• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022619325
  • خبرنگار : 71604

یک سیارک به اندازه خودرو از کنار زمین گذشت

یک سیارک به اندازه خودرو از کنار زمین گذشت

زمین روز سه‌شنبه ۱۴ مه شاهد عبور یک سیارک از نزدیکی خود بود که اندازه آن به یک خودرو می‌رسید.

به گزارش ایسنا، یک سیارک کوچک روز سه‌شنبه ۱۴ مه تنها دو روز پس از کشف شدن توسط ستاره‌شناسان، از فاصله بسیار نزدیک به زمین عبور کرد.

به نقل از اسپیس، سیارک «JN۱۶ ۲۰۲۴» کمتر از چهار متر عرض دارد و تقریبا به اندازه یک خودرو است. براساس داده‌های «پروژه تلسکوپ مجازی»(The Virtual Telescope Project)، وقتی این سیارک در ساعت ۵:۵۰ بامداد به زمین رسید، به آن برخورد نکرد و از فاصله ۱۸۵۰۰ کیلومتری سطح سیاره گذشت.

سیارک JN۱۶ ۲۰۲۴ دو روز پیش توسط «گنادی بوریسوف»(Gennadiy Borisov) ستاره‌شناس آماتور با استفاده از «رصدخانه مارگو»(MARGO Observatory) واقع در کریمه کشف شد.

این سنگ فضایی متعلق به گروه سیارک آپولو است که مدار آن با مدار زمین در تقاطع قرار دارد. یک سیارک معروف از این گروه، شهاب‌سنگ «چلیابینسک»(Chelyabinsk) بود که اندازه آن به یک ساختمان شش‌طبقه می‌رسید. آن شهاب‌سنگ در سال ۲۰۱۳ بر فراز شهر چلیابینسک روسیه از هم پاشید و به وقوع یک انفجار قوی‌تر از انفجار هسته‌ای منجر شد. از آنجا که مدار چنین اجرامی آنها را در معرض خطر برخورد با سیاره یا سیارک‌های دیگر قرار می‌دهد، ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که آنها برای دوره‌های نسبتا کوتاهی شاید فقط ۱۰ میلیون سال یا بیشتر در منظومه شمسی ما زنده می‌مانند.

سیارک JN۱۶ ۲۰۲۴ در طول گذر از نزدیک زمین، به خوبی در مدار ماه قرار گرفت و به اندازه نیمی از پوسته مداری ماهواره‌های زمین‌ایستا فاصله داشت که در ارتفاع ۳۵۷۸۵ کیلومتری به دور سیاره ما می‌چرخند.

از آنجا که این سیارک بسیار نزدیک به زمین پرواز کرد، به نظر می‌رسید که در درخشان‌ترین حالت خود قرار دارد و بدین ترتیب، برای تلسکوپ‌ها قابل مشاهده بود. سیارک اکنون در فاصله بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر از زمین در صورت فلکی «مار»(Serpens) قرار دارد و تنها به کمک عکاسی با نوردهی طولانی قابل مشاهده است.

ستاره‌شناسان تنها در سال جاری، بیش از ۴۰ سیارک یافته‌اند که مسیرهایشان آنها را نزدیک‌تر از مدار ماه به زمین قرار می‌دهد.

در این انیمیشن می‌توانید جزئیات بیشتری را درباره گذر سیارک از کنار زمین مشاهده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha