• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022719744
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

اخبار از سیل مشهد/

آخرین گزارش‌ها از امدادرسانی‌ سیل/وزیر کشور وارد مشهد شد

آخرین گزارش‌ها از امدادرسانی‌ سیل/وزیر کشور وارد مشهد شد

ایسنا/خراسان رضوی بارش شدید روز گذشته در مشهد خصوصا در دو منطقه خیابان سیدی و میدان انقلاب خسارات فراوانی را به همراه داشت تا کنون ۷ نفر فوت و ۳ نفر مفقودی داشته‌است. امداد رسانی ها از لحظات اولیه سیل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تا کنون ۲۵۰ خانوار در مناطق امن اسکان داده‌شده‌اند و وضعیت آب و برق در استان پایدار است.

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد عنوان کرد: از ابتدای بارش تاکنون ۲۲۰ مورد اعلام حادثه مرتبط با بارندگی داشتیم.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت مشهد پس از بارش اظهار کرد: میزان بارش در مشهد بسیار قابل توجه بود. در همین مدت کوتاه تقریبا ۳۸ میلی‌متر بارندگی داشتیم.

وی افزود: این بارندگی موجب آب‌افتادگی در زیرگذر میدان جهاد، بلوار نماز و پل شهید عباسپور شد. شدت بارش بسیار زیاد بود که مشکل داریم اما همکاران شهرداری مشغول هستند تا مشکل را برطرف کنند.

عباسی بیان کرد: در سطح استان در طرقبه- شاندیز بارش قابل توجهی داشتیم که متاسفانه ۲ خودرو گرفتار شدند. تگرگ قابل توجهی در این مناطق داشتیم که محصولات کشاورزی را از بین برده است. جاده انتهای سیدی دچار آب‌بردگی شده که با راهداری هماهنگ کردیم تا مرمت کنند.

غواصان و نجاتگران در حال جستجو هستند

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد گفت:  تعداد خودروهای گرفتار در زیر آب مشخص نیست و همچنان همکاران در حال جستجو هستند.

وحید باخدا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سیلاب پل انقلاب اظهار کرد: دو جنازه در سیلاب پل انقلاب پیدا شدند. تعداد خودروهای گرفتار در زیر آب مشخص نیست و همچنان همکاران در حال جستجو هستند.

وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ غواص و نجاتگر سازمان آتش‌نشانی به همراه ۵۰ دستگاه خودرو در پل انقلاب درگیر عملیات بوده و همکاران ما بسیار درگیر هستند.

لغو تعطیلی تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در پی بروز سیل در استان

عاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس دستور استاندار خراسان رضوی تا روز یکشنبه کلیه مرخصی‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی لغو خواهد بود و تمامی مدیران باید در محل خدمت حتی روز جمعه حاضر باشند.

جواد خدایی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران خراسان رضوی که در سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری برگزار شد با اشاره به صدور اطلاعیه‌های هشدارهای هواشناسی از ۲ روز قبل، اظهار کرد: با توجه به بارش‌ سنگین باران در شهر مشهد مقدس، شهرستان‌های استان و بروز ترافیک و ضرورت تردد خودروهای امدادی، مردم مشهد طی امشب و فردا از تردد و سفرهای غیرضروری جدا پرهیز کنند.

وی افزود: بر اساس دستور استاندار خراسان رضوی تا روز یکشنبه کلیه مرخصی‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی لغو خواهد بود و تمامی مدیران باید در محل خدمت حتی روز جمعه حاضر باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ناوگان دستگاه‌های امدادی باید کاملا برای خدمت‌رسانی آماده باشند، عنوان کرد: با تمهیدات لازم و آمادگی کامل، حوزه برق، آب، مخابرات و گاز متناسب با شرایط مدیریت شود و مجموعه‌های مرتبط با این سه حوزه با حداکثر توان پای کار باشند.

ارائه آمار دقیق کشته شدگان سیل مشهد بعد از تائید پزشک قانونی

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه بارشی در روز جمعه مقداری تقویت خواهد شد، اظهار کرد: شهروندان از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند تا اگر مجدد با چنین حجم آبی مواجه شدیم عوامل امدادی بتوانند در حداقل زمان ممکن خود را به نقاط مشکل‌دار برسانند و خدمات لازم را ارائه دهند.

وی در ادامه به آخرین وضعیت افراد مفقود و کشته شدگان در سیلاب اخیر اشاره کرد و گفت: برای ارائه آمار مفقودشدگان و کشته‌شدگان باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد، اینکه فوت شدن فردی را به سیل نسبت دهیم باید ابتدا توسط پزشکی قانونی تائید و اعلام شود.

رضا عباسی با بیان اینکه تا این لحظه در طرقبه شاندیز دو نفر و همچنین در شهر مشهد دو نفر نیز مفقودی داریم، عنوان کرد: هر چند اجساد مفقود شده‌های شهر مشهد پیدا شده‌اند اما باید توسط پزشک قانونی علت دقیق فوت محرز و اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان فریمان از ۴ نفر مفقود شده تاکنون فقط یک نفر پیدا شده است، گفت: اگر چه افرادی در سیلاب اخیر مفقود و کشته شده‌اند اما باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان فریمان به دلیل آب افتادگی در سه روستا مردم به مناطق بالادست و منازل اقوام و بستگانشان انتقال داده شده‌اند، اذعان کرد: تاکنون اسکان اضطراری را در سطح استان نداشته‌ایم.

ویدیو/ امدادرسانی مردمی به سیل‌زدگان مشهدی

بارش‌های رگباری و سیل‌آسای باران در شهر مشهد، عصر چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) منجر به مسدود شدن برخی تقاطع‌های این کلانشهر و معابر و گرفتار شدن برخی از خودروها در سیلاب شد؛ به مرور وضعیت به گونه‌ای شد که با گرفتار شدن خودروها در میانه سیل، چند نفر کشته شدند و سیلاب وارد خانه‌های مردم شد و سرانجام با کاهش شدت باران، نیروهای مردمی و نظامی عملیات لایروبی گل و لای از خانه‌ها را آغاز کردند.

۷ فوتی در سیل استان خراسان رضوی 

سرپرست اداره کل بحران استان خراسان رضوی، تعداد فوتی های سیل روز گذشته را ۷ نفر اعلام کرد.

رضا عباسی در خصوص آخرین آمار کشته شدگان سیل دیروز خراسان رضوی، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشات، سیل روز گذشته ۴ شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در استان خراسان رضوی تاکنون ۷ فوتی داشته است که ۵ نفر آن در شهرستان مشهد و ۲ نفر در فریمان بوده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی افزود: هم چنین ۲ مفقودی در شهرستان فریمان و ۱ مفقودی در مشهد اعلام شده است.

تلاش برای پایدار کردن وضعیت در فریمان/هنوز خبری از دو فرد مفقود شده نیست

فرماندار فریمان گفت: تمام توان و تلاش خود را برای پایدار شدن وضعیت در شهرستان فریمان به کار گرفته ایم.

حمید اکبری در گفت و گو با ایسنا به تشریح آخرین وضعیت شهرستان در خصوص سیلاب افزود: از روز گذشته و همزمان به آغاز بارش‌های شدید روستاهای احمدآباد، هدایت‌آباد و بزجانی و تعدادی دیگر از روستاها که در مسیر بودند درگیر سیلاب شده‌اند.

وی اظهار کرد: از روز گذشته تمامی نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در میدان بوده و در حال خدمات‌‎رسانی به روستاهای خسارت دیده از سیلاب هستند.

فرماندار فریمان با بیان این که در حال حاضر نیروهای شرکت‌ آب، برق و گاز در حال رفع مشکلات در روستاها هستند، عنوان کرد: سعی و تلاش خودمان را به کار گرفته‌ایم که وضعیت امروز در شهرستان پایدار و تمامی انشعابات قطع شده آب، برق و گاز وصل شوند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر گاز شهر فرهادگرد و حدود ۵ تا ۶ روستا در سمت احمدآباد و هدایت‌آباد با قطع گاز مواجه‌اند، گفت: تلاش می‌شود تا ظهر امروز وضعیت گاز شهر فرهادگرد پایدار شود.

اکبری هم چنین از وصل شدن برق شهر فرهادگرد خبر داد و افزود: در مناطقی هم که شبکه انتقال آب دچار سیل بردگی شده نیروهای آبفا روستا به روستا در حال خدمات‌رسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه آب شرب حدود ۴۰ روستا قطع شده بود اما با تلاش‌های صورت گرفته تا شب گذشته تعداد قابل توجهی از آنها وصل شده است.

فرماندار فریمان هم چنین از پایدار شدن ۹۵ درصد وضعیت برق و پایدار شدن ۷۰ درصد وضعیت گاز در شهرستان خبر داد و گفت: تمام توان و تلاش خود را برای پایدار شدن وضعیت در شهرستان فریمان به کار گرفته‌ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت دو فرد مفقود شده در سیلاب روز گذشته اظهار کرد: تمامی گروه‌های جهادی و سپاه و هلال احمر در تلاش هستند تا بتوانند این دو نفر را در مسیل سیلاب پیدا کنند.

خسارات سیلاب در محله سیدی مشهد

عصر روز گذشته بارش‌شدید باران و تگرگ و وقوع سیلاب در برخی نقاط مشهد باعث ایجاد خسارات سنگین در محله سیدی مشهد شد. 

آخرین وضعیت خراسان رضوی پس از سیل روز گذشته

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت استان پس از سیل روز گذشته اظهار کرد: تعداد کشته‌ها تا این لحظه ۷ نفر، ۵ نفر در مشهد و ۲ نفر در فریمان است و ۳ نفر مفقودی داریم که دو نفر در فریمان و یک نفر در مشهد هستند. در مجموع ۱۰ نفر فوتی و مفقودی داریم.

وی بیان کرد: در سطح شهر مشهد در اکثر نقاط مشکل برطرف و پل میدان انقلاب بازگشایی شده، تنها در سیدی مشکل داریم که اکیپ‌ها درگیر تخلیه رسوبات منازل مردم هستند.

عباسی افزود: در سطح شهرستان‌ها نیز در فریمان، سرخس، نیشابور، فیروزه، قوچان، درگز و کلات سیل شدید داشتیم که به بخش کشاورزی، ابنیه راه‌ها و تاسیسات آب و برق خسارت وارد شد اما شرایط فعلا پایدار است و مشکل خاصی وجود ندارد. میزان خسارت در حال جمع‌بندی است که پس از جمع‌بندی برای اخذ اعتبارات پیگیر خواهیم شد.

سرپرست اداره کل بحران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: تا شامگاه یکشنبه استقرار سامانه جوی را داریم. طبق مصوبه شب گذشته ستاد بحران استان اماکن توریستی و گردشگری تا پایان سامانه جوی تعطیل شدند، بنابراین مردم مراجعه نکنند و این دو روز از ترددهای غیر ضروری در محورهای مواصلاتی، اماکن گردشگری و سطح شهرهای استان پرهیز کنند.

وی در خصوص صادر نشدن هشدار قرمز هواشناسی تصریح کرد: شب گذشته در خصوص هشدار صادر شده موضوع را مطرح کردیم که هواشناسی عنوان کرد هشدار قرمز برای بارش‌های بیش از ۷۰، ۸۰ میلی‌متر بوده و این سطح نارنجی است.

وزیر کشور وارد مشهد شد

وزیر کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت سیلاب‌ها در خراسان رضوی دقایقی پیش وارد مشهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، احمد وحیدی، وزیر کشور در این سفر ضمن بازدید مناطقی از مشهد به منظور بررسی آخرین وضعیت با مدیران استان جلسه خواهد داشت.

آخرین وضعیت ممنوعیت تردد در معابر مشهد

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: در مشهد محدوده میدان انقلاب مسیر غرب به شرق و میدان انقلاب در ضلع جنوبی محدودیت تردد دارد.

سرهنگ هادی امیدوار در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت معابر مشهد اظهار کرد: محدوده میدان انقلاب مسیر غرب به شرق محدودیت تردد دارد و مسیر شرق به غرب بازگشایی شده است.

وی افزود: مسیر غرب به شرق میدان جمهوری تا میدان جهاد نیز بازگشایی شده است. تا یک ساعت دیگر تمامی این محورها بازگشایی خواهد شد.

امیدوار ادامه داد: میدان انقلاب در ضلع شمالی باز است و در ضلع جنوبی نیز باید پاکسازی و بعد بازگشایی شود.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص اعمال محدودیت به دلیل احتمال بارش در ساعات آینده عنوان کرد: بارش‌ها سنگین نیست و محدودیتی اعمال نمی‌کنیم.

امدادرسانی به ۴۸۶ تن و ادامه عملیات امدادی

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت:‌ به دنبال ورود سامانه بارشی و وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطق غرب و شمال استان خراسان رضوی نیروهای عملیاتی هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند و از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون به ۴۸۶نفر آسیب دیده در شهرستان‌های این استان امداد رسانی کردند.

وی با بیان اینکه در مجموع از ۹۴ باب منزل مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شد، گفت: عملیات تخلیه آب از ۵۰ منزل در روستای بیاس‌آباد خواف، ۹ منزل در روستای بوژمهران نیشابور، در ۱۰ منزل روستای یکه‌باغ درگز، ۲۰منزل در روستاهای فرده و حسن‌آباد و پنج منزل در شهر بینالود انجام شده است. همچنین عملیات تخلیه آب زیر پل انقلاب مشهد با حضور ۷ تیم جمعیت هلال احمر و آتش‌نشانی در حال انجام است.   

محمودی با بیان اینکه هشت نفر از متاثرین سیل نیز اسکان اضطراری داده شدند، گفت: نیروهای عملیاتی هلال احمر شش نفر را هم به  مناطق امن منتقل کردند، همچنین ۲۰ دستگاه موتور پمپ و لجن کش بهمراه قایق جیمنی به کارگیری شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امدادرسانی در برخی از مناطق سیل‌زده خراسان رضوی ادامه داد، گفت: جستجو برای یافتن مفقودین احتمالی نیز در حال انجام است.

به گفته محمودی تعداد ۳۷ تیم عملیاتی متشکل از ۱۱۹ امدادگر و نجاتگر با توان لجستیکی ۲۲ خودرو کمک‌دار، خودروی ارتباطات به جهت ارسال سریع اطلاعت مناطق سیل زده به سازمان امداد و نجات، بکارگیری شده است.

پایداری شبکه سراسری گاز از زمان وقوع سیل در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از پایداری شبکه سراسری گاز در شهرها و روستاهای استان پس از وقوع سیل خبر داد.

حسن افتخاری در گفت و گو با ایسنا گفت: مواردی از خسارت سیل به تاسیسات گاز در شب گذشته اتفاق افتاده بود که با اعزام اکیپ‌های مجهز تعمیراتی از شهر مشهد و سایر شهرستان‌های معین به شهرستان‌های فریمان، کلات و درگز تا نیمه شب گذشته آسیب دیدگی‌ها برطرف و تاسیسات ایمن‌سازی شدند. 

افتخاری اظهار کرد: مطابق پیش‌بینی‌های قبلی و از ابتدای آغاز بارندگی روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه تمام ادارات گاز در مناطق مشهد و نواحی شهرستان‌ها در آماده‌باش کامل بوده و به لطف خدا و پایش لحظه‌ای، شبکه سراسری گاز استان در مدار خدمت‌رسانی قرار دارد.

وی افزود: مواردی از قطع گاز ناشی از تخریب دیوار منازل و علمک گاز گزارش شده است که بخش عمده آن‌ها از شب گذشته تاکنون تعمیر و باقیمانده به تعداد تقریبی ۲۰۰ علمک یا اشتراک تا ظهر امروز برطرف می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در برخی از نقاط روستاهای تابعه شهرستان فریمان به دلیل تخریب دیوار پشت علمک جریان گاز مشترکین به دلیل رعایت مسائل ایمنی و حصول اطمینان از عدم وجود خطر قطع شده بود که باقیمانده این موارد تا ظهر امروز پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه وصل خواهد شد.

افتخاری تصریح کرد: خراسان رضوی دارای ۹۷ شهر ۲۷۱۰ روستای گازدار با ۲میلیون و ۷۰۰ مشترک است که با همکاری مردم و مسئولان هم اکنون جریان گاز تمام شهرها و روستاها پایدار و برقرار است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تاکید کرد: شهروندان محترم می‌توانند برای اعلام گزارش حوادث مرتبط با قطع یا نشست گاز در طول مدت شبانه‌روز  با تلفن ۱۹۴ مرکز امداد شرکت گاز خراسان رضوی تماس بگیرند.

ویدیو/ بازدید وزیر کشور از مناطق سیل‌زده در مشهد

احمد وحیدی وزیر کشور، به‌منظور بررسی وضعیت سیلاب‌ و خسارت‌های ناشی از این پدیده در خراسان رضوی و مشهد وارد این شهر شد. وی قرار است در این سفر، ضمن بازدید مناطقی از سیل‌زده با مدیران استان نیز نشست برگزار کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تاکید کرد: شهروندان محترم می‌توانند برای اعلام گزارش حوادث مرتبط با قطع یا نشست گاز در طول مدت شبانه‌روز  با تلفن ۱۹۴ مرکز امداد شرکت گاز خراسان رضوی تماس بگیرند.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها: اگر قصوری در سیل مشهد رخ داده باشد، حتما به مرجع قضایی معرفی می‌شود

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها از قرارگیری موضوع رسیدگی به خسارت سیل مشهد به عنوان دستورکار شورای شهر مشهد خبر داد و گفت:‌شورای شهر مشهد در رابطه با سیل مشهد مقدس تحقیق می‌کند و اگر قصوری از سوی مدیریت شهری رخ داده باشد قطعا به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

به گزارش ایسنا، موسی الرضا حاجی بگلو، نماینده استان خراسان رضوی در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها گفت: شورای شهر مشهد ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سیل اخیر در این رابطه با سیل مشهد مقدس تحقیق می‌کند و اگر قصوری از سوی مدیریت شهری رخ داده باشد قطعا به مراجع قضایی معرفی می‌شود. رئیس شورای عالی استان‌ها بر اساس قانون مکلف است اقدامات اساسی برای احقاق حقوق شوراها انجام دهد.

وی افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور شوراها دخالت می‌کند و از وزیر محترم کشور خواستاریم اجازه ندهند برخی از مدیران وزارتخانه در امور نمایندگان مردم دخالت کنند. وزیر کشور فردی جهادی و انقلابی است اما برخی از مدیران وزارتخانه متاسفانه برخلاف قانون عمل می‌کنند.در روز ملی شوراها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بدون اطلاع روز شوراها روز ملی شورا برگزار می‌کند و از این‌موضوع گلایه‌مند هستیم.

وزیر کشور در حاشیه بازدید از منطقه سیل‌زده مشهد؛ بسیج تمام دستگاه‌ها برای کمک‌ به سیل‌زدگان

وزیر کشور گفت: در حال حاضر همگی از استانداری فرمانداری، شهرداری و همچنین نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و تخلیه منازل بسیج شده‌ و پای کار آمده‌اند.

احمد وحیدی امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه، در حاشیه بازدید از منطقه سیل‌زده سیدی مشهد و در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در این منطقه اظهار کرد: منطقه سیدی جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود و سازه‌ها در این منطقه به صورت ناپایدار بوده است؛ به هر حال با توجه به اینکه ساختمان‌ها در این منطقه به روش مهندسی ساخته نشده دارای مشکلاتی است.

وی ادامه داد: بارش باران در برخی محلات این منطقه مشکلاتی ایجاد و آب در برخی منازل نفوذ کرده است؛ همچنین مشکلات ناشی از سیل باعث آسیب به اموال مردم‌ شده است. در یکی از همین منازل متاسفانه یک خانم مسن و ۲ کودکی که کسی همراه‌ آن‌ها نبوده و به دلیل وضع نامناسب منزل جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به بسیج شدن تمام دستگاه‌ها در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر همگی از استانداری فرمانداری، شهرداری و همچنین نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و تخلیه منازل بسیج شده‌ و پای کار آمده‌اند. تا حد قابل توجهی منازل تخلیه شده و مشکلی از این حیث نداریم. باید پس از پاکسازی آسیب‌های وارده ارزیابی و به سیل‌زدگان کمک شود.

وحیدی در پاسخ به اینکه با توجه به تداوم بارش‌ها برای امروز و فردا چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌ها طی امروز و فردا جلساتی در این خصوص از سوی استانداری انجام شده و ما نیز جلسات دیگری نیز خواهم داشت تا به بهترین نحو به سیل زدگان کمک‌رسانی شود.

همچنین در بخشی دیگر از این بازدید یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت مشهد به ویژه میدان انقلاب عنوان کرد: میدان انقلاب بازگشایی شده است و در حال حاضر مشکل خاصی در سطح شهر از نظر مسیرها و معابر نداریم. در منطقه سیدی نیز به سرعت پاکسازی‌ها انجام خواهد شد و وارد مرحله بعدی که برآورد خسارات است خواهیم شد تا کمک کنیم خسارات افراد جبران شود و این موضوع در دست اقدام است.

۱۱۸حادثه در پی بارش‌های روز گذشته مشهد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد از وقوع ۱۱۸حادثه منجر به ماموریت در پی بارش‌های روز گذشته مشهد خبر داد.

حمیدرضا کافی‌نیا با اعلام این خبر گفت: ۸۴ مورد آبگرفتگی در منازل، ۲۷ مورد محبوسی در آسانسور و ۷ مورد سقوط درخت روی خودرو به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی اعلام و منجر به عملیات شد.

به گزارش روابط عمومی آتش نشانی مشهد، وی افزود: از ساعت ۱۵ دیروز ۵۰۰ آتش‌نشان در ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی در سراسر مشهد به حال آماده باش درآمدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد یادآور شد: همکاران آتش‌نشان تا ساعت ۵ صبح امروز در کنار نیروهای خدمات شهری در حال تخلیه آب و بازگشایی معابر سیلابی بودند و موفق شدند تقاطع انقلاب را که مهمترین نقطه سیلابی روز گذشته بود، بازگشایی کنند و برای لایروبی تحویل نیروهای خدمات شهری دهند.

بازدید وزیر کشور از مناطق سیل‌زده مشهد

احمد وحیدی وزیر کشور، صبح پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، به‌منظور بررسی وضعیت سیلاب‌ و خسارت‌های ناشی از این پدیده در خراسان رضوی و مشهد وارد این شهر شد. وی قرار است در این سفر، ضمن بازدید مناطقی از سیل‌زده با مدیران استان نیز نشست برگزار کند.

تمامی مراکز اقامتی و گردشگری چناران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران از تعطیلی تمامی مراکز اقامتی این شهرستان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

محمد طاهریان مقدم در گفت و گو با ایسنا از تعطیلی تمامی مراکز اقامتی خانه مسافر، بوم گردی، اقامتگاه سنتی و مناطق گردشگری شهرستان از جمله آبشار اخلمد در روستای گردشگری اخلمد به دلیل شرایط جوی نامساعد (وضعیت نارنجی هواشناسی) خبر داد.

آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌ سیل‌آسا در ۷ استان/ تعداد دقیق فوتی‌های سیل مشهد اعلام می‌شود

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که آمار فوتی‌های سیل مشهد بعد از بررسی سازمان پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت سیل و آبگرفتگی در چندین استان کشور گفت: در استان‌های مختلف کشور به ویژه در استان‌های واقع شمال شرق از جمله استان گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی شاهد بارندگی‌هایی بودیم که متاسفانه در جنوب شهر مشهد به دلیل آب‌گرفتگی معابر، تعدادی از خانه‌ها دچار آب گرفتگی شدند و تعدادی از هموطنان نیز جان خود را از دست دادند که آمار نهایی فوتی‌ها بعد از بررسی سازمان پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

غافلگیری مسئولین و مردم از سیل در مشهد

علی‌رغم پیش‌بینی‌ها، بارش شدید و کم‌سابقه در مشهد باعث غافلگیری مسئولین و مردم شد که تصاویر دریافتی از خسارات وارد شده به مردم در برخی مناطق گویای این امر است.

روز گذشته بارندگی بی‌سابقه‌ای در مشهد اتفاق افتاد و در کمتر از ۴۰ دقیقه حدود ۳۸.۵ میلی‌متر باران بارید. یکی از مناطق مشهد که بیشترین خسارات به آن وارد شد، منطقه سیدی بود.

خبرنگار ایسنا با حضور در منطقه سیدی از نزدیک شاهد وضعیت مردم سیل‌زده و خسارات بود. پس از بارش شدید باران، حجم عظیمی از آب پشت دیوارهای باغی متعلق به آستان قدس رضوی جمع شده بود که تخریب بخشی از دیوارهای این باغ به علت فشار شدید آب باعث هجوم آب به صورت ناگهانی به یکی از کوچه‌های منطقه سیدی و در نتیجه غافل‌گیری مردم شد.

ورود این حجم از آب به خانه‌های ساکنین منطقه تا ارتفاع ۱.۵ تا ۲ متر، خسارات زیادی را به مردم وارد و مشکلات فراوانی ایجاد کرد. به همراه این سیل انبوهی از گل‌ولای، شن و ماسه به خانه‌های مردم وارد شد. طی این بارش‌ها متاسفانه تعدادی از هم‌وطنان مشهدی نیز جان خود را از دست دادند.

کاشمری‌ها با کیسه‌ شن راه ورود سیل به مغازه‌ها و ‏منازل را ببندند

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کاشمر گفت: مردم برای جلوگیری از خسارت و ورود روان آب‌ها به مغازه‌ها و منازل مسکونی، راه ورود سیل را با کیسه‌های شن، مسدود کنند.‏

حجت اله شریعتمداری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی و احتمال وقوع سیلاب و هشدارهای سطح نارنجی، شهروندان از امروز پنج‌شنبه تا یکشنبه نکات ایمنی را رعایت کنند.

مخازن بندهای طرقبه شاندیز شرایط باتلاقی دارند/به حریم سازه‌های آبخیزداری نزدیک نشوید

 فرماندار طرقبه شاندیز گفت: با توجه به اینکه در شرایط نبود آب در مخازن بندهای احداثی، رسوبات بر جای مانده شرایط باتلاقی را ایجاد می‌کند، هرگونه تردد افراد و احشام به دلیل خطر فرو رفتن در گل و لای مخاطره آمیز است

حضور تیم‌های بلیات ارتش در مناطق سیل‌زده مشهد

مدیر روابط عمومی قرارگاه منطقه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران از حضور تیم‌های بلیات ارتش در مناطق سیل‌زده مشهد از بامداد امروز خبر داد.

 از بامداد امروز تیم‌های بلیات ارتش با ۱۰۰ نفر نیرو برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده در منطقه سیدی وارد عمل شده و نسبت به تخلیه و لایروبی منازل اقدام کرده‌اند.

۱۲ ماموریت اورژانسی مرتبط با سیلاب روز گذشته

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: در سیلاب روز گذشته ۱۲ ماموریت اورژانسی در مشهد انجام شد.

دکتر محمد پهلوان‌کاشی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در سیلاب روز گذشته اظهار کرد: همکاران ما در مجموعه اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستان‌ها با تمام توان برای امدادرسانی تلاش کردند. ما در سیلاب روز گذشته ۱۲ ماموریت اورژانسی با ۱۵ نفر مصدوم داشتیم که در همان ساعات ابتدایی ۸ نفر ترخیص شدند و ۷ نفر نیز همچنان تحت مراقبت هستند که به زودی ترخیص خواهند شد.

خسارت سیل به ۱۳۴ منزل مسکونی در زبرخان

فرماندار زبرخان گفت: سیلاب و تگرگ پس از برآوردهای اولیه و اظهار نظر کارشناسان جهاد کشاورزی حدود ۴۷۰ میلیارد ریال به باغات و مزارع کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرده است.

۷ روستای سرولایت درگیر سیلاب

خشدار سرولایت گفت: در حال حاضر ۷ روستای سرولایت درگیر سیلاب هستند.

باقر صدیقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سیل جاری شده‌ خوشبختانه خسارتی نداشته است، افزود: در حال حاضر روستاهای چکنه علیا، سوله، عشق‌آباد، بیدخان، خواجه آباد، نوسرانومیری، آق قایه درگیر سیلاب هستند.

مسائل خانه‌هایی که سازه‌های ناپایدار دارند، با تدابیر استانداری به سرعت رفع شود

زیر کشور گفت: یکی از حوادث سیلاب مشهد مربوط به فوت دو کودک و یک زن مسن در منزل است که خانه آنها نیز وضعیت مناسبی به لحاظ سازه‌ای نداشته و ناپایدار بوده است؛ باتدابیر استانداری باید مسائل اینگونه منازل با سازه‌های ناپایدار به سرعت رفع شود.

احمد وحیدی امروز ۲۷ اردیبهشت در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خراسان رضوی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از همه پیگیری‌های مدیران استان در حادثه سیل مشهد اظهار کرد: آب، برق و گاز در همه استان به صورت پایدار بوده و قطعی نداشتیم. در چند روستا از لحاظ آب دچار مشکل شده‌ایم که تا امروز آب این روستاها وصل خواهد شد.

تداوم بارندگی‌ها در خراسان رضوی تا یکشنبه/ بارش مشهد در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سامانه ناپایدار همچنان در استان فعال است و به تناوب تا اواخر وقت یکشنبه در استان بارندگی داریم، گفت: بارش ۳۸ میلیمتری باران در بازه زمانی کوتاه در مشهد، طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سارا حکمی در گفت‌و گو با ایسنا عنوان کرد: روز گذشته در مشهد در بازه زمانی ۴۵ دقیقه ۳۸.۳میلیمتر باران بارید.

وی افزود: بنا بر آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات هواشناسی، این میزان بارش در بازه زمانی کوتاه و ۴۵ دقیقه در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

حکمی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بعد از مشهد، بیشترین میزان بارش‌ها از نیشابور و گلمکان- چناران به ترتیب با ۲۹.۲ میلیمتر و ۱۹.۲ میلیمتر گزارش شده است.
این کارشناس مرکز پیش‌بینی  اداره کل  هواشناسی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سامانه ناپایدار همچنان در استان فعال است و به تناوب تا اواخر وقت یکشنبه در استان بارندگی داریم.

اقدامات آستان قدس رضوی برای کمک به سیل زدگان

دیرعامل بنیاد کرامت رضوی گفت: از نخستین ساعات وقوع سیل در مشهد مقدس همکاران ما در صحنه حضور دارند و تمهیدات و اقدامات ویژه ای برای کمک به سیل زدگان در حال انجام است.

محمدحسین استادآقا از اسکان موقت سیل زدگان مشهدی در زائر شهر رضوی خبر داد و اظهار کرد: از چهارشنبه شب و پس از وقوع سیل و ایجاد خسارت با تمام توان در محدوده سیدی مشهد حاضر و به امداد رسانی پرداختیم.

وی افزود: در مرحله اول کامیون ها و بولدوزرهای سازمان عمران آستان قدس رضوی برای خدمت رسانی وارد منطقه شدند و تا پایان عملیات امداد در این محدوده حضور خواهند داشت.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: در اقدام بعدی اسکان فوری حادثه دیدگان در یک حسینیه و دو مسجد در محدوده سیدی با همکاری نهادهای مردمی و خادمیاران به انجام رسید و حدود 100 نفر اسکان اضطراری داده شدند.

مسائل خانه‌هایی که سازه‌های ناپایدار دارند، با تدابیر استانداری به سرعت رفع شود

وزیر کشور گفت: یکی از حوادث سیلاب مشهد مربوط به فوت دو کودک و یک زن مسن در منزل است که خانه آنها نیز وضعیت مناسبی به لحاظ سازه‌ای نداشته و ناپایدار بوده است؛ باتدابیر استانداری باید مسائل اینگونه منازل با سازه‌های ناپایدار به سرعت رفع شود.

احمد وحیدی امروز ۲۷ اردیبهشت در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خراسان رضوی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از همه پیگیری‌های مدیران استان در حادثه سیل مشهد اظهار کرد: آب، برق و گاز در همه استان به صورت پایدار بوده و قطعی نداشتیم. در چند روستا از لحاظ آب دچار مشکل شده‌ایم که تا امروز آب این روستاها وصل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی تداوم بارش‌ها تا روز یکشنبه هشدارهای لازم بازدیدهای میدانی و توقف حرکت در مکان‌هایی که باعث خطر می‌شود نیز توسط پلیس راهور و راهداری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در حال تکمیل/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha