• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022719856
  • خبرنگار : 71589

همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید

اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد

اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد

شرکت اپل استفاده از نگاه کاربر را برای پیمایش در سیستم عامل گوشی‌ها و تبلت‌های خود ممکن و آسان می‌کند. همچنین هزاران ویژگی دسترسی جدید را به اضافه یک ویژگی جدید برای کمک به بیمارهای حرکتی به آیفون و آی‌پد اضافه می‌کند.

به گزارش ایسنا، شرکت اپل امروز مجموعه‌ای از ویژگی‌های دسترسی جدید مانند ردیابی چشم و میانبرهای صوتی را معرفی کرد که قرار است اواخر امسال روی آیفون‌ها، آی‌پدها و هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو ارائه شوند.

ردیابی چشم

 این ویژگی جدید به نام آی ترکینگ(Eye Tracking) به معنای ردیابی چشم، کاربرانی که از نظر جسمی دچار مشکل هستند را قادر می‌سازد تا با آیفون یا آی‌پد خود فقط با چشمان خود کار کنند.

البته همه اینها به لطف هوش مصنوعی ممکن شده است که از دوربین جلوی دستگاه برای تشخیص و ردیابی حرکت چشم کاربر استفاده می‌کند.

خوبی این موضوع این است که اپل آن را منوط به برنامه‌ای که باید دانلود شود یا سخت افزاری که باید خریداری شود، نکرده است و همه این ویژگی‌ها درون آیفون و آی‌پد قرار داده می‌شود و روی همه برنامه‌های iOS و iPad کار می‌کند.

میانبرهای صوتی نیز به کاربران این امکان را می‌دهند که گفته‌های سفارشی را که سیری(Siri) می‌تواند برای راه‌اندازی میان‌برها و تکمیل کارهای پیچیده، درک کند، اختصاص دهند.

گوش دادن به گفتار غیر معمول

ویژگی دیگر، گوش دادن به گفتار غیر معمول(Listen for Atypical Speech) نام دارد که از یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوهای گفتار کاربر استفاده می‌کند که به طور ویژه برای بهبودی بیماران مبتلا به سکته مغزی یا هر شرایط دیگری که می‌تواند بر گفتار تأثیر بگذارد، مفید است.

اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد

فناوری بهبود «بیماری حرکت»

اگر از «بیماری حرکت»(motion sickness) در جاده رنج می‌برید، ویژگی جدید اپل موسوم به نشانه حرکت خودرو(Vehicle Motion Cues) باید کمک بزرگی باشد. این ویژگی، بیماری حرکت را برای مسافران کاهش می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا زمانی که در یک وسیله نقلیه در حال حرکت هستند، آزادانه‌تر از تلفن خود استفاده کنند.

بیماری حرکت به‌ دلیل ناسازگاری حرکت خود شخص با حرکت مورد انتظار مغز رخ می‌دهد که علائم آن معمولاً شامل حالت تهوع، استفراغ، عرق سرد، سردرد، سرگیجه، گیجی، از دست دادن اشتها و افزایش ترشح بزاق می‌شود. عوارضی از این بیماری که به ندرت رخ می‌دهد ممکن است شامل کم‌آبی بدن، مشکلات الکترولیت یا پارگی تحتانی مری باشد.

این فناوری برای مبتلایان به بیماری حرکت به ‌عنوان افرادی که شاید حتی نتوانند در یک خودروی در حال حرکت از نقشه‌های گوگل برای مسیریابی استفاده کنند، چرا که حالت تهوع به آنها دست می‌دهد، شرایط را به کلی تغییر می‌دهد.

فعال کردن این ویژگی در خودرو باعث می‌شود که نقاط متحرک در کناره‌های نمایشگر خودرو نمایش داده شوند تا به تضاد حسی بین آنچه که یک مسافر در یک وسیله نقلیه در حال حرکت می‌بیند و احساس می‌کند کمک کند.

بازخورد حسی موسیقی

همچنین یک ویژگی به نام «بازخورد حسی موسیقی»(Music Haptics) برای افراد کم‌شنوا یا ناشنوا توسعه یافته است که بازخورد لمسی را در قالب ضربه و لرزش با توجه به صدای پخش شده دریافت می‌کنند.

اپل ادعا می‌کند که Music Haptics روی میلیون‌ها ترانه در سرویس Apple Music کار می‌کند.

هدست ویژن پرو

برای هدست واقعیت ترکیبی اپا ویژن پرو(Apple Vision Pro) نیز ده‌ها به‌روزرسانی دسترسی به visionOS فراهم شده است که برجسته‌ترین آنها فناوری حاشیه‌نویسی زنده(Live Captions) برای فیس‌تایم(Facetime) است. با این حال، کاربران کم‌بینا نیز از دسترسی به گزینه‌های دسترسی بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha