گیلان را از این وضعیت پیری جمعیت نجات دهیم.

استاندار گیلان، کانون خانواده را مهمترین رکن تربیت و آرامش فرزندان دانست و بیان کرد: نقش بانوان در تربیت فرزندان بسیار مهم است ولی اکنون برخی از بانوان میل به تک فرزندی دارند که باید این مشکل ریشه‌یابی شود.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به اجرای درست قانون جوانی جمعیت در گیلان، افزود: اجرای قانون جوانی جمعیت از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است ولی در دهه گذشته به این امر توجه جدی نشده و غفلت‌های جبران ناپذیری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرزندآوری باید براساس الگوهای موجود فرهنگ‌سازی شود، گفت: در فرهنگ‌ و الگوسازی در حوزه فرزندآوری و جوانی جمعیت نقش دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

نماینده عالی دولت در گیلان، تک فرزندی را یک تهدید برای جمعیت و جامعه دانست و بیان کرد: تک فرزندی منجر به افسردگی کودکان و نوجوانان می‌شود که این مهم باید توسط نهادهای فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش واکاوی شده و در جلسات ارائه راهکار دهند.

عباسی با تاکید بر اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی به حوزه پسماند و رفع معضل پیری جمعیت در گیلان، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید در حوزه تهدیدهای گیلان از جمله معضل جوانی جمعیت ورود کرده و با استفاده از ظرفیت متخصصان و نخبگان حوزه جمعیت به روند حل این مشکل کمک کنند.

وی با بیان اینکه دولت برنامه ویژه برای حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر دارد، گفت: اولویت در اعطای تسهیلات به اشتغال خانگی باید با مادران دارای دو فرزند یا بیشتر باشد ولی برای ترغیت زوج‌های جوان به فرزندآوری، دستگاه‌هایی همانند علوم پزشکی، آموزش و پرورش، بانک‌ها و راه و شهرسازی باید در برش استانی طرح‌های تشویقی در حوزه فرزندآوری را در نظر بگیرند.

استاندار گیلان با اشاره به نقش تاثیرگذار آموزش و پرورش در تربیت ذهنی کودکان در حوزه جوانی جمعیت، عنوان کرد: در فرآیند تربیت و رشد یک کودک مؤلفه‌های زیادی وجود دارد؛ از این رو آموزش و پرورش در کنار رشد علمی، باید به رشد فکری و فرهنگی دانش آموزان نیز توجه کرده و صدمات تک فرزندی را به خانواده‌ها گوشزد کند.

وی با بیان اینکه برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری باید از فضای شهری و رسانه‌ها نهایت بهره را برد، تصریح کرد: متولیان امور جمعیت باید با حضور در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها نسبت به آگاه‌سازی جامعه در خصوص صدمات پیری جمعیت اقدام کرده و با ارائه طرح‌های تشویقی، جوانان را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha