• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403022619430
  • منبع : قوه قضاییه

تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدا و جانبازان اقدام تروریستی جاده خاش- زاهدان

تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدا و جانبازان اقدام تروریستی جاده خاش- زاهدان

نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدا و جانبازان اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت با حضور خانواده‌های شهدا و جانبازان این حادثه تروریستی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان در ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ به شهادت و مجروح شدن شمار زیادی از کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شده بود.

هدف از برگزاری این نشست اقدام متقابل و ادبیات‌سازی حقوقی علیه دولت و مقام‌های آمریکا به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه، از جمله گروهک جیش‌الظلم، بود.

در ادامه این نشست که به دعوت بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شده بود، از دادخواستی در ارتباط با اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان رونمایی شد.

حسین صادق‌زاده، وکیل خانواده‌های شهدا و جانبازان اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان ضمن تشریح و ارائه جزئیات اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان در بهمن ۱۳۹۷، گفت: پرونده‌ای که اکنون مفتوح به رسیدگی در محاکم صالح شد، پس از ۶ ماه تحقیق و پژوهش فنی و صدها ساعت کار کارشناسی از سوی موسسه‌های حقوقی معتبر داخلی مطرح و اکنون موقوف به وقت رسیدگی ۲۱/۹/۱۴۰۳، ساعت ۰۹:۰۰ دادگاه شعبه ۵۵ محاکم روابط بین‌الملل تهران است.

صادق‌زاده با اشاره به تاریخ مملو از نقض حقوق بشر آمریکا، گفت: آمریکا در کمتر از ۲۵۰ سال عمر از ۴ جولای ۱۷۷۶ (زمان اعلام استقلال آمریکا) تا امروز با واسطه و بی‌واسطه کشورهای دیگر را متحمل جنگ، خسارت، کشتار و مشکلات متعددی کرده و عملا باعث بر هم خوردن نظم جهانی شده است. در حالی که آمریکا مدعی نظم نوین جهانی است، اما با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی مشخص بوده که این کشور هر چند سال یک‌بار به یک کشور به دلایل واهی به‌صورت مستقیم و یا نیابتی لشکرکشی کرده و مرتکب کشتار شده است. 

وی در ادامه اظهار کرد: این اقدام تروریستی عوامل نیابتی آمریکا، از سوی گروهک تروریستی جیش‌الظلم انجام شد. جیش‌الظلم تا زمان اقدام تروریستی خود از سوی دولت آمریکا در فهرست گروهک‌های تروریستی قرار نگرفته بود. 

وکیل خانواده‌های شهدا و جانبازان اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان تصریح کرد: در این پرونده سعی در انتصاب این اقدام به دولت آمریکا شده است. ان‌شاء‌الله خواهیم توانست خسارت‌های مادی، معنوی و تنبیهی موجود در این پرونده را اثبات کنیم. 

وی یادآوری کرد: این پرونده با همکاری خانواده شهدا و جانبازان و با حمایت مجموعه‌های مختلف طرح شد. 

حسین صادق‌زاده گفت: طرح دعوایی که آغاز شده در راستای اقدام متقابل است. این دادخواست علیه دولت آمریکا، سردمداران و مقام‌های ارشد این کشور در زمان وقوع اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان تنظیم شده است. گروهک جیش‌الظلم هیچ رسمیتی از طرف دولت ایران ندارد و با توجه به اینکه این گروهک از سوی دولت آمریکا مورد حمایت قرار می‌گرفت، اقدام علیه آمریکا انجام شده است. 

وکیل خانواده‌های شهدا و جانبازان در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان، درباره تمهیدات اندیشیده شده برای اجرای احکامی که علیه عاملان بین‌المللی این جنایت صادر می‌شود، گفت: احکامی که صادر می‌شوند قابلیت اجرا دارند. همه احکامی که از طرف محاکم ایران با رعایت تشریفات آیین دادرسی در دادگاه مدنی است قابلیت اجرا دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: تمهیداتی برای مرحله اجرا اندیشیده شده است؛ در زمان اجرا این موضوع از طریق رسانه‌ها و نشست‌های خبری به اطلاع عموم خواهد رسید. 

وکیل خانواده‌های شهدا و جانبازان اقدام تروریستی جاده خاش به زاهدان، در پایان گفت: دادخواست مذکور دارای ۱۶۰ صفحه و ۵۵۰ صفحه ملحقات بوده و در حال حاضر در محاکم ایران در حال رسیدگی است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha