• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022820316
  • خبرنگار : 71121

برترین رساله‌های حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت معرفی شدند

برترین رساله‌های حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت معرفی شدند

با برترین رساله‌ها، سیزدهمین کنفرانس الگو اسلامی ایران به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، با موضوع: «چالش‌ها و راهکارهای تحول کشور براساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در پایان کنفرانس الگو اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس رای داوران ۳ رساله‌های برتر و ۳ مقاله شایسته قدردانی مورد تشویق قرار گرفتند.

برترین‌ها به این شرح است:

رساله‌های برتر

*فاطمه فروتن دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز با رساله "جایگاه کار در فلسفه سیاسی و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت(و راهکارهای ارتقاء آن)"

کار از موضوعات اقتصادی است که به تأثیر از فلسفه سیاسی یونان باستان و پیوند متقابل مسائل اخلاقی، اقتصادی و سیاسی در آن، ضمن تکیه بر فلسفه اخلاق از واقعیت‌های سیاسی هر دوره نیز اثر می‌پذیرد و همین امر موجب ظهور مدل‌های مختلفی از کار در طول تاریخ فلسفه سیاسی غرب شده که با الهام از آنها می‌توان به بررسی و تحلیل فلسفه کار حاکم بر ایران معاصر از عصر قاجار تا زمان طرح الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

این پژوهش برای پاسخگویی به این پرسش که در ایران معاصر چه فلسفه یا فلسفه‌هایی از کار ظهور و بروز یافته است؟

*محمد قربانیان کردآبادی دانش‌آموخته دکتری مهندسی آبیاری و آبادانی، دانشگاه تهران با رساله "بانکداری آب، اصلاح ساختار حکمرانی آب در حوضه آبریز زاینده‌رود"

مدیریت حل مسائل آب ایران همواره در تسلسل «دستور و کنترل» گرفتار بوده‌اند. آنچه مشخص است این رویکرد با عملکردهای متفاوت نتوانسته پایداری اجتماعی و اکولوژیکی را در پیکره‌های آبی کشور ایجاد کند. نشانه این ناپایداری‌ها، وقوع و تشدید تضادهای سیاسی- اجتماعی- اقتصادی بر سر منابع آب است. برای گذر و فائق آمدن بر پیامدهای حکمرانی آمرانه(دستوری- کنترلی)، اعتباربخشی به حضور نهادهای اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها در سطوح حکمرانی مختلف، ارائه ساختار و اهداف حکمرانی آب و چگونگی جلب اعتماد ذی‌نفعان از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود.

*علی نعمتی دانش‌آموخته دکتری اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی با رساله "بررسی پدیده خلق پول با رویکرد فقهی- اقتصادی"

شناخت دقیق پدیده خلق پول در نظام پولی مدرن و موضع شرع در قبال آن- در صورت‌های مختلفی که دارد- می‌تواند تحولات عمیقی در ساختار نظام پولی و مالی جامعه اسلامی بیافریند.

در این رساله با روشی توصیفی و تحلیلی، ابتدا به منظور ارائه موضع فقه در قبال این پدیده، مبانی نظری پژوهش از جمله مبنای واقع‌گرایی در مقام هستی‌شناسی، مبنای روش بازگشتی در مقام روش‌شناسی و مبنای تکلیف‌گرایی در مقام ارزش‌شناسی، تبیین شده است. سپس نظریات موجود در باب ماهیت پول به ویژه از حیث مثلی یا قیمی بودن آن بررسی شده و دیدگاه جدیدی ارائه شده است.

رساله‌های شایسته قدردانی

*یوسف خان‌محمدی دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با رساله "آینده اسلام سیاسی"

اسلام سیاسی، در ایران به شکل حکومتی مستقر متجلی شده و در بسیاری از کشورهای اسلامی در تکاپوی به ‌دست‌گیری قدرت است. سؤال اصلی این است که نیروهای پیشران آینده جریان‌های اصلی اسلام سیاسی در افق ۱۴۱۰ ه.ش. کدام‌اند؟ هدف، ترسیم دورنمایی از آینده‌های احتمالی سه جریان اصلی اسلام سیاسی است

*اسماعیل کلانتری دانش‌آموخته دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس "طراحی مدل بهبود یافته سیاست‌گذاری علم و فناوری ایران بر اساس شبکه‌های خط‌مشی"

شبکه سیاستی علم و فناوری در ایران، که شامل نهادهای سیاست‌گذار در این حوزه و ارتباطات بین آنها است، هم اکنون با اختلالاتی روبه‌رو است که بخشی از آن به نهادها و ارتباطات بین آنها باز می‌گردد. هدف اصلی در این پژوهش مدل‌سازی شبکه سیاستی مشارکتی، به عنوان نسخه بهبودیافته شبکه سیاستی علم و فناوری در ایران است.

برترین رساله‌های حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت معرفی شدند

*مهدی هوازاده دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با رساله "تحلیل گفتمان سیاست‌های توسعه‌ روستایی ایران در برنامه‌های توسعه پس از انقلاب اسلامی"

هدف این پژوهش تحلیل گفتمان سیاست‌های توسعه روستایی پس از انقلاب اسلامی در دولت‌های میرحسین موسوی، هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد و آشکارسازی نسبت این سیاست‌ها با گفتمان هر دولت است.

نتایج تحلیل نشان داد که حوزه روستایی در دولت موسوی خارج از قلمرو گفتمانیت دولت قرار داشته و بر این اساس، سیاست‌هایی که دولت وی در این حوزه به کار گرفته ‌است، هیچ نسبتی با نقطه کانونی گفتمان وی برقرار نمی‌کند.

در نتیجه هر گونه سیاستی که در حوزه روستایی در این دوران اجرا شده‌ است، با توجه به اینکه این حوزه، خارج از قلمرو گفتمانیت دولت بوده ‌است، صرفاً سیاست‌هایی پراکنده و از هم گسسته بوده ‌است.

حوزه روستایی در دولت هاشمی رفسنجانی، به قلمرو گفتمانی دولت وارد شده اما بنا بر دلایلی نمی‌توان این ارتباط را کامل و بدون هیچ نقصی در نظر گرفت.

در حوزه روستایی دولت هاشمی- به اجبار یا به اختیار- خلاف اصول گفتمانی خویش عمل کرده ‌است. به همین دلیل رابطه درون گفتمانی بین عناصر اصلی گفتمان و حوزه روستایی تمام و کمال نیست و شامل نواقصی است که از هماهنگی همه‌جانبه این حوزه با مجموعه قلمرو گفتمانی جلوگیری می‌کند.

برنامه‌ریزی برای توسعه روستایی به طور ماهوی به ویژگی‌های گفتمانی هر دولت بستگی داشته و موفقیت در اجرای آن نیز باید بر اساس انطباق با این ماهیت گفتمانی سنجیده ‌شود.

سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از یک و نیم روز فعالیت با ۱۰ نشست تخصصی با ارایه ۶۰ مقاله شفاهی و ۳۰ مقاله پوستری واهدای جایزه رساله های برگزیده به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha