• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022619468
  • خبرنگار : 50107

آخرین اخبار از خسارات سیل در خراسان رضوی

آخرین اخبار از خسارات سیل در خراسان رضوی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: سامانه بارشی تا شامگاه یکشنبه در استان ادامه دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم علاوه بر مناطق کوهستانی و تفرجگاهی از تردد غیر ضروری داخل شهر نیز خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد گفت: ۲ جنازه در سیلاب پل انقلاب مشهد پیدا شده است. تعداد خودروهای گرفتار در زیر آب مشخص نیست و همچنان همکاران در حال جستجو هستند.

وحید باخدا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سیلاب پل انقلاب اظهار کرد: دو جنازه در سیلاب پل انقلاب پیدا شدند. تعداد خودروهای گرفتار در زیر آب مشخص نیست و همچنان همکاران در حال جستجو هستند.

وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ غواص و نجاتگر سازمان آتش‌نشانی به همراه ۵۰ دستگاه خودرو در پل انقلاب درگیر عملیات بوده و همکاران ما بسیار درگیر هستند.

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد عنوان کرد: از ابتدای بارش تاکنون ۲۲۰ مورد اعلام حادثه مرتبط با بارندگی داشتیم.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت مشهد پس از بارش اظهار کرد: میزان بارش در مشهد بسیار قابل توجه بود. در همین مدت کوتاه تقریبا ۳۸ میلی‌متر بارندگی داشتیم.

وی افزود: این بارندگی موجب آب‌افتادگی در زیرگذر میدان جهاد، بلوار نماز و پل شهید عباسپور شد. شدت بارش بسیار زیاد بود که مشکل داریم اما همکاران شهرداری مشغول هستند تا مشکل را برطرف کنند.

عباسی بیان کرد: در سطح استان در طرقبه- شاندیز بارش قابل توجهی داشتیم که متاسفانه ۲ خودرو گرفتار شدند. تگرگ قابل توجهی در این مناطق داشتیم که محصولات کشاورزی را از بین برده است. جاده انتهای سیدی دچار آب‌بردگی شده که با راهداری هماهنگ کردیم تا مرمت کنند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: این سامانه تا شامگاه یکشنبه ادامه دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم علاوه بر مناطق کوهستانی و تفرجگاهی از تردد غیر ضروری در داخل شهر نیز خودداری کنند.

سیلاب در دو روستای کالو و کرناوه/ ساکنین حاشیه رودخانه‌ها منازل خود را تخلیه کنند

رضا کاظمیان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه همزمان با صدور سطح هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی نیروهای جمعیت هلال‌احمر این شهرستان به حالت آماده‌باش درآمدند، افزود: اکنون ۳ تیم در قالب ۱۵ نفر در حالت آماده‌باش هستند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در روستاهای کالو و کرناوه که بین درگز و کلات هستند شاهد وقوع سیلاب هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون خسارت خاصی نداشته‌ایم و بیشتر موارد مربوط به خسارت‌های وارد شده به جاده‌ها هستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کلات حجم سیلاب را بی‌سابقه دانست و عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شاهد بارش‌های رگباری باران همراه با رعد و برق و بادهای نسبتاً شدید در شهرستان کلات خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه بر اساس آنچه اعلام شده این بارش‌های سیل آسا تا عصر جمعه با طوفان تندری همراه خواهد بود، گفت: اکنون تمامی دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی در آماده‌باش کامل بوده و تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده‌اند.

کاظمیان از کلات به عنوان یکی از سیل خیرترین شهرستان‌های خراسان رضوی نام برد و افزود: وجود ۱۰۰ حوضه آبریز در اطراف کلات و شیب تند آبریزها به داخل شهر این منطقه را سیل‌خیز کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد مساحت کلات از نظر وقوع سیل در شرایط فوق بحرانی قرار دارد و این شهرستان بسیار آسیب‌پذیر شده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات و نگرانی‌ها در این شهرستان موضوع سیلاب‌های بهاری و فصلی است، موضوعی که همه ساله تکرار می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کلات در ادامه از شهروندان به خصوص مسافران و گردشگران خواست؛ از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات، به خصوص در مناطق گردشگری و ییلاقی خودداری کنند.

وی همچنین افزود: با توجه به وقوع بارش‌های رگباری و طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل خواست از نزدیک شدن به بستر رودخانه‌ها و ایستادن روی پل‌ها به منظور تماشا، عکاسی و عبور از پل‌های ناپایدار و سیلاب‌ها به جد خودداری کنند.

کاظمیان همچنین از ساکنین حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خواست برای امنیت خاطر خود و خانواده نسبت به تخلیه منازل به خصوص در دره خشت سریعأ اقدام  کنند.

مسافران فرودگاه مشهد از پرواز جا نمانند/ امکان تاخیر در حرکت پروازها وجود ندارد

حسن جعفری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت فرودگاه مشهد در پی بارش شدید باران اظهار کرد: بارش شدید باران خللی در پروازهای فرودگاه مشهد به وجود نیاورده است.

وی تصریح کرد: مسیرهای منتهی به فرودگاه مشهد به دلیل بارش شدید باران و سیل مسدود شده و یا با ترافیک سنگین مواجه است. مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند. زمان انتظار قطار شهری مشهد در مسیر فرودگاه نیز به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

جعفری افزود: امکان تاخیر در حرکت پروازها وجود ندارد. مسافران باید در زمان موعد پرواز به فرودگاه برسند.

وی یادآور شد: اگر مسافری به علت مسدودی مسیرهای منتهی به فرودگاه، از پرواز خود جا بماند امکان عودت وجه وجود ندارد. در حرکت پروازهای نمی‌توان تاخیر ایجاد کرد.

وضعیت تردد در معابر سطح شهر مشهد مناسب نیست

سرهنگ علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت معابر سطح شهر مشهد پس از بارش باران اظهار کرد: وضعیت تردد در معابر سطح شهر مناسب نیست. در اکثر بزرگراه‌ها آبگرفتگی شدید داریم.

وی افزود: زیر پل سلام به دلیل سیل دچار مشکل شدیم و چند خودرو گرفتار شدند که امکان تردد میسر نیست. گل و لای وارد مسیر بزرگراهی شده و دچار مشکلات حرکتی شدیم.

رحیمی بیان کرد: در برخی معابر شهری مانند احمدآباد و پیامبر اعظم(ص) دچار مشکل هستیم. از سمت پلیس‌راه محدودیت ایجاد کردیم تا از بزرگراه بسیج تردد کنند و وارد شهر نشوند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: در میدان جهاد به سمت خروجی مشهد نیز با توجه به مشکلاتی که در پلیس راه داریم، محدودیت مقطعی اعمال شده است. از سمت بزرگراه پیامبر اعظم(ص) نیز ممنوعیت تردد داریم.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای ما از شهروندان این است که در سطح شهر تردد نداشته باشند تا وضعیت عادی شود. در حال حاضر وضعیت مناسبی از نظر تردد در سطح معابر شهری نداریم.

۲۴۰ عملیات در سیلاب و بارش‌های امروز نیشابور/زمین توان جذب آب‌های سطحی را ندارد

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: بر اثر سیلاب و بارش‌های امروز در نیشابور بالغ‌بر ۲۴۰ عملیات برای آبکشی و آب‌گرفتگی منازل در سطح شهر انجام شد.

ابوالفضل اسدی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: تا ساعت ۱۹.۳۰ دقیقه بالغ‌بر ۱۷۰ مورد عملیات توسط ستاد مدیریت بحران شهرداری و ۷۰ مورد نیز توسط نیروهای آتش‌نشانی برای آبکشی و آب‌گرفتگی منازل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان آب‌گرفتگی در مناطق جنوبی و شرقی نیشابور  بوده است، اظهار کرد: هر چند چندین مورد آب‌گرفتگی منازل مسکونی را داشته‌ایم اما تخریب یا نیاز به تخلیه گزارش نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور با اعلام اینکه همچنان نیروهای آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل و در حال عملیات هستند، گفت: در سیلاب و بارش‌های شدید امروز  بالغ‌بر ۱۵۰ نیرو در قالب ستاد حوادث شهرداری و ۷۰ نیرو در قالب نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی انجام عملیات داشتند.

وی در خصوص وضعیت شهرستان نیشابور در این‌گونه مواقع خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی سالیان گذشته کاهش بارندگی داشته‌ایم استعداد سیل‌خیزی شهر نیشابور بسیار است به طوری که اگر بارش‌ها از حد معینی افزایش یابد مشکلاتی در سطح شهر ایجاد می‌شود.

اسدی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله زمین توان جذب آب‌های سطحی را ندارد، گفت: پس از اینکه بارش‌های رگباری را در سطح شهر شاهد هستیم بلافاصله روان آب‌هایی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با توجه به هشدارهایی که صادر شده تمامی همکاران آتش‌نشانی از آمادگی کامل برخوردار بودند، همچنین تجهیزات و امکانات خوبی فراهم شده بود و تاکنون مورد خاصی گزارش نداشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور اذعان کرد: فقط یک مورد آب‌گرفتگی زیرگذر عمار یاسر را داشتیم که حجم آب زیاد موجب گرفتار شدن خودرویی شده بود که با تلاش نیروهای آتش نشایی رهایی یافت.

وی عنوان کرد: سیلابی که امروز در داخل شهر نیشابور اتفاق افتاد ناشی از حجم روان آب‌ها بود نه مسدود بودن مسیل‌ها که با تمهیدات ستاد مدیریت بحران، آب منطقه‌ای و همکاران شهرداری خوشبختانه از شمال تا جنوب شهر مشکل خاصی نداشتیم.

اسدی در ادامه از شهروندان خواست هنگام بارش‌ها از زیرگذرهایی که امکان آب‌گرفتگی وجود دارد تردد نکنند.

۲۷ میلیمتر بارش طی یک ساعت

دبیر ستاد بحران شهرستان نیشابور همچنین در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از ساعت ۱۳ امروز بارندگی‌های همراه با توفان و تگرگ در شهرستان نیشابور آغاز شد، گفت: توفان و تگرگ شدید شهر نیشابور و شمال غربی و شرق شهرستان را بیشتر در برگرفت.

احمد بوژمهرانی عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی یک ساعت ۲۷ میلیمتر بارندگی در شهرستان داشته‌ایم که منجر به چندین مورد آب‌گرفتگی در شهر به خصوص مناطق جنوبی شده بود.

وی با بیان اینکه هرچند برخی روستاها هم دچار آب‌گرفتگی شده بودند اما وضعیت همانند داخل شهر نبوده است، اظهار کرد: همچنان نیروهای آتش‌نشانی در حال خدمات‌رسانی به برخی منازل که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند هستند.

دبیر ستاد بحران شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه تلفات انسانی در شهرستان نداشته‌ایم، بیان کرد: در سیلاب و تگرگ اخیر به اراضی کشاورزی هم خسارت‌هایی وارد نموده که توسط کارشناسان برآوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: چون در سطح شهر جذب آب نداریم همه به یک‌باره تبدیل به روان آب شده و اغلب آن به جنوب شهر سرازیر می‌شود، از سویی چون جنوب شهر نیشابور ظرفیت این میزان آب را به یک‌باره ندارد با مشکلاتی جدی مواجه می‌شویم و از سویی آب وارد منازل فرسوده قدیمی می‌شود.

بوژمهرانی با اعلام اینکه تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان در آماده‌باش کامل هستند، گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا پنج شنبه و جمعه نیز بارش‌هایی را در شهرستان خواهیم داشت.

دبیر ستاد بحران شهرستان نیشابور با بیان اینکه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای و لحظه‌ای است، افزود: اغلب بارش‌ها در بعدازظهرها خواهد بود.

فرماندار کلات از ممنوع بودن ورود به تمامی مناطق هدف گردشگری این شهرستان خبر داد

علی صلاحی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران در آماده‌باش کامل هستند، افزود: با توجه به شرایط شهرستان مرخصی مدیران دستگاه‌های اجرایی از امروز چهارشنبه تا روز دوشنبه لغو شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیمات ستاد مدیریت بحران، ورود مسافران و گردشگران به تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری و ییلاقی و بوم گردی‌ها به خصوص مناطق هدف گردشگری آبگرم، سد زاوین، اورتکند، قره سو، بابا رمضان و روستاهای گردشگری ممنوع است.

فرماندار کلات با بیان اینکه سیلاب به بخش کشاورزی شهرستان و برخی راه‌های مواصلاتی خسارت‌هایی وارد کرده است، عنوان کرد: از شهروندان درخواست داریم از ترددهای غیر ضروری به جد پرهیز کنند.

وی با اعلام اینکه تاکنون نیازی به کمک‌رسانی از سایر شهرستان‌ها نداشتیم و سعی می‌کنیم با ظرفیت شهرستان مشکلات را مدیریت کنیم، از گردشگران خواست، در روزهای پایان هفته از حضور در مسیر روستاهای گردشگری به جد خودداری کنند که دچار سیل و خسارت نشوند.

صلاحی افزود: علیرغم اینکه در کلات بیش از ۱۰۰ حوزه آبریز وجود دارد اما در حال حاضر امکانات و تجهیزات شهرستان با توجه به جدیت ستاد مدیریت بحران کلات و پای‌کار بودن آن‌ها و کمک گرفتن از توانمندی‌های بخش خصوصی در مواجهه با مشکلات احتمالی ناشی از بروز سیلاب کافی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha