• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403022719957
  • منبع : مطبوعات

جهان، نگران رفح

جهان، نگران رفح

۲۲۰ روز از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد و این روزها مسأله‌ای که شرایط را برای منطقه و جهان بحرانی‌تر کرده، آرایش نظامی ارتش اسرائیل در اطراف رفح است. به عبارت دیگر با توجه به نگرانی‌های جهانی نسبت به ماجراجویی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه مردم رفح، اکنون شرایط در اراضی اشغالی به‌ویژه در غزه بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده است.

به گزارش ایسنا، حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب در یادداشتی در جام جم نوشت: فراموش نکنیم که نتانیاهو در این مدتی که از بحران غزه می‌گذرد، تاکنون نتوانسته دستاورد نظامی و سیاسی قابل قبولی داشته باشد. به همین دلیل موضوع حمله به رفح را به‌طور جدی در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب در روزهای گذشته ارتش سوم رژیم صهیونیستی مرکب از چهار تیپ پیاده مکانیزه در اطراف رفح مستقر شده و حالت جنگی به خود گرفته است. علاوه بر این بمباران شهر رفح و غزه با هدف کوچ اجباری اهالی رفح به سمت مرزهای مصر و اراضی اشغالی تشدید شده است. در چنین شرایطی دولت مصر نیز تمام تحرکات رژیم صهیونیستی را در اطراف رفح با نگرانی دنبال می‌کند. دولت مصر اعلام کرده که اگر ارتش اسرائیل بخواهد به صورت زمینی به رفح حمله کند، توافق‌نامه کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل به حالت تعلیق درخواهد آمد و این به معنی آغاز تنش بین مصر و رژیم صهیونیستی پس از حدود ۴۵ سال خواهد بود. لازم به یادآوری است که توافق‌نامه کمپ دیوید مناسبات نظامی، سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و مصر را کاملا تعریف کرده و مصر نیز بارها گفته که خط قرمز این کشور مسأله رفح است و اگر به این منطقه حمله زمینی شود، مصر واکنش نظامی از خود نشان خواهد داد. در واقع مصر آمادگی لازم را برای پذیرایی از حدود دو میلیون آواره جنگ ندارد و چنین اقدامی را نقض آشکار توافق‌نامه کمپ دیوید از سوی رژیم صهیونیستی می‌داند. به همین دلیل شرایط، اکنون در غزه بحرانی است و اگر نتانیاهو به رفح حمله کند، مصر و کشورهای عربی طبیعتا در مناسبات خود با اسرائیل تجدیدنظر خواهند کرد. علاوه براین آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز به شدت نگران افزایش بحران در رفح هستند، زیرا مصر کاملا مخالف حمله اسرائیل به رفح است و قطع مناسبات مصر با رژیم صهیونیستی، پیامدهای امنیتی برای منطقه در پی‌خواهد داشت‌؛ بنابراین هشدارهای آمریکا، اتحادیه اروپا و مصر درخصوص حمله نظامی به رفح می‌تواند مانع این اقدام رژیم صهیونیستی شود. ولی اگر چنین اتفاقی بیفتد، آمریکا و کشورهای اروپایی اسرائیل را تحریم خواهند کرد و این مسأله سبب فروپاشی تدریجی رژیم صهیونیستی خواهد شد. ضمن این‌که آمریکا و اروپا از کابینه بنیامین نتانیاهو عبورکرده‌اند و نگران فروپاشی احتمالی رژیم صهیونیستی بعد از جنگ غزه هستند که پیامدهایی اقتصادی، نظامی و امنیتی برای منطقه و جهان خواهد داشت. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha