• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403022619238
  • خبرنگار : 71404

کتاب‌های سازمان تبلیغات برای مشروطیت، انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)

کتاب‌های سازمان تبلیغات برای مشروطیت، انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)

انتشارات خانواده سازمان تبلیغات اسلامی آثاری در سال‌های گذشته، با موضوع مشروطیت و انقلاب اسلامی و همین طور کتاب‌هایی درباره امام خمینی (ره) به چاپ رسانده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان تبلیغات اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت با حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت سه ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کردند.

رهبر معظم انقلاب در این بازدید ضمن گفت‌وگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای گفتند: مسئولین دولتی مثل وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات و امثال این‌ها بایستی به کسانی که در کار نشر کتاب و تولید کتاب فعّال هستند، کمک کنند. ما نیاز داریم به اینکه به این‌ها کمک بشود. البتّه من امسال که به این مراکز کتاب مراجعه کردم و سؤال کردم، معلوم شد کمک‌هایی از طرف مسئولین به همه یا بعضی از ناشرین می‌شود. 

ایشان ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و درباره زمینه‌های آن، از «مشروطیت»، «دفاع مقدس»، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام خمینی(ره) نام بردند که در این زمینه یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است.

روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در متنی که آن را در اختیار ایسنا گذاشته، آورده است:

همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند مسلما درباره همه این موضوعات آثاری انتشار یافته است اما به یقین کفایت نمی‌کند؛ یعنی یا آثاری هستند که در عنوان اندک هستند، یا به همه جوانب نپرداخته‌اند و یا خواندنی نیستند و جذابیت لازم را ندارند. در این شرایط ناشران و نویسندگان و دستگاه‌های مسئول لازم است در حرکتی جهادی، آثاری درخور اهمیت و بزرگی این ۳ موضوع و دیگر موضوعات حائز اهمیت منتشر کنند.

برای آن که در پیمودن چنین مسیری، تکرار صورت نگیرد، در ادامه به برخی آثار انتشار یافته در خانوده بزرگ نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ذیل نظر بنیاد کتاب اشاره می‌شود که ارتباط مستقیمی به این ۳ موضوع دارند. امیدواریم این روند با توصیه رهبر معظم انقلاب باشتابی بیشتر و باکیفیتی بهتر تداوم یابد.

کتاب‌هایی که مشروطیت را مرور می‌کنند

سال ۱۴۰۲ انتشارات امیرکبیر دو کتاب درباره مشروطه را تجدید چاپ کرد. در این سال چاپ هفتم کتاب «شیخ فضل الله نوری و مشروطیت»، نوشته مهدی انصاری قمی منتشر شد. این کتاب که نقش موثر شیخ فضل‌الله نوری را در دوره مشروطیت مرور می‌کند، نخستین بار در سال ۱۳۹۲ و در همین انتشارات نام آشنا به چاپ رسیده بود. دیگر کتابی که سال گذشته تجدید چاپ شد، کتاب «تشیع و مشروطیت در ایران» به قلم عبدالهادی حائری بود که چاپ اول آن به سال ۱۳۶۰ بازمی‌گشت. در این کتاب اندیشه‌ها و رفتارهای سیاسی علمای نجف و قم در جریان جنبش مشروطه مرور می‌شود.

سوره مهر اما امسال داستانی در بستر حوادث روزهای مشروطیت را با عنوان «شراره‌های آتش» نوشته علی اکبر والایی روانه بازار نشر کرده است.

آثاری درباره زندگی پربار امام خمینی (ره)

درباره زندگی امام خمینی (ره) انتشارات بین‌الملل فعالیت‌های منسجم و درخور توجهی انجام داده است.

«ماموریت ویژه آیت‌الله» را انتشارات بین‌الملل سال گذشته روانه بازار نشر کرد. این کتاب به قلم رضا طاهرخانی درباره چگونگی وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش امام خمینی (ره) بر اساس اسناد تاریخی است. این کتاب در قطع پالتویی و در ۵۷۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰۰ جلد در سال ۱۴۰۲ چاپ شد.

«سیمرغ سیمرغ» هم عنوان کتاب دیگری است که بازهم در نشر بین‌الملل و در سال ۱۴۰۰ چاپ شده که نویسنده آن، محمد قائم‌خانی از دیدگاه عموم مردم، امام خمینی (ره) را روایت کرده است.

افزون بر اینها، انتشارات بین‌الملل کتاب ۳ جلدی دیگری را منتشر کرده که در هر مجلد، بخشی از زندگی سراسر نور امام خمینی (ره) مرور می‌شود. مجموعه «حیات روح خدا» نوشته حمیدرضا باقری در هر جلد عنوانی مخصوص به خود دارد؛ «آقا روح‌الله» نام جلد اول است که به دوران طلبگی امام خمینی (ره) اختصاص دارد. «حاج آقا روح‌الله»، عنوان جلد دوم بوده که به دوران استادی امام در بستر تاریخ می‌پردازد و «لله» عنوانی است که برای جلد سوم این مجموعه در نظر گرفته شده و میانسالی حضرت امام راحل (ره) را پیش از قیام مرور می‌کند. این ۳ جلد کتاب به صورت متناوب و در خلال سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ منتشر شد. جلدهای بعدی این کتاب پس از این چاپ می‌شوند.

کتاب «سال آخر» را هم سیدمحمدمهدی دزفولی نوشته و انتشارات صاد آن را در سال  ۱۴۰۲ منتشر کرده است که به بررسی پیام‌ها و کنش‌های سیاسی – اجتماعی امام خمینی (ره) در سال پایانی حیات می‌پردازد.

کتاب‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی ایران

در بسیاری از آثاری که انتشارات خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی منتشر کرده است، می‌توان ردپایی از وقوع و چرایی و همچنین مانایی انقلاب اسلامی یافت؛ با این حال آنچه در پی می‌آید مروری بر بعضی از این آثار است که نکات قابل تامل بیشتری دارند.

این آثار را می‌توان در ۳ دسته کلی تقسیم‌بندی کرد؛ کتاب‌هایی که درباره وضعیت حکومت پهلوی نگاشته شده‌اند که زمینه‌های بروز انقلاب اسلامی را نشان می‌دهند، دسته‌ای دیگر کتاب‌هایی که پدیده انقلاب و رویدادهای آن را مرور کرده‌اند و در سومین گروه می‌توان آثاری را برشمرد که درباره ۴۵ سالی است که پس از انقلاب طی شده‌اند.

«دولت‌های رضاخان شاه» نوشته علی‌اصغر رجبی، اثری تحلیلی و پژوهشی در زمینه تاریخ معاصر ایران و دوران حکومت رضاخان است که انتشارات امیرکبیر آن را در سال ۱۴۰۰ و در ۷۰۴ صفحه به چاپ رساند.

«جمهوری رضاخانی» هم کتاب دیگری از انتشارات امیرکبیر است که نویسنده آن غلامرضا نظری، زندگی رضاخان از سربازی تا پادشاهی را بررسی کرده است. این کتاب در سال  ۱۴۰۲منتشر شد.

«پایان پادشاهی» نوشته محمدحسن صنعتی عنوان کتاب دیگری است که سال ۱۴۰۱ در انتشارات بین‌الملل چاپ شده و دوره پهلوی اول و دوم را با تحلیل مرور می‌کند.

در کنار این اثار که مستقیما به تحلیل حکومت پهلوی پرداخته‌اند، باید از کتاب‌های تحلیلی دیگری نام برد که نهادهای این دوره را مورد بررسی قرار داده‌اند. «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» نوشته آراز بارسقیان به مرور سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۷ به روایت کانون نویسندگان ایران در دوران پیش از انقلاب می‌پردازد. این کتاب ارزشمند را انتشارات امیرکبیر، اولین بار در سال ۱۴۰۰ زیر چاپ برد و در سال ۱۴۰۱ به چاپ سوم رسید.

«انجمن تبلیغات اسلامی» نوشته رئوف گوهریان هم به چگونگی شکل‌گیری و عملکرد انجمن تبلیغات اسلامی در دوره پهلوی می‌پردازد که سوره مهر آن را در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد.

«فصل بی‌هراسی» به قلم محمدحسین فاضل مروری داستانی بر حوادث تلخ و شیرین ماه‌های آخر قبل از پیروزی انقلاب محسوب می‌شود که انتشارات بین‌الملل آن را در سال  ۱۴۰۱ چاپ کرد. این نشر در کتابی دیگر روایتی نوجوانانه در بحبوحه‌ انقلاب اسلامی را سال گذشته به چاپ رساند؛ با عنوان «فرار ماردوش» نوشته سمیه سلیمانی شیجانی.

«سلفی با خرابکار» طاهره مشایخ هم مروری داستانی از وقایع دوران انقلاب و ساواک به زبان نوجوانی در عصر حاضر است که  انتشارات صاد آن را در سال ۱۳۹۹ به چاپ رساند. در همان سال «صاد» داستانی از روزهای پر تب و تاب انقلاب و مبارزات مردم در روزهای پرالتهاب را در کتاب «کلاه پوستی‌ها»، نوشته سید میثم موسویان را چاپ کرد. در یک رمان نوجوانانه دیگر که حوادث آن در دوران انقلاب می‌گذرد، سوره مهر سال گذشته «رد انگشت‌های اصلی» نوشته حسین قربانزاده خیاوی را انتشار داد.

در حوزه خاطره‌نگاری سوره مهر کتاب «رنج بی‌پایان عشق» را دارد؛ اثری که خاطرات خود نگاشت سرباز نگهبان علی‌اوسط تنهایی از کمیته مشترک ساواک است و «عکس آخر» که احسان عابدی در مقام نویسنده، زندگی‌نامه سید محمد فقیهی از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب را مرور می‌کند. همچنین کتاب «درباره یک تسخیر: ساواک یزد در خاطرات شفاهی از تاسیس تا تسخیر» به قلم محمدهادی شمس‌الدینی، تسخیر ساختمان ساواک یزد به دست مردم دارالعباده در ۱۸ دی‌ماه۱۳۵۷ را روایت می‌کند. این کتاب هم سال گذشته در سوره مهر چاپ شد.

در همین حال کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» را باید از جمله آثاری دانست که بیشتر به رویدادهای پس از انقلاب و نظریه‌هایی در این رابطه توجه دارند. این کتاب که نوشته جمعی از نویسندگان است را  سوره مهر سال پیش منتشر کرد که موضوع کلی آن تأملات نظری تعدادی از متفکران مهم دوره پساانقلاب درباره خطوط اصلی نظریه تاریخی انقلاب اسلامی است.

در کتاب جدید «رضای انقلاب» به قلم سعید فخرزاده نیز زندگی‌نامه حجت‌الاسلام حاج شیخ رضا مطلبی، یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره) مرور می‌شود که این کتاب هم در سوره مهر چاپ شده است.

کتاب «دلایل پایایی و دوام انقلاب اسلامی» را محمدمهدی اسماعیلی نوشته و آن را انتشارات امیرکبیر سال ۱۴۰۲ منشر کرده است که به بررسی علل پایایی چهل‌ساله‌ انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

«عملیات سیا پس از انقلاب» نوشته محمد کفاش را هم انتشارات بین‌الملل در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد که  روایتی است از چهار دهه نفوذ و تاثیرگذاری سازمان جاسوسی آمریکا در ایران.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha