• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022720057
  • خبرنگار : 30147

 مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

سالانه حدود ۳۰۰۰ نیازمند پیوند عضو فوت می‌کنند

سالانه حدود ۳۰۰۰ نیازمند پیوند عضو فوت می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی  مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روزانه ۷ الی ۱۰ نفر و سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر از افرادی که در لیست انتظار برای پیوند اعضا هستند فوت می‌کنند.

امیر حسام علیرضایی ۲۷ اردیبهشت در همایش تجلیل از خانواده‌های جان‌بخشان که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با اهدای ۱۱۲۱ عضو، در تمام سال‌های کشورمان بیشترین آمار اهدای عضو را داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۹۴۲ پیوند کلیه و ۹۷۷ پیوند کبد داشته‌ایم و در همین سال مردم ایثارگر نیشابور رتبه اول اهدای عضو در کشور را داشته‌اند.

مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: متأسفانه آمار تصادفات در کشور بالاست و سالانه حدود ۵ الی ۸ هزار مرگ مغزی بالقوه داریم که از این تعداد حدود ۳ الی ۴ هزار نفر قابلیت اهدای اعضا دارند.

علیرضایی یادآور شد: سال ۱۳۷۰ به فتوای امام خامنه‌ای اولین پیوند کلیه و سال ۱۳۷۲ اولین پیوند کبد و بلافاصله پیوند قلب در کشور انجام شد و افتخارات زیادی نصیب کشورمان شد به طوری که تا به امروز حدود ۶۰ هزار پیوند کلیه و بیش از ۱۰ هزار پیوند کبد در کشور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان برای پیوند کلیه بیش از ۱۰ مرکز پیشرفته داریم و در پیوند کبد مرکز شیراز سالانه بالای ۴۵۰ پیوند دارد که در دنیا کم نظیر است.

مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: طبق آمار در سامانه‌های کشور، حدود ۲۰ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو هستند؛ بیماری که در انتظار پیوند عضو است برای او درمان جایگزینی وجود ندارد یا باید پیوند شوند و یا متأسفانه زندگی آنها خاتمه می‌یابد که روزانه ۷ الی ۱۰ نفر و سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر از افرادی که در لیست انتظار برای پیوند اعضا هستند فوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در کشور شاخص اهدای عضو ۱۳.۳ است؛ این روند بسیار خوب و پیش رونده بوده اما اگر همه ما به عنوان سفیر سلامت باشیم و کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهیم، می‌توانیم آمار اهدای عضو را افزایش دهیم و اگر در سال بتوانیم ۳۰۰ الی ۴۰۰ اهدا را افزایش دهیم شاخص اهدا ۱۵.۵ می‌شود.

امام‌جمعه نیشابور نیز در این همایش با تقدیر از خانواده‌های جان‌بخشان به اهمیت و ارزشمندی پیوند عضو و نجات جان افراد نیازمند اشاره کرد و گفت: این جهان فرصتی است برای اندیشیدن تا در لابلای پدیده‌های مختلف و متنوع عالم، عظمت، قدرت، حکمت و علم  خداوند متعال را ببینیم.

ابوالقاسم یعقوبی اظهار کرد: آنچه امروز علم بشر در بحث پیوند اعضا پس از سال‌ها کوشش و مطالعه و تحقیق و آزمایش به آن رسیده بسیار ارزشمند بوده و باید به دانشمندان خدا قوت بگوییم و آرزوی پیشرفت روزافزون کنیم.

وی افزود: خداوند در عالم طبیعت ظرفیتی قرار داده است و همچون گیاهان و حیوانات، این قدرت را به انسان داده که بتواند حیات جدید و زندگی جدید خلق بکند؛ پیوند اعضای یک انسان و ‌حیات مجدد بخشیدن به انسان دیگر مصداق همین است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: در بحث مسائل فقهی مسئله پیوند اعضا، خوشبختانه رهبر حکیم انقلاب فتوا صادر کرده‌اند که اهدای عضو برای افرادی که مرگ مغزی شده‌اند به اذن خانواده امکان‌پذیر است.

مراسم تجلیل از خانواده‌های جان‌بخشان نیشابوری با حضور خانواده‌های جان‌بخشان، امام‌جمعه شهرستان، مدیرکل مرکز پیوند اعضا و مشاور فنی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور و دیگر مسئولان و مدیران عالی‌رتبه نیشابور بزرگ، خیرین سلامت برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha