• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403022820289
  • خبرنگار : 90067

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند.

به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا 1 گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.»

در همین حال هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، پکن به ایفای نقش سازنده در پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهد داد.

به گفته وی، رئیس جمهور شی و پوتین بار دیگر در اقامتگاه دولتی ژونگنانهای دیدار کردند و در مورد بحران اوکراین تبادل نظر عمیقی داشتند. چین به ایفای نقش سازنده در پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات چینی روز پنجشنبه در ایکس نوشته بود: پوتین در پکن گفت‌وگوهای گسترده‌ای با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین انجام داد و در مورد طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با همکاری استراتژیک، شناسایی زمینه‌های کلیدی برای توسعه بیشتر روابط و همچنین تبادل نظر در مورد مبرم‌ترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو کرد.

در همین روز، مسکو و پکن بیانیه مشترکی را منتشر کردند. بعداً پوتین و شی در یک محیط غیررسمی در ژونگنانهای به گفتگوی رو در رو ادامه دادند.

در همین حال پوتین امروز جمعه گفت که مشارکت روسیه و چین امنیت انرژی را تضمین می‌کند و رفاه مردم دو کشور را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: مشارکت جدانشدنی روسیه و چین به طور مستقیم به رشد اقتصاد هر دو کشور کمک می‌کند، به طور قابل اعتمادی امنیت انرژی را تضمین می‌کند، ایجاد صنایع جدید و مشاغل پردرآمد را تحریک می‌کند و رفاه و کیفیت زندگی شهروندان ما را بهبود می‌بخشد.

پوتین در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه روسیه و چین و چهارمین مجمع همکاری‌های بین منطقه‌ای در «هاربین» افزود که روسیه می‌تواند انرژی مقرون به صرفه‌ای را برای اقتصاد چین تامین کند.

رئیس جمهوری روسیه افزود: روسیه آماده و قادر است به طور مستمر و قابل اعتماد به اقتصاد، شرکت‌ها، شهرها و شهرک‌های چین انرژی، برق و گرمای پاک و مقرون به صرفه عرضه کند.

پوتین هم‌چنین گفت که با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، چشم‌انداز همکاری‌های متنوع بین روسیه و چین را به تفصیل مورد بحث قرار داده است.

وی گفت: چشم انداز توسعه بیشتر چنین همکاری‌های نزدیک و چندجانبه ای در گفت‌وگو با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین شب گذشته به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

در هاربین هم‌چنین پوتین گفت که شرکای چینی برای بازدید از مجمع اقتصادی شرق (EEF) در ماه سپتامبر دعوت شده‌اند، جایی که همکاری با روسیه، از جمله در حوزه توسعه پیشرفته، می‌تواند مورد بحث قرار گیرد: «از این فرصت استفاده می‌کنم و دوستان چینی را به نهمین مجمع اقتصادی شرق که در اوایل سپتامبر در ولادی وستوک برگزار می‌شود، دعوت می‌کنم. در آنجا، امکان ادامه بحث مفصل در مورد احتمالات همکاری در مقوله‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی و برای سرمایه گذاران خارجی، وجود دارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۹ ۱۷:۱۳

پایان جنگ احترام به پذیرفتن حق ازسوی دوطرف است.🌹🌹