• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403022719983
  • خبرنگار : 50567

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

طرح‌های توسعه‌ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است

طرح‌های توسعه‌ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اقتصاد دریاپایه را یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این جزیره نام برد و گفت: بین کسب و کارهای دریاپایه، اقتصاد لجستیک، پیشانی فعالیت‌های اقتصادی است.

عادل پیغامی در حاشیه نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تولید، تجارت، مبادلات اقتصادی و گردش پول در زمره مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده نظام حکمرانی و مدیریت کشور در عرصه نظام اقتصادی به شمار می‌آید. 

وی افزود: باعث افتخار ماست که در جزیره قشم با همکاری ایرانیان خارج از کشور، تفاهم‌نامه‌ای با پلتفرم چندجانبه تجاری و اقتصادی کشورهای عضو پیمان شانگهای منعقد کنیم و این موارد نشان‌دهنده آن است که حضورمان در زیست‌بوم مراودات شرکت به شرکت بسیار جدی و حساس است. 

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: تکمیل زنجیره‌های ارزش به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در بخش تولید به شمار می‌آید. 

به گفته پیغامی، زمانی زنجیره ارزش تولید تکمیل می‌شود که همتایابی بین خریدار و فروشنده و...  تامین‌کننده و مصرف‌کننده مواد اولیه شکل می‌گیرد. 

وی بیان داشت: در کشور به عنوان جریان نوظهور، توجه اذهان به اهمیت همتایابی در اقتصاد دریاپایه در جزیره قشم مورد توجه قرار دادیم. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه «اقتصاد دریاپایه» به عنوان امری مؤثر در پیشرفت جزیره هرمز تلقی می‌شود، گفت: اقتصاد دریاپایه از ویژگی‌های منحصر به‌فرد جزیره قشم محسوب می‌شود و بین کسب و کارهای دریاپایه، اقتصاد لجستیک، پیشانی فعالیت‌های اقتصادی است.

پیغامی ابراز داشت: در حوزه اقتصاد لجستیک، بنادر، پسکرانه، انبارداری و شریان‌های حمل و نقل هوایی و زمینی از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

وی بیان داشت: سال‌ها پیش، لزوم توجه به پروژه شبکه ارتباطی جامع خلیج فارس با جدیت تمام توسط متخصصان و نخبگان مورد تاکید قرار گرفت و این پروژه، متشکل از چهار ضلع است که شامل «ضلع پل»،«ضلع خط راه آهن» حدود ۶۰ کیلومتر آن داخل جزیره و همچنین ۹۰ کیلومتر آن خارج از سرزمین است. «اتوبان»، «بندرکاوه» و همچنین «مگاپورت سوزا» در یک چشم انداز ۲۰ ساله در طرح جامع از آن صحبت شده است. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن بیان اینکه ایران هنوز مگاپورت ندارد، گفت: کشتی‌های ۳۵۰ هزار تنی امکان پهلوگیری در هیچ یک از بنادر را ندارند اما از آنجایی که جزیره قشم از موهبت‌های الهی و جغرافیای طبیعی برخوردار است، امکان تأسیس مگاپورت را دارا می‌باشد. 

به گفته پیغامی، جزیره قشم به عنوان مهم‌ترین نقطه کریدور شمال و جنوب تلقی می‌شود.

وی عنوان کرد: برایمان جای بسی خوشحالی است که در اولین سفر ریاست جمهوری به جزیره قشم، بر اهمیت استراتژیک پروژه پل خلیج فارس تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری به هرمزگان، در راستای تکمیل پروژه‌، دستوراتی را برای تامین مالی صادر و برخی موانع قانونی را برای حضور سرمایه‌گذاران رفع کردند و اما در بخش خطوط راه آهن توافقات مطلوبی را با راه آهن جمهوری‌ اسلامی ایران به انجام رساندیم ، با پیگیری‌های متعدد، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی بیان داشت: دو سال گذشته با تامین مالی از سمت منطقه آزاد قشم، اتوبان آغاز به کرده و همچنین بندرکاوه قشم، مکمل بندر شهید رجایی بندرعباس پس از ۱۰ سال سکوت مطلق در یک سال اخیر فعال شده است. 

پیغامی گفت: طرح‌های توسعه ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است و پس از جذب سرمایه‌گذار اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در خصوص پروژه پل خلیج فارس، رئیس جمهور بسیار پیگیر از موضوع بودند و دستورات لازم را به تمام مجموعه‌ها صادر کردند، با توجه به اینکه چند سال است این پروژه متوقف شده، اما هم اکنون، جلساتی به صورت ماهیانه در معاونت ریاست جمهور در راستای حل این مسئله برگزار می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه با قرارگاه به عنوان پیمانکار نیز در این خصوص جلسات دو هفته یک بار برگزار می‌شود، از رسانه‌ها خواست مسئله پل خلیج فارس را در اولویت نخست قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha