• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022820366
  • خبرنگار : 71263

گران فروشی عربستان به ضرر نفت خاورمیانه می‌شود؟

گران فروشی عربستان به ضرر نفت خاورمیانه می‌شود؟

پالایشگاه‌های آسیایی در بحبوحه کاهش حاشیه سود و افزایش قیمت فروش نفت عربستان، مصرف نفت خاورمیانه را کاهش داده و نفت بیشتری از آمریکا و برزیل دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با این حال، این تنوع‌سازی خرید، در حال حاضر کاملا ملایم است و عربستان سعودی همچنان بزرگترین تامین کننده نفت برای آسیا باقی مانده و بسیار جلوتر از آمریکا و برزیل، قرار دارد. اینکه آیا این وضعیت، تبدیل به یک روند می‌شود نامشخص است زیرا بشکه‌های نفت خام نسبتا ارزان روسیه هم وجود دارد.

رویترز در هفته جاری، بر اساس داده‌های شرکت مالی LSEG گزارش کرد واردات نفت آسیا از عربستان سعودی از ۵.۰۷ میلیون بشکه در روز در مارس، به ۴.۸۸ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش یافته است. میانگین واردات نفت عربستان سعودی در آوریل، حتی به میزان قابل توجهی کمتر از واردات روزانه ۵.۵۲ میلیون بشکه در فوریه بود.

این کاهش در پی افزایش مکرر قیمت فروش نفت عربستان سعودی روی داده که همراه با تقاضای ضعیف‌تر برای سوخت، منجر به کاهش حاشیه‌ سود پالایش برای پالایشگاه‌های نفت آسیایی شد و طبیعتا باعث شد این پالایشگاه‌ها، به دنبال خرید ارزان‌تر باشند.

عربستان سعودی قیمت رسمی فروش نفت خود را از مارس، هر ماه افزایش داده است. در جدیدترین افزایش قیمت، قیمت گرید نفتی «عرب لایت»، ۲.۹۰ دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین شد. قیمت بیش از ۸۳ دلار این گرید نفتی در حال حاضر بسیار گرانتر از قیمت ۷۹ دلار در هر بشکه وست تگزاس اینترمدیت آمریکا است. بنابراین، گریدهای نفتی مرتبط با شاخص نفت آمریکا، ارزانتر به نظر می‌رسند. همچنین نفت خام برزیل که معمولا بر اساس شاخص نفت آمریکا می‌شود، مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

 نفت قاره آمریکا، انتخاب اصلی پالایشگاه‌های آسیایی نیست، زیرا سفرهای طولانی‌تر، به هزینه‌ها می‌افزاید و به طور بالقوه هرگونه تخفیف قیمتی را در خود نفت از بین می‌برد و تغییر را تا حد زیادی بی‌معنی می‌سازد. با این حال، داده‌های مربوط به افزایش واردات نفت از آمریکا و برزیل به آسیا نشان می‌دهد که با توجه به شرایط فعلی، این تغییر ممکن است برای بعضی از پالایشگاه‌ها منطقی باشد.

متنوع سازی منابع تامین نفت در آسیا، ممکن است هنوز سرعت زیادی پیدا نکرده باشد زیرا بازار به طور گسترده انتظار دارد که اوپک پلاس در نشست اول ژوئن وزیران این گروه، به سیاست محدودیت عرضه خود پایبند بماند. این به معنای آن است که حتی اگر عربستان سعودی روند افزایش قیمت فروش نفت خود را متوقف کند، بعید است که آن را کاهش دهد و نفت این کشور در مقایسه با گزینه های دیگر از جمله نفت روسیه که شریک ریاض در اوپک پلاس و در حال حاضر، بزرگترین تامین کننده نفت چین و هند است، گران محسوب خواهد شد.

تا زمانی که سعودیها، قیمت‌های خود را کاهش ندهند، احتمالا پالایشگاه‌های آسیایی به خرید بیشتر نفت از آمریکا و برزیل ادامه خواهند داد. با این حال، ظرفیت موجود این پالایشگاه‌ها برای پالایش نفت خام سبک‌تر و شیرین‌تر آمریکا، امکان افزایش این خرید را محدود می‌کند. بیشتر ظرفیت پالایش در آسیا برای کار با نفت خام متوسط و سنگین که پالایشگاه‌ها از خاورمیانه و روسیه خریداری می‌کنند، تنظیم شده است.

همچنین بحث تقاضا وجود دارد که می‌تواند بر حاشیه سود پالایش در ماه‌های آینده تاثیر بگذارد. نگرانیهایی درباره سلامت تقاضا در آسیا به طور کلی و در چین به طور خاص وجود دارد؛ به خصوص که خرید نفت توسط پکن در ماه گذشته، کاهش داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق داده‌های شرکت  LSEG، واردات نفت آسیا در آوریل نسبت به مارس، ۴۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. میانگین روزانه واردات چهار ماهه، ۳۰۰ هزار  بشکه در روز بالاتر بود که مایوس کننده محسوب می‌شود، به خصوص برای اوپک که رشد قوی‌تر تقاضا را پیش‌بینی کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha