• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022720078
  • خبرنگار : 71589

احتمال مرگ زودهنگام مردانی که تستوسترون پایینی دارند!

احتمال مرگ زودهنگام مردانی که تستوسترون پایینی دارند!

نتایح شگفت‌انگیز یک مطالعه نشان می‌دهد که احتمال مرگ زودهنگام در مردانی که تستوسترون پایینی دارند، بیشتر است.

به گزارش ایسنا، مدت‌ها تصور می‌شد که هورمون تستوسترون، عمر مردان را کوتاه می‌کند و مطالعات روی حیوانات عقیم شده و مردان فاقد قوه جنسی این را تایید می‌کرد. با این حال اکنون یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Annals of Internal Medicine این یافته‌ها را زیر سوال برده است.

به نقل از اس‌ای، در این مطالعه که توسط تیمی در دانشگاه استرالیای غربی هدایت شد، محققان نتایج 11 مطالعه با کیفیت بالا معروف به متاآنالیز یا فراتحلیل را با هم ترکیب کردند که تأثیر سطوح تستوسترون بر طول عمر را بررسی کنند.

این مطالعات حداقل به مدت پنج سال مردان را مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند شرکت‌کنندگانی که پایین‌ترین سطح تستوسترون را داشتند بیشتر در معرض مرگ و میر بودند.

مرگ در این مطالعه به دلایل مختلفی رخ داده بود، اما بررسی عمیق‌تر فراتحلیلی نشان داد که این اغلب به دلیل بیماری قلبی بوده است که علت اصلی مرگ و میر مردان در سراسر جهان است.

نکته جالب این است که همان فرآیند زمینه‌ای بیماری قلبی نیز ممکن است به اختلال قوه جنسی کمک کند و عدم توانایی در ایجاد یک رابطه جنسی را منجر شود.

اختلال نعوظ اغلب خیلی زودتر از علائم بیماری قلبی رخ می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک علامت هشدار اولیه از مشکلات قلبی موجود یا آینده عمل کند. اکنون مشخص شده است که تستوسترون تأثیر زیادی بر این عملکرد دارد و دوباره سطح این هورمون را با بیماری قلبی مرتبط می‌کند.

سطح تستوسترون معمولاً با افزایش سن مردان کاهش می‌یابد و از سن 30 سالگی حدود یک درصد در سال کاهش می‌یابد که گاهی اوقات به آن یائسگی مردانه یا آندروپوز نیز گفته می‌شود. این کاهش در طول زمان حداقل تا حدی به دلیل کاهش آهسته توانایی بدن برای تولید تستوسترون است. با این حال، عوامل دیگری از جمله بیماری مزمن می‌توانند این کاهش را تسریع کنند.

بنابراین پرسش این است که آیا تستوسترون پایین باعث بیماری می‌شود یا ناشی از آن است؟ محدودیت این مطالعه جدید این است که نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا تستوسترون پایین مستقیماً باعث افزایش خطر مرگ می‌شود یا خیر.

تستوسترون در اثر بیماری کاهش می‌یابد، بنابراین می‌تواند نشانگری برای یک بیماری زمینه‌ای باشد که منجر به افزایش احتمال مرگ می‌شود. این امر به ویژه در مورد بیماری‌هایی که التهاب طولانی مدت دارند که چاقی نیز یکی از آنهاست، صادق است.

کمک به حل این رابطه وضعیتی است که در بیماران سرطان پروستات یافت می‌شود. هنگامی که سرطان گسترش می‌یابد، به بیمار داروهایی داده می‌شود که سطح تستوسترون را به شدت کاهش می‌دهد. این درمان با وجود بهبود سرطان پروستات، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در بیماران افزایش می‌دهد.

بنابراین در حالی که تستوسترون پایین ممکن است نشانگر بیماری باشد، تا حدودی به وضوح عاملی در ایجاد بیماری در آینده و احتمالاً مرگ نیز هست.

فهمیدن اینکه نقش سطح کم تستوسترون دقیقا چیست، پیچیده است. اندازه‌گیری تستوسترون به تنهایی ممکن است تصویر کاملی از سطح مناسب برای کسی ارائه نکند. آنچه برای یک مرد کم است، ممکن است برای دیگری کم نباشد.

محققان از سطوح متوسط تستوسترون افراد زیادی از جمعیت‌های مختلف برای تعیین محدوده طبیعی استفاده می‌کنند تا به شناسایی افراد خارج از این محدوده کمک کنند. این کار به پزشکان کمک می‌کند تا بیمارانی را که ممکن است نیاز به کمک داشته باشند، شناسایی و درمان کنند.

با این حال، این کار مشکل است و اغلب برای نشان دادن این روندها به اثرات بزرگ‌تری نیاز است.

این فراتحلیل جدید نشان می‌دهد که افزایش خطر مرگ در مردان، بیشتر زمانی آشکار می‌شود که سطح تستوسترون بسیار پایین باشد.

آنچه در این مورد مهم است این است که صرف نظر از سطوحی که برای هر فردی طبیعی تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد سطوح پایین‌تر تستوسترون برای هر فرد خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

حفظ سطح سالم تستوسترون

با توجه به خطرات مرتبط با تستوسترون پایین، ممکن است بپرسید که آیا راهی برای جلوگیری از آنها وجود دارد؟

ابتدا مردان باید با اتخاذ یک سبک زندگی سالم و اجتناب از افزایش وزن، سعی کنند از چیزهایی که باعث کاهش تستوسترون می‌شود، اجتناب کنند. اما زمانی که سطوح تستوسترون پایین است، پیگیری درمان برای جایگزینی تستوسترون از دست رفته می‌تواند یک گزینه باشد.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد درمان جایگزینی تستوسترون می‌تواند به کاهش برخی از این خطرات از جمله مرگ به هر دلیلی و حمله قلبی در برخی از مردان کمک کند. با این حال، بحث و جدل در این باره همچنان وجود دارد، زیرا نگرانی‌های طولانی مدت و عمدتاً منسوخ شده در مورد درمان با تستوسترون که باعث حملات قلبی می‌شود، ادامه دارد.

در حالی که اکنون اکثر شواهد نشان می‌دهند که حداقل هیچ خطری برای بیماری قلبی در ارتباط با درمان جبران سطح تستوسترون وجود ندارد، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا می‌تواند سلامت قلب مردان را بهبود بخشد یا خیر، مورد نیاز است.

در حالی که ممکن است با چنین مطالعه‌هایی امید به کاهش خطر مرگ مردان در اثر حمله قلبی به وجود بیاید، به نظر می‌رسد تا زمانی که این درمان به یک گزینه رایج تبدیل شود، راهی طولانی در پیش است.

بنابراین عاقلانه است که مردان سطح تستوسترون خود را به واسطه در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم در سطوح مناسب حفظ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha