• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403022619483
  • خبرنگار : 50177

رئیس همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی آینده پژوهی توسعه پایدار:

۵۰۵ دشت در کشور ممنوعه هستند

۵۰۵ دشت در کشور ممنوعه هستند

ایسنا/لرستان رئیس همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی آینده پژوهی توسعه پایدارگفت: از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران ۵۰۰ مورد آنها ممنوعه است.

علی حقی‌زاده در اولین همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی و آینده پژوهی توسعه پایدار که امروز ۲۶ اردیبهشت ماه در محل سالن آمفی تئاتر شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهارکرد: در ایران خیلی قبل از کشورهای دیگر به موضوع حکمرانی پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه چالش‌هایی در منابع طبیعی داریم که بحران آب یکی از آنهاست و سوالی که اینجا مطرح است این است که چرا اخباری در مورد تخریب جنگل‌ها و کمبود آب می‌شنویم اما به راحتی از کنار آن می‌گذریم؟ افزود: نخبگان دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در این امر خوب کار نکردند در صورتی که باید به این چالش‌ها بپردازیم تا با آینده پژوهی مشکلات را حل کنیم.

معماری و تئوری نظام‌های حکمرانی را مبتنی بر فرهنگ و تاریخ یک جامعه

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان معماری و تئوری نظام‌های حکمرانی را مبتنی بر فرهنگ و تاریخ یک جامعه برشمرد و گفت: اگر حکمرانی مبتنی بر فرهنگ و تاریخ یک جامعه نباشد، نمی‌تواند حاکم خوبی برای محیط زیست باشد و این حکمرانی به یک حکمرانی ناکارآمد تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه چنانچه نگاهی به تاریخ و جغرافیای ایران بیندازیم در بحث بحران آب به دو نکته می‌رسیم که یکی میزان بارش کم و دیگری خشکسالی‌های دوره‌ای است، ادامه داد: اگر به تاریخ بنگریم در نیایش داریوش هخامنش خشکسالی در کنار دروغ و دشمن دیده شده است و این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها خشکسالی را در طول تاریخ داشته‌اند اما چرا این قضیه خوب مدیریت نمی‌شود؟
حقی‌زاده با انتقاد از اینکه بین منابع و مصارف تعادلی وجود ندارد افزود: اگر در لرستان ۱۰ درصد کاهش بارندگی نسبت قبل داشته باشیم این امر به یک تنش آبی تبدیل می‌شود این نشان می‌دهد مشکل از مدیریت حکمرانی ماست که باید به آن توجه کنیم اگر حکمرانی خوب باشد حکمرانی کاهش ۵۰ درصدی بارش را تحمل می‌کند.

راه‌حل‌های مهندسی و فنی به تنهایی نمی‌توانند مشکل آبی کشور را حل کنند

نماینده انجمن مهندسی آب ایران با بیان اینکه تجاربی در مدیریت منابع آب کشور هست گفت: به نظر بنده راه‌حل‌های مهندسی و فنی به تنهایی نمی‌توانند مشکل آبی کشور را حل کنند.
 وی با بیان اینکه کشور ما در خشکسالی و خشکسالی‌های دوره‌ای  قرار داشته است، عنوان کرد: بحران کنونی منابع آب ایران به نوع تفکر ما برمی‌گردد و با پروژه انتقال آب، سدسازی، حمل آب با تانکر، حمل آب‌های معدنی درست نمی‌شود بلکه باید حکمرانی را تغییر دهیم.
رئیس همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی و آینده پژوهی توسعه پایدار گفت: ۶۰۹ دشت در ایران داریم که ۵۰۰ مورد آنها ممنوعه است؛ ۴۸ درصد کشور با میانگین ۵ میلیمتر و تحت فرونشست قرار گرفته و فرسایش خاک در کشور چند برابر است؛ همچنین نظام حکمرانی منابع آب فقط بر ۴۰ درصد منابع آب مدیریت دارد در صورتی که بر اساس صحبت‌های سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۱۰ درصد منابع را مصرف می‌کنیم؛ حکمرانی بد اینجا خود را نشان می‌دهد و آن فاصله ۷۰ درصدی وضعیت موجود با وضعیت مطلوب است و باید این چالش را جدی بگیریم.
حقی‌زاده ادامه داد: باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده کنیم کشوری همچون کره جنوبی با تکریم سند سبز و سنگاپور در دراز مدت این مدیریت را انجام می‌دهند؛ البته نباید منکر حکمرانی و اقدامات خوب، بزرگ و دستاوردهای بزرگ در کشور باشیم اما معتقدیم با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری این کارها کافی نیست و باید به آنها بیشتر پرداخته شود.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان اضافه کرد: کشورهایی همچون عربستان و امارات در بحث حکمرانی آب خوب کار می‌کنند و ما نیز به جای اینکه موضوع کنترل مصرف و منابع را سرلوحه کار خود قرار دهیم فقط به اضافه مصرف و سدسازی می‌پردازیم.

کشاورزی باید به سمتی برود که بهره‌وری را افزایش دهد

نماینده انجمن مهندسی آب ایران تصریح کرد: در استان‌های مرکزی کشور که یک زمانی با قنات و قناعت سازگاری پیدا کرده بودند منابع آب را به وفور در اختیارشان قرار دادیم و خود به خود تبدیل به مصرف شونده شدند؛ در حالی که می‌توان با کنترل مصرف و حتی سیاست‌های جمعیتی و اقتصادی میزان مصرف آب را کنترل کنیم.
حقی‌زاده گفت: تاکید بیش از حد بخش کشاورزی به خودکفایی تا حدودی به منابع آسیب می‌زند؛ البته با توقف کشاورزی موافق نیستم اما معتقدم کشاورزی باید به سمتی برود که بهره‌وری را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه در کشوری همچون هلند که یک چهلم مساحت کشور ما را داراست دو برابر صادرات نفتی ایران آورده دارد و این کشور به این نتیجه رسیده که بهره‌وری دو برابری را با نصف انرژی به انجام برساند، یادآور شد: ایران جزو ۱۲ کشور منطقه غرب و آسیاست که در سال ۲۰۴۰ به یکی از کشورهای بحرانی در حوزه‌های منابع طبیعی و آب تبدیل خواهد شد؛ هدف از برگزاری این همایش و حکمرانی که اندیشکده حکمرانی کشور همچون اندیشکده منابع طبیعی و آب دنبال می‌کند، رسیدن به دستاوردهایی است که از بحران آب و منابع طبیعی در کشور جلوگیری کند.
انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha