• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403022720220
  • خبرنگار : 30189

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری در نشست روسیه:

مجمع تقریب برای ایفای نقش در دستیابی به نظم نوین جهانی آمادگی دارد

مجمع تقریب برای ایفای نقش در دستیابی به نظم نوین جهانی آمادگی دارد

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس روسیه گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده در دستیابی به یک نظم نوین جهانی که شامل تکثرگرایی و محکومیت یکجانبه گرایی و انحصارگرایی است، اعلام می‌دارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری -دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در کنفرانس «نظم جهانی عادلانه و چند قطبی و توسعه ایمن» که از سوی مجموعه چشم انداز راهبردی روسیه و جهان اسلام و در حاشیه نشست ۲۰۲۴ قازان برگزار شد، اظهار کرد: هدف این کنفرانس استفاده از فرصت‌های همکاری بین کشورهای اسلامی و فدراسیون روسیه در بحبوحه تغییر سریع اوضاع سیاسی جهانی و نیز بررسی مسائل جهان اسلام و بحث در مورد فرصت‌ها و چالش‌های معاصر برای کل جهان است.

وی با اشاره به تحولات گسترده و عمیقی که جهان اسلام طی ماه‌های گذشته شاهد آن بوده است، تصریح کرد: در نتیجه تحمیل اراده استکبار جهانی برای دستیابی به منافع نامشروع آمریکا و متحدانش، جهان امروز شاهد نسل‌کشی در غزه و نیز جنگ در اوکراین است. این دو مشکل نشان می‌دهد که استکبار جهانی به رهبری ناتو از هر وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند و جان مردم بی‌گناه برایش بی‌اهمیت است.

شهریاری ابراز کرد: آمریکا و متحدانش برای دستیابی به منافع خود در اروپا و غرب آسیا جنگ‌های بسیاری را برانگیختند. آنها با جنگ‌افروزی در اوکراین مانع عبور گاز روسیه به اروپا می‌شوند و نیز با حمایت از دولت جعلی اسرائیل به دنبال دستیابی به منافع خود در غرب آسیا هستند. آنها با کنترل منابع انرژی خاورمیانه همچنان در تلاش برای دستیابی به منافع خود در منطقه هستند که پس از جنگ جهانی دوم طراحی کردند. آنها به دنبال این هستند که نفت و گاز منطقه را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تصاحب کنند. کشورهای منطقه باید بدانند که می‌توانند با همکاری یکدیگر امنیت منطقه را تضمین کنند، به همین دلیل است که ما تاکید می‌کنیم که نظم نوین جهانی باید عادلانه باشد.

وی با اشاره به دیگر تحولات کنونی در منطقه گفت: در نتیجه مقاومت عدالت خواهان در جهان اسلام و در روسیه، در مبارزه با ظلم مستکبران، جهان شاهد استقرار نظم جدیدی است. در این نظم جدید، عدالت خواهان جهان با هم متحد شده و خواهان ظلم‌ستیزی و محکومیت کشتار دسته جمعی بیگناهان و جنگ‌افروزی هستند. این یک بیداری انسانی است از ناحیه مردم ستمدیده جهان است که از ارزش‌های انسانی پیروی می‌کنند و از سرمایه داران ظالم جهان که تنها یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند بیزارند.

دبیرکل مجمع تقریب افزود: جهان در اثر ایستادگی در برابر ظلم مستکبران، شاهد نظمی جدید است و این امر نه تنها در جهان اسلام بلکه بر تمامی عدالت خواهان جهان تأثیر خود را گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: در داخل کشورهای غربی، امروز شاهد پیشروی تمدنی جدید هستیم که در آن اعتماد به وعده الهی با استقلال و اعتماد به نفس همراه است که جهان را به حاکمیت عدالت در تعاملات بین‌المللی فرامی‌خواند. دین راستین اسلام با حمایت مستضعفان در سراسر جهان، در تاریخ خود ثابت کرده است که این توانایی را دارد که از همه مستضعفان محافظت کند و صفوف آنها را برای مقاومت در برابر ظلم فرعونیان و قارونیان و رسیدن به پیروزی متحد نماید.

شهریاری در ادامه به تحولات فلسطین اشاره کرد و افزود: عملیات «طوفان الاقصی» که نتیجه سال‌ها بی‌عدالتی، محاصره و کشتار مردم مظلوم غزه درکنار سکوت و عدم توفیق سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مدنی بود، صورت گرفت. این عملیات گامی عملی برای برون رفت از این وضعیت اسف‌بار بود و طبق فرموده خداوند متعال صورت گرفت که فرمود: «اُذِنَ للذین یُقاتَلون بانهم ظُلِموا و ان اللهَ علی نصرهم لقدیر...» این عملیات‌ها مقابله طبیعی و قاطع و مشروع در پاسخ به اشغالگری و اقدامات نژادپرستانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بود و هیچ عامل بیرونی نداشت و با برنامه‌ریزی و اجرا بدست مجاهدان فلسطینی انجام شد و ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به رخ کشید و ابهت این رژیم استکباری را بیش از پیش خدشه‌دار کرد.

وی با ذکر این که مردم مظلوم غزه بیش از هفت ماه در برابر حمله وحشیانه صهیونیست ها مقاومت کردند، تصریح کرد: در این مدت بیش از چهل هزار نفر کشته یا مفقود شدند، نزدیک به هشتاد هزار زن، کودک و جوان مجروح شدند. و دو میلیون نفر، خانه‌هایشان بمباران شده آواره شدند.

دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به این که حامیان رژیم صهیونیستی به رهبری آمریکا و برخی کشورهای غربی تمام توان خود را برای حمایت از این رژیم غاصب و جلوگیری از فروپاشی آن با پول و سلاح بسیج کرده‌اند، گفت: آنها حضور این رژیم در منطقه را تضمینی برای ادامه تحقق منافع و مصالح خود در منطقه می‌دانند. آنچه پنهان بود برملا شد، جاه طلبی‌های استکبار جهانی بیش از پیش برملا شد و کذب بودن شعارهای آزادی و دفاع از حقوق بشر آشکار گشت. حمایت آنها از عاملان نسل کشی غزه، نفاق حاکمان این کشورها را برای همگان آشکار کرد. اینک جهان در برابر ادعاهای واهی آنها ساکت نخواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ازای ماجراجویی دشمن غاصب صهیونیستی در تجاوز به کنسولگری ایران در سوریه، پس از شکایت به شورای امنیت و پس از عدم پاسخ شورا، عملیات «وعده صادق» را بر اساس مواد مشخص معاهدات بین‌المللی انجام داد و به این ترتیب درسی به دشمن صهیونیستی داد که در صورت دست زدن به چنین ماجراجویی‌هایی چه عواقبی در انتظارش است. این عملیات صرفاً نشان دهنده آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود در برابر زیاده‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی بود.

شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاداتی را برای رهایی از مشکلات فزاینده در صحنه جهانی و تحقق «نظم جهانی عادلانه چند قطبی و توسعه ایمن مطرح کرد که عبارتند از:

1. دشمنان عدالت دست از تجاوزات خود بر نمی‌دارند و تنها راه، مقاومت در برابر جاه‌طلبی‌های آنان، دستیابی به همکاری و همبستگی در برابر بی‌عدالتی، با همکاری کشورهای اسلامی، روسیه و چین است. علما و دانشگاهیان در این کشورها بیش از دیگران در رسیدن به این اتحاد و همبستگی توانا هستند، بنابراین از آنها می‌خواهیم نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا در برابر دشمن اصلی خود که چهره سیاه و کثیف خود را آشکار کرده است، یکپارچه بایستند. دشمنی که در مقابله با بحران‌های جهانی به ویژه در نسل کشی غزه از استانداردهای دوگانه استفاده می‌کند.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده در دستیابی به یک نظم نوین جهانی که شامل تکثرگرایی و محکومیت یکجانبه گرایی و انحصارگرایی است، اعلام می‌دارد.

2. تنها راه برقراری صلح و امنیت در جهان، پایان دادن به استکبار جهانی و اعمال ناعادلانه آن علیه ملت‌های مظلوم به ویژه ملت فلسطین و کسب حقوق واقعی آنها به ویژه حق تعیین سرنوشت و استقلال است. این تنها راه رسیدن به توسعه ایمن است.

3. حمایت از انسان‌های مظلوم به ویژه مردم فلسطین، اولویت مشترک همه جهان برای دستیابی به وحدت در سراسر جهان است. حرکت مستضعفان برای دفاع از حقوق بشر نیاز به حمایت همه کشوهای جهان دارد، نه در حد حرف، بلکه باید در عمل نشان داده شود، ضمن این که مسئولیت کشورهای همسایه مسلماً سنگین‌تر است.

4. کسانی که بر دشمن ستمگر مستکبر اعتماد می‌کنند، مراقب باشند.  ما به آنها توصیه می‌کنیم که تکیه بر این دشمن سودی برای آنها ندارد و این چیزی است که تاریخ قرون اخیر ثابت کرده است. این یک رژیم نژادپرست و منفعت‌طلب است که برای رسیدن به منافع خود مرتکب هرگونه ظلم می‌شود. هر وقت فرصت پیدا کند از پشت به شما خنجر می‌زند. او به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و پیگیرانه عملیات‌های تخریب و ایجاد درگیری را در سراسر جهان دنبال می‌کند. او اکنون در ضعیف‌ترین مرحله حیات خود قرار دارد و ان شاء الله فتحی آشکار نزدیک است «و اخری تحبونها نصر من الله و فتح قریب و بشرالمؤمنین ».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha