• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403022619636
  • خبرنگار : 50176

یک استادیار زبان و ادبیات فارسی مطرح کرد:

با شاهنامه هویت ایرانی-شیعی ایرانیان تثبیت شده است

با شاهنامه هویت ایرانی-شیعی ایرانیان تثبیت شده است

ایسنا/لرستان یک استادیار زبان و ادبیات فارسی گفت: با متن و فرامتنِ شاهنامه، شناسنامه‌ی ملی ایرانیان و هویت ایرانی-شیعی آنان ثبت و تثبیت شده است.

عزت سپهوند امروز در نشست علمی تبیین حکمت شیعی در شاهنامه‌ حکیم توس که به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی برگزار شد سخنرانی خود را به دو بخش تحلیل فرامتن و بررسی متن شاهنامه تقسیم کرد.

وی افزود: فرامتن شاهنامه شامل پیشامتن - با متن- پسامتن" این شاهکار جهانی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور لرستان بیان کرد: پیشامتن یعنی مجموعه عوامل آفرینش شاهنامه از فرهنگ ایران باستان گرفته تا ورود ایرانیان به اسلام به پیشگامی سلمان فارسی، و ورود فرخنده‌ی اسلام به ایران تا ظهور و تداوم نهضت شعوبیه و شکوه تمدن طلایی ایرانی-اسلامی در قرون ۳ تا ۵ هجری با معرفی قله‌هایی در تراز ابن سینا، ابوریحان بیرونی و فارابی و فردوسی و... که همگی زمینه‌های فرهنگی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و... پیش از آفرینش شاهنامه‌اند.

سپهوند همراهی تاریخی با متن شاهنامه را شامل بررسی زمینه و زمانه‌ی زندگی فردوسی دانست و افزود: شاهنامه در زمانه‌ای به فرجام و سرانجام رسید که هم خلافت سیاه بنی عباس در بغداد  و هم حکومت متعصب غزنوی در ایران هردو به شیعه‌کشی مشهور بودند و در چنین فضایی یک حکیم شیعه‌ی ایرانی،  مردانه به میدان می‌آید و بی باکانه خود را «خاک پی حیدر» می‌داند.

سپهوند گفت: بدیهی است که برخورد سرد و سخت سلطان شیعه ستیز غزنوی با حکیم توس، و پناهنده شدن این پارسی پارسا، به جنگلهای مازندران را باید از این منظر کاوید

این استادیار زبان و ادبیات فارسی «پسامتنِ» شاهنامه را شامل آنچه پس از شاهنامه تحت تاثیر آن پدید آمده دانست و «حکمت شیعی دانستن شاهنامه» را از نگاه صاحبنظرانی همچون رهبر فرزانه‌ی ایران و اعتراف بزرگ روشنفکر مصری (حسنین هیکل) به نقش فردوسی و شاهنامه در عرب نشدن ایرانیان و عربی نشدن زبان و فرهنگ آنان (برخلاف مردم قبطی مصر) در عین مسلمان و شیعه شدنشان را از این منظر مهم قلمداد کرد.

سپهوند در بخش دوم با اخذ دیدگاهی«درون متنی»، شاهنامه را «خردنامه» و فراخوان فردوسی برای دعوت ایرانیان به «خردورزی» دانست.

وی در ادامه شاه کلید فهم خردنامه‌ی حکیم توس را چهار کلید واژه بیت نخست آن یعنی (( به نام «خداوندِ« «جان» و «خرد» /کزین برتر «اندیشه» برنگذرد )) دانست و تاکید کرد: شاهنامه شاهِ نامه‌هاست و نه نامه‌ی شاهان و زورمندان و به همین دلیل فردوسی با اشعاری همچون

کنون ای خردمند وصف خرد/ بدین جایگه گفتن اندرخورد

خرد رهنمای و خرد رهگشای/
خرد دست گیرد به هر دو سرای

تورا دانش و دین رهاند درست/ ره رستگاری ببایدت جست

که من شهر علمم علی‌ام در است/ درست این سخن گفت پیغمبر است

براین زادم و هم براین بگذرم/ چنین دان که خاک پی حیدرم و...
به تصریح و بیان مستقیم خداپرستی، خردگرایی، اسلام خواهی و علی دوستی خود را به تصویر کشیده است

سپهوند افزود: حکیم توس در ادامه‌ی شاهنامه با پیش کشیدن یک رمزگان اساطیری و تمجید از شهریاران خداباور و خردگرایی همچون ایرج، کیقباد، فریدون و کیخسرو طرحی از ولایت صالحان که از مهمترین مفاهیم حکمت شیعی است و شهریاری خوبان را به جامعه ی ایرانی و بلکه جامعه ی جهانی هدیه کرده است.

سپهوند در پایان با تاکید بر اینکه بامتن و فرامتنِ شاهنامه، شناسنامه ملی ایرانیان و هویت ایرانی-شیعی آنان ثبت و تثبیت شده است با اشاره به روح "خداپرستی"، "خردورزی"، "اسلام خواهی"، "علی ستایی" و "ایران دوستی" حاکم بر شاهنامه، کلیت متن آن را به "تصریح" یا "تمثیل" یا "رمزگان اساطیری"، تصویر، تفسیر و تفصیلِ معرفت دینی و حکمت شیعی ایرانیان خواند.

در پایان این نشست علمی و صمیمی به پرسش‌های مخاطبین پاسخ داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha