• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403022720244
  • خبرنگار : 71573

حاشیه‌نگاری خبرنگار ایسنا از نمایشگاه کتاب تهران

روز ترافیک مردم و چهره‌ها!

روز ترافیک مردم و چهره‌ها!

نمایشگاه کتاب تهران، در نهمین روز طبق پیش‌بینی‌ها، روز شلوغی را پشت‌سر گذاشت به نحوی که در ساعاتی از روز در سالن‌ها با ترافیک جمعیتی مواجه بودیم.

به گزارش ایسنا، پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه، نهمین روز از سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درحالی به کار خود پایان داد که طبق پیش‌بینی‌ها، بازدیدکننده بسیاری را به مصلی تهران کشانده بود؛ برخی از بازدیدکننده از ساعت‌های اولیه صبح و پس از باز شدن درهای سالن‌ها، به مصلی مراجعه کرده بودندو طبق گفته سخنگوی نمایشگاه، در ساعت‌های اولیه ظرفیت‌ پارکینگ‌ها تکمیل شده بود.

با توجه به تعداد بازدیدکنندگان، در ساعت‌هایی تهویه نامناسب و سالن‌ها به ویژه شبستان گرم بود البته این موضوعی بود که در نظرسنجی روزانه نمایشگاه کتاب نیز مطرح شده بود و علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه نیز در این باره گفت: برای تهویه نمایشگاه، نتوانستیم تدبیری اتخاذ کنیم؛ طی جلسه‌هایی که با حراست نمایشگاه داشتیم قرار شد، تعداد درهای بیشتری باز شود البته به گونه‌ای که در کار دستگاه‌های تهویه اختلال ایجاد نشود.

امروز برخی از ناشران از فرصت شلوغی و احتمالا برای جذب مخاطب استفاده کرده و تخفیف نامتعارفی برای کتاب‌هایشان در نظر گرفته بودند؛ حتی ناشرانی هم بودند که از ترفند «سه کتاب بخر، یک کتاب ببر» برای ترفند جذب مخاطب استفاده می‌کردند.

ناشری هم برای جذب مخاطب تبلیغ  مشارکت در چاپ اثر را مطرح کرده بود؛ از جنس تبلیغاتی که بیشتر در خیابان انقلاب شاهد آن هستیم؛ تبلیغاتی چون «پایان‌نامه خود را کتاب کنید» یا ناشری تراکت تبلیغاتی خود بین بازدیدکنندگان پخش کرده و یا گپ و گفتی از آن‌ها دعوت می‌کند از غرفه‌شان بازدید کنند. ناشری هم گویی را گذاشته و بسته به شانستان می‌توانید از تخفیف ناشر بهره‌مند شوید.

 امروز شاهد صف‌های طولانی برای گرفتن امضا و عکس یادگاری با نویسندگان و مترجمان گاه نچندان مطرح بودیم.

روز ترافیک مردم و چهره‌ها!

 در میان شبستان همچنان خانواده‌ها با فرزندان خود در گذشت و گذارند، کودکانی که گاه با گریه از مادران خود می‌پرسند «چرا من رو آوردی اینجا؟ من خسته شدم»

 البته نوجوانان هم بودند که دنبال کتاب‌های مورد علاقه خود در بخش بزرگسالان بودند و می‌گفتند: «کتاب‌هایی که برای ماست، جذاب نیستند.» در عین حال هم نمی‌دانستند چه کتاب‌هایی می‌تواند برایشان جذاب باشد.

امروز علاوه بر بساط دستفروشان در در مصلی و حیاط، شاهد فعالیت دستفروشان در داخل شبستان نیز بودیم.

امروز شاهد حضور چهره‌های سیاسی و نظامی  چون امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، کاظم موسوی بجنوردی، آیت‌الله محقق داماد، انسیه خزعلی معاون امور زنان و ریاست جمهوری، مصطفی میرسلیم، امیر دریادار شهرام ایرانی و تعدادی از نمایندهای مجلس بودیم. البته چهره‌های ادبی مانند قاسمعلی فراست، ناصر فیض، سعید بیابانکی، امید مهدی‌نژاد، مهرداد صدقی و امیرمهدی حقیقت هم به نمایشگاه آمده بودند.

سخنگوی نمایشگاه درباره میزان فروش نیز گفت: تا پایان روز هشتم (۲۶ اردیبهشت) نمایشگاه کتاب، در بخش حضوری۲۳۰ میلیارد تومان فروخته شد؛ که ۱۵۲  میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۸ میلیارد تومان نیز از طریق درگاه‌های غیر رسمی و کارت‌به‌کارت بوده است. در بخش مجازی نیز فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی را تجربه کردیم که ۸۵ میلیارد  تومان سهم ناشر و ۳۵ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است. در مجموع نمایشگاه ۳۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

علی رمضانی درباره  تخلفات نمایشگاه کتاب نیز گفت: هیأت رسیدگی نظارت و رسیدگی به تخلفات ناشران،  ۱۱ رای صادر شد  که ۱۰ رأی محکومیت و یک مورد برائت بود. عمده تخلفات عرضه کتب غیر، عرضه کتب مغایر با ضوابط نشر و فروش کتاب بدون اعلام وصول بود. احکامی چون توبیخ کتبی و درج در پرونده، اخذ تعهد و بدون درج پرونده، کاهش ۵۰ درصدی متراژ غرفه در سال‌ آینده برای ۵ ناشر و برای  ۳ ناشر نیز تعطیلی غرفه از یک روز تا چند روز لحاظ شده است، پنل مجازی ۲ نشر هم به صورت موقت بسته شد.

 به گفته او در بخش مجازی ۶۹۰ هزار نسخه کتاب خریداری شده که در قالب ۴۱۰ هزار بسته ساماندهی شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha