• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022820370
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات:

سیلاب‌های کلات با دوره بازگشت بیش از ۲۵ تا۵۰ سال هستند/تمامی سیلاب‌های هفته گذشته واردسدها شدند

سیلاب‌های کلات با دوره بازگشت بیش از ۲۵ تا۵۰ سال هستند/تمامی سیلاب‌های هفته گذشته واردسدها شدند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: طی روزهای اخیر در شهرستان کلات شاهد بازگشت سیلاب‌هایی با دوره بازگشت بیش از ۲۵ سال و ۵۰ سال هستیم.

فاطمه رضایی در گفت و گو با ایسنا، افزود: با اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده ۴۵ کیلومتر از نقاط بحرانی رودخانه‌های شهرستان به طور کامل لایروبی شده و هیچ مسیل مسدودی در سطح شهرستان نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: روز چهارشنبه سیلاب‌هایی در بخش هزار مسجد کلات و رودخانه لایین مسیر کرناوه شیرین کالو داشتیم که به دلیل تدابیری که از قبل اتخاذ شده بود سیلاب مسیر خودش را بدون هیچ مشکلی طی کرد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات افزود: البته برخی مسیرهای فرعی بسیار کوچکی هم بودند که چون کشاورزان برای انجام کشت‌ مسیر را تصرف کرده بودند موجب آب‌گرفتگی اراضی کشاورزی شد وگرنه خسارت جانی نداشته‌ایم.

وی اذعان کرد: در روز چهارشنبه فقط رودخانه بخش هزار مسجد طغیان کرده بود وگرنه در سایر مناطق مشکلی نداشتیم که همان هم مشکل خاصی به وجود نیاورد.

رضایی با بیان اینکه برای تمامی ساکنین مجاور رودخانه‌ها و شهروندان هشدار صادر شده است، تصریح کرد: با دستور فرماندار تمامی نقاط تفرجگاهی از جمله قره‌سو و ارتکند مسدود شده و برای گردشگران و شهروندان محدودیت اعمال شده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه دبی آب تمامی سیلاب‌ها مشخص شده است، گفت: ایستگاه هیدرومتری سنگ دیوار در روستای سنگ دیوار محل رودخانه لایین داریم که حدود ۱۶۴ متر مکعب در ثانیه دبی پیک سیلاب بوده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات دوره بازگشت سیلاب در این رودخانه را بیش از ۲۵ سال اعلام نمود و افزود: میزان سیلاب رودخانه ارچنگان ۱۲۷ متر مکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش از ۲۵ سال بوده است.

وی همچنین دبی سیلاب در کرناوه شیرین را ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه با دوره بازگشت بیش از ۲۵ سال و حتی ۵۰ تا ۱۰۰ سال اعلام کرد و گفت: این حجم سیلاب در بیش از ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

رضایی با اعلام اینکه در شهرستان کلات شاهد بازگشت سیلاب‌هایی با دوره بازگشت بیش از ۲۵ سال و حتی ۵۰ سال هستیم، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود چون در خشکسالی به سر می‌بریم دیگر بارندگی و سیلاب نخواهیم داشت اصلاً حرف درستی نیست.

وی با بیان اینکه هر زمان امکان وقوع چنین سیلاب‌هایی وجود دارد، افزود: حتی در دل خشکسالی هم ما در شهرستان کلات سیلاب داشته‌ایم.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات در خصوص اقداماتی که برای ذخیره‌سازی این حجم از سیلاب در شهرستان کلات صورت گرفته است، اذعان کرد: شهرستان کلات دارای سه سد زاوین، چهچه و قره تیکان است.

وی گفت: بارندگی‌های هفته گذشته وارد سه سد شهرستان شدند به خصوص اینکه سدهای چهچه و قره تیکان آبگیری خوبی داشتند، اما چون در بخش هزار مسجد که بارندگی‌های بسیار خوبی هم داشتیم سدی نداریم ولی به منظور تأمین کمبود آب حقابه بران در تابستان توسط شرکت آب منطقه‌ای در حاشیه رودخانه لایین و ایدلیک اقداماتی انجام شده است.

رضایی در ادامه گفت: با توجه به اینکه هر زمانی که سیلاب داشته باشیم مسیر خود را باز و آب عبور می‌کند از شهروندان درخواست داریم به هیچ عنوان به حریم و بستر رودخانه‌ها تجاوز نکنند. حتی اگر مسیر کوچکی را مسدود کنیم قطعاً خسارت‌هایی را برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: سیلاب نیز مانند سایر حوادث طبیعی است و قرار نیست هر سیلی با هر دوره بازگشتی بدون هیچ‌گونه خسارتی عبور کند، قطعاً سیلاب از حدی بالاتر باشد باید حدی از خسارت را بپذیریم و غیر ممکن است که شرایط ایمن برای عبور هر سیلی ایجاد کرد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: ضمن اینکه آنچه قانون تأکید کرده سیلاب ۲۵ ساله است و قطعأ سیلاب با دوره بازگشت بالاتر تبعاتی بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha