• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022720187
  • خبرنگار : 50040

مجری طرح زیتون کشور مطرح کرد

برنامه ریزی برای بردن روغن زیتون به بورس

برنامه ریزی برای بردن روغن زیتون به بورس

ایسنا/گیلان مجری طرح زیتون کشور، با بیان اینکه بردن روغن زیتون به بورس را در برنامه داریم، گفت: بورس هم به ثبات قیمتی زیتون منجر شده و هم رضایت تولیدکننده و مصرف کننده را موجب می شود.

جواد میرعرب در گفت وگو با ایسنا، گیلان را یکی از استان های مهم در حوزه زیتون دانست و اظهار کرد: گیلان یکی از استان های مهم در حوزه اصالت سنجی زیتون است و سومین مرکز تولید زیتون کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به نقش مهم زیتون گیلان در بازارهای جهانی و بازار رسانی، افزود: در حوزه رودبار نیز بازار بسیار بزرگ زیتون را داریم.

مجری طرح زیتون کشور، بازدید دبیر اجرایی شورای بین المللی زیتون از بازار زیتون گیلان را فرصتی دانست برای اجرای طرح مطالعاتی بررسی رفتار مصرف کنندگان زیتون و عنوان کرد: ریاست دوره ای این شورا را بر عهده داریم که فرصت خوبی برای معرفی بیش از پیش زیتون ایران به دنیاست.

میرعرب کشورهایی مانند اسپانیا را پیشرو در تولید زیتون و روغن آن دانست و یادآور شد: اسپانیا با دو میلیون هکتار عرصه زیتون کاری، ۴۶ درصد روغن زیتون دنیا را تولید می کند؛ اگرچه ایران حدود ۷۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زیتون دارد، اما نقش ما در حوزه مصرف در قالب کنسرو بسیار برجسته است.

وی ۴۴ کشور را عضو شورای بین المللی زیتون دانست و تاکید کرد: ایران در حوزه کنسرو زیتون رتبه نهم را دارد، اما هدفگذاری وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد سلامت، افزایش تولید روغن زیتون است.

مجری طرح زیتون کشور با بیان اینکه در راستای مصوبه برنامه هفتم، توسعه تولید زیتون را دنبال می کنیم، گفت: با توجه به اجرای طرح های شاخص همچون «طوبی» از تجربه ۳۰ ساله در تولید زیتون برخورداریم؛ توسعه زیتون فضای خوبی هم از جهت تامین امنیت غذایی پایدار و هم از حیث تولید زیتون به باغداران و جامعه زیتون کشور اهدا می کند.

وی از آغاز مطالعات جدید حوزه زیتون با محوریت تغییر اقلیم خبر داد و بیان کرد: به دنبال تامین نهاده های اولیه تولید هستیم و طبق پیش بینی ها مانند ۱۴۰۱، سال جاری سال خوبی برای تولید است.

میرعرب با تاکید بر لزوم توسعه و اصلاح باغات زیتون در قالب کمک های فنی شامل پیوند و تغذیه و...، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین طرح های دولت، خرید حمایتی است که در سال ۱۴۰۱ انجام شد؛ در سال جاری نیز برای خرید مازاد تولید کمک می کنیم؛ همچنین بردن روغن زیتون در بورس را در برنامه داریم که به ثبات قیمتی زیتون منجر شده و رضایت تولیدکننده و مصرف کننده را موجب می شود.

وی تولید مازاد را فرصت صادرات دانست و اضافه کرد: بالغ بر یک میلیون تن روغن مصرف می کنیم که ۱۵ هزار تن آن روغن زیتون است و لذا با توجه به نیاز کشور به روغن، در حوزه زیتون خیلی صادرات نداریم، اما کارهای اولیه برای صادرات زیتون ایران فراهم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha