• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403022719775
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

رئیس اداره مراقبت از بیماریهای منتقله وزارت بهداشت:

نظام مراقبت های بهداشتی سیستان و بلوچستان بر اساس جغرافیای مجزا اجرا شود

نظام مراقبت های بهداشتی سیستان و بلوچستان بر اساس جغرافیای مجزا اجرا شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس اداره مراقبت از بیماریهای منتقله وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جزو اولین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که در برنامه برنامه ملی حذف مالاریا حضور فعال و درخشانی در سطح کشور داشته است.

دکتر احمد رئیسی، امروز پنجشنبه در نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: چرخه زنجیره انتقال محلی مالاریا حدود ۴ سال در سیستان و بلوچستان وجود نداشته و منتظر گواهی حذف مالاریا توسط بهداشت جهانی بودیم که این امر تاکنون میسر نشده است.

وی با اشاره به آمار میلیونی تعداد بیماران مبتلا به مالاریا در کشور پاکستان و آمار چند هزاری مبتلایان در سیستان و بلوچستان گفت: این آمار اندک هم متاثر از موارد ورودی به کشور است.

وی ادامه داد: نظام مراقبت های بهداشتی اولیه باید در سیستان و بلوچستان بر اساس جغرافیای آن و مجزا پیدا سازی و اجرا شود.

وی افزود: ۲۵ درصد سلامت مربوط به بهداشت و درمان می شود و ۷۵ درصد آن مربوط به سایر سازمان هاست و لازم است آن ها هم پای کار باشند تا شاهد توسعه همه جانبه سلامت در استان باشیم.

دکتر حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) راهبردی برای گسترش عدالت در سلامت است.

وی ادامه داد: ساختار نظام مراقبت های بهداشتی اولیه برای استان پهناوری چون سیستان و بلوچستان مطلوب و اثربخش نیست و باید بازنگری شود و نسخه بومی آن برای سیستان و بلوچستان طراحی و اجرا گردد تا مراقبت‌های بهداشتی درمانی به صورت عادلانه برای تمامی مردم فراهم آید.

دکتر مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با بیان این که بهورزان ستون‌های نظام سلامت هستند گفت: بهورزان نقش مهمی در حفظ سلامتی و بهداشت مردم در روستاها ایفا می کنند.

وی افزود: خوشبختانه با وجود بهورزان در تمامی خانه های بهداشت حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، برنامه های سلامت در دور افتاده ترین نقاط روستایی به بهترین شکل ممکن اجرا می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha