• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403022619298
  • خبرنگار : 50175

«معین السلطنه و ۱۲ مرد اعدامی» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

«معین السلطنه و ۱۲ مرد اعدامی» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

ایسنا/لرستان تازه‌ترین کتاب ساسان والی‌زاده با موضوع بازکاوی تاریخ دوره قاجار از عصر ناصری تا آغاز عصر پهلوی به بهانه زندگی و مرگ معین السلطنه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

کتاب «معین السلطنه و ۱۲ مرد اعدامی» به دنبال گره‌گشایی و نورافشانی بر زوایای تاریک تاریخ لرستان است.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: تلاش برای زوال و اضمحلال لرها که از دوران قاجار آغاز شده بود از آغاز کودتای ۱۲۹۹ تا ۱۳۱۲ شتاب گرفت تا بی‌رحمانه‌ترین نسل‌کشی تاریخ معاصر ایران شکل بگیرد. در این سال‌ها هزاران لرستانی به ضرب تفنگ ژاندارم‌ها و قزاق‌ها و توپخانه فوج‌های نظامی کشته شدند. سرهای بسیاری از بزرگان و سرداران لر بریده یا به تیر اعدام سپرده شد، ده‌ها طایفه و تیره لرستانی در بدوی‌ترین شکل ممکن به اقصی نقاط دور کشور نفی بلد و آواره شدند و شگفتا که ابعاد این جنایت هولناک هنوز بازکاویده نشده است.

کتاب حاضر بازخوانی زندگانی یکی از شخصیت‌های تاریخی لرستان در متن و بطن این روزگار زوال و انقراض است. میرزا رحیم خان چاغروند، ملقب به معین‌السلطنه از مهم‌ترین سیاستمداران غرب کشور از آغاز دوره ناصری تا آغاز دوره پهلوی است. نورتاباندن بر زندگی پرماجرای او می‌تواند گوشه‌های ناگفته‌ای از تاریخ نگاری محلی و تاریخ ملّی کشور را آشکار کند.

والی‌زاده درباره این کتاب می‌گوید: در واقع تک‌نگاری شیوه‌ای برای تحقیق جامعه‌شناسی است. در این کتاب کوشیده‌ام که با «تک‌نگاشت» یا «یکتانگاری» زندگی معین السلطنه نقبی به تاریخ اجتماعی و سیاسی «ژغرافیای لرستان» بزنم. چنین کاری پیشینه‌ پر بسامدی ندارد. این زندگی‌نامه را نباید از جنس رمان دانست چراکه چنین تمنا و وظیفه‌ای بر عهده نویسنده نبوده است با این‌همه، هیچ ماجرایی بدون مستندات و مآخذ آن بیان ن شده است.

به نظر می‌رسد نثر متفاوت این کتاب ترکیبی از داستان تاریخی، مستند پژوهشی و روایت ژورنالیستی بوده که پیش از این چندان تجربه نشده است. والی. زاده درباره نثر کتاب می. گوید: خوش‌تر دارم این «کنکاش نامه» را مستند تاریخی با روایت ژورنالیستی و یا داستان منشیانه تاریخی با زیرساخت و ریزبافت پژوهشی و مستند بنامم و چنین می‌انگارم خواندنش برای خواهندگانش خالی از لطافتی نخواهد بود.

این کتاب دو افزوده دارد: ازآنجاکه تبارشناسیِ قومی و انساب، از پیوست‌های مهم تاریخ‌نگاری است، درختواره خانواده و خاندان معین‌السلطنه در بخش انتهایی کتاب آمده است تا تصویر دقیق‌تری از دودمان این شخصیت لرستانی به دست بیاید. در بخش پایانی هم تصاویر و اسنادی دست اول متمم کتاب شده است.

کتاب «معین السلطنه و ۱۲ مرد اعدامی» در ۲۹۶ صفحه به صورت مصور توسط انتشارات هاویر به بازار نشر راه یافته است.

والی‌زاده از نویسندگان فعال حوزه تاریخ پژوهی و سندنگاری بوده که تاکنون ۲۰ کتاب از آثار او به بازار نشر معرفی شده است.

سفارت نامه موفق الدوله، سفارت نامه فطن السلطنه، سفرنامه معین السلطان، سفرنامه مقصودجهان، نامه لرستان، هانا و بوطیقای ایوار، کتاب شناخت، ژیا ترانه‌های زنان زاگرس و ژغرافیای لرستان از جمله آثار این نویسنده و روزنامه نگار پرکار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha