• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403022720138
  • خبرنگار : 50604

معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان:

فعالیت های فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

فعالیت های فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

ایسنا/گلستان معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت:در سایه حمایت‌های رهبر ملی ترکمنستان و رییس جمهوری اسلامی ایران رفت و آمد و فعالیت اقتصادی دو کشور درحال گسترش است.

 نورصحت شیریم‌اف عصر پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت در آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاهش در روستای «آق توقای» شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزود: مراسم‌های بزرگداشت سالگرد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی فقط در ایران و ترکمنستان نبوده بلکه در سایر کشورها چنین مراسم‌ها و جشنواره‌ها برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بابت این که شرایط فراهم شد تا بتوانیم مقبره شاعر شهیر ترکمن و پدر بزرگوارش را زیارت کنیم، کمال تشکر را دارم.

معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت: امیدواریم در سال‌های آینده نیز رفت‌وآمد بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان تداوم داشته و فعالیت‌های فرهنگی ادامه‌دار باشد.

وی گفت: رفت و آمد و مراودات اجتماعی بین ۲ کشور دوست و بردار ایران و ترکمنستان از گذشته دور بوده و ادامه دارد که در حال حاضر ما در رابطه با مبادلات فرهنگی و مراودات اجتماعی با ۲ کشور داریم‌، روابط دوستانه در پیش گرفته‌ایم.

آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا نیز پیام آیت الله سیدکاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در گلستان را به آیین بزرگداشت دویست و یکمین سالگرد تولد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراعی قرائت کرد که تاکید کرده شایسته است او (مختومقلی فراغی) را فراتر از یک قومیت بدانیم.

مختومقلی فراغی صادقانه محبت به امام حسین (ع) و امام رضا (ع) داشت

حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری نیز در آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاهش در روستای «آق توقای» شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزود: ابعاد مختلف شخصیت مختومقلی فراغی مورد احترام همه ترکمن‌های جهان بلاخص ترکمن‌های ساکن در ایران و از محورهای اصلی همگرایی این قوم اصیل ایرانی است.

وی در این این مراسم که «نورصحت شیریم‌اف» معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان و استاندار گلستان هم حضور داشتند، اضافه کرد: شاعر و ادیب بزرگ یودن، برخورداری از روحیه معنوی و اخلاق و تاثیرپذیری از قرآن و معارف اسلامی در سرودن اشعار را از دیگر ویژگی‌های مختومقلی فراغی است.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: مختومقلی فراغی صادقانه محبت به امام حسین (ع) و امام رضا (ع) داشت و زیارت این ۲ امام همام را در اشعارش آورده‌ است.

وی تصریح کرد: اگر امروز مختومقلی فراغی بود قطعا پرچم ظلم‌ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را در اشعارش بلند می‌کرد.

اشعار مختومقلی در بین مردم ضرب المثل و چراغ راه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این مراسم گفت: مختومقلی از مشاهیر بزرگ ایران است که افکارش گوهری درخشان و اشعارش در بین مردم ضرب المثل و چراغ راه جامعه است.

الهام متین افزود: اخلاق‌مداری، مردم‌داری، وحدت اقوام و توجه به عدالت اجتماعی و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های مختومقلی فراغی است.

وی ادامه داد: امسال چاپ چهارم جلدی کتاب درباره مختومقلی منتشر و ۲۸ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی بنام این شاعر ثبت خواهد شد ضمن اینکه هفته فرهنگی مختومقلی با همکاری کشورهای همسایه برنامه‌ریزی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha