• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403022719818
  • خبرنگار : 50662

نقش تغذیه در تکامل دندان چیست؟

نقش تغذیه در تکامل دندان چیست؟

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تغذیه و رژیم غذایی در تمام مراحل تکامل، رویش و بقای دندان موثر است.

سیده سمیه اصغری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تکامل دندان‌های شیری در ماه دوم و سوم جنینی آغاز می‌شود و معدنی شدن آن‌ها در ماه چهارم جنینی تا دهه اول زندگی فرد ادامه دارد. 

وی بیان کرد: مواد غذایی که جنین از مادر دریافت می‌کند نقش موثری در تشکیل و تکامل ساختار دندان‌ها در مرحله قبل از رویش آن‌ها دارد لذا تشکیل دندان‌ها با معدنی شدن ماتریکس پروتئینی آن‌ها همراه است. 

اصغری گفت: در عاج، پروتئین به صورت الیاف کلاژن هستند که برای ساخت آن‌ها وجود ویتامین C ضروری است و یتامین D جزء اساسی جهت تشکیل بلورهای هیدروکسی آپاتیت از کلسیم و فسفر است، فلوراید نیز با اضافه شدن روی بلور های هیدروکسی آپاتیتیک لایه مقاوم به پوسیدگی را روی دندان‌ها ایجاد می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: تغذیه و رژیم غذایی در تمام مراحل تکامل، رویش و بقای دندان موثر است پس از رویش تغذیه نقش موثر و مداومی در تکامل و تقویت و معدنی شدن مینا و بقیه اجزای دندان دارد، نقش موضعی مواد غذایی مصرفی به ویژه از طریق کربوهیدرات‌های تخمیرشدنی و تعداد دفعات مصرف غذا که در پی آن تولید اکسیدهای آلی توسط باکتری‌های دهان از این مواد موجب پوسیدگی می‌شود را نباید فراموش کرد که در طول زندگی فرد رژیم غذایی نقش موثری را در دندان‌ها، استخوان‌ها، پایداری نسوج دهان و مقاومت در مقابل عفونت و افزایش عمر دندان‌ها دارد.

وی در خصوص پوسیدگی دندان بیان کرد: پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های عفونی است و براساس گزارشات پنج برابر رایج‌تر از آسم است لذا بررسی پوسیدگی دندان‌ها نشان می دهد که بچه‌هایی که والدین آن‌ها حداقل تا لیسانس تحصیل کرده‌اند کمتر از بچه‌هایی که والدین آن‌ها کمتر از لیسانس هستند به پوسیدگی دندان‌ها مبتلا هستند چرا که ایجاد پوسیدگی به عواملی چون ترکیبات مینا و عاج، محل قرارگیری دندان‌ها، نوع و میزان بزاق، وجود شیارها و حفرات در تاج دندان بستگی دارد و ترکیبات بزاق را هم باید به آن اضافه کرد.

اصغری با بیان اینکه باکتری ها عامل اساسی در ایجاد پوسیدگی هستند، افزود: بزاق‌های الکالوئیدی اثر پیشگیرانه دارند به همان میزان که بزاق اسیدی موجب افزایش خطر پوسیدگی می‌شود روش زندگی نیز در این پدیده موثر است و اینکه نقش جداگانه‌ای برای عوامل تغذیه خانوادگی، الگوی تغذیه با عوامل ژنتیکی در عین مطرح بودن کار دشواری است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha