• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022619219
  • خبرنگار : 50570

یک کارشناس مذهبی پاسخ داد

چگونه می‌توان ارزش‌های دهه کرامت را به یک جریان اجتماعی تبدیل کرد؟

چگونه می‌توان ارزش‌های دهه کرامت را به یک جریان اجتماعی تبدیل کرد؟
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: لازمه تکریم از مناسبت‌های مختلف و تبدیل کردن آن‌ها به جریان‌های اجتماعی این است که افراد از ارزش‌های آن موضوع مطلع باشند و در دهه کرامت شاهد عشق و دلدادگی مردم هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خیرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت دهه کرامت اظهار کرد: آغاز دهه کرامت همزمان با  ولادت حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع) آغاز و روز میلاد امام رضا(ع) به عنوان آخرین روز دهه کرامت نیز محسوب می‌شود.

وی در خصوص اینکه ماه ذی‌القعده مخصوص امام رضا(ع)است افزود: در ماه ذی‌القعده مناسبت‌های مختلفی از جمله دهه کرامت‌ وجود دارد و مناسبت‌های مختلفی که منتسب به امام رضا(ع) است و به عبارتی ماه ذی‌القعده را می‌توان ماه امام رضا(ع) نامید.

این کارشناس مذهبی با بیان فضائل ماه ذی‌القعده گفت: این ماه ۴۰ شب وعده حضرت موسی با خداوند است که خداوند در قرآن کریم از آن یاد می‌کند، برای ماه ذی‌‍القعده و دهه کرامت اعمال مخصوص زیادی در کتاب‌های مختلف ذکر شده که بر اهمیت ویژه این ماه می‎افزاید.

خیرآبادی اضافه کرد: در دهه کرامت فرصتی به وجود آمده تا مسلمانان بیشتر از قبل به کرامت و بزرگواری توجه کنند و از این ایام یاد بگیرند که چگونه به انسان‌ها خدمت کنند و در رفتار با آنان بزرگواری داشته باشند که توجه به تمام این نکات باعث اهمیت این دهه شده است.

وی در خصوص اینکه دهه کرامت بیانگر نقش پررنگی که اولاد کاظم(ع) برعهده داشتند، گفت: همانطور که می‌دانیم فاصله میان میلاد حضرت معصومه(س) تا ولادت حضرت رضا(ع)را دهه کرامت می نامند که خود این مطلب نشان دهنده نقش مهم فرزندان امام کاظم (ع) از جمله امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س)است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مقبره اکثر اولاد امام موسی کاظم (ع) به این خاطر که علاقه داشتند در جوار حضرت رضا(ع) زندگی کنند در ایران و خراسان بزرگ است. در طول حیات خود دائما برای آرامش شیعیان دعا و از خداوند برای آنان طلب خیر می‌کردند و مردم زمانه خود را به اسلام و پرستش خداوند دعوت می‌کردند.

خیرآبادی در توضیح این مطلب که چطور می‌توانیم ارزش‌های دهه کرامت را به یک جریان اجتماعی تبدیل کنیم، گفت: لازمه تکریم از مناسبت‌های مختلف و تبدیل کردن آن‌ها به جریان‌های اجتماعی این است که افراد از ارزش‌های آن موضوع مطلع باشند و در دهه کرامت شاهد عشق و دلدادگی مردم هستیم و در این ایام افراد بسیاری از نقاط مختلف با پای پیاده به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوند و یا موقوفاتی‌ که توسط عاشقان امام رضا(ع) برای کمک به نیازمندان وقف می‌شود.

وی افزود: از وظایف مهم خدمتگزاران اهل بیت (ع) در هر جایگاه‌ای که قرار دارند این است که‌ وقایع زندگی امامان را برای مردم تشریح کنند و باید با در نظر گرفتن شرایط روز جامعه شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی و زندگانی امام رضا(ع) را برای نسل جوان امروزی متناسب با شرایط آنان بیان کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اهمیت بهره‌گیری از شرایط امروز برای انتقال مفاهیم دینی، اظهار کرد: انسان با استفاده از علم و آگاهی است که می‌تواند به جایگاهی برسد. بنابراین باید سعی کنیم آشنایی و شناخت جامعی نسبت به حقایق اهل بیت(ع) دست یابیم و تنها باید از زبان امروزی استفاده کنیم همانطور که امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند «فردی که از زمانه خود و مردم زمانه و فرهنگ زمانه‌اش شناخت داشته باشد هیچ گاه گمراه نمی‌شود». متاسفانه ما نسبت به این مورد غفلت کردیم و نتوانستیم از بیان لطیفی برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کنیم.

خیرآبادی در خصوص ترویج مفاهیم دینی در بین نسل جوان، خاطرنشان کرد: برای ترویج بهتر و کامل مفاهیم دینی باید در تلاش باشیم تا آشنایی بیشتری از مفاهیم دینی پیدا کنیم تا بتوانیم مفاهیم را به زبان جوان امروزی بیان و با دقت بیشتری به دنبال تبیین مفاهیم دینی باشیم یا به عبارت دیگر عالمان و اندیشمندان باید سعی کنند تا مردم نسبت به فراگیری مفاهیم دینی احساس نیاز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha