• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022820541
  • خبرنگار : 50441

مروری بر خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز:

اگر شهر آباد می‌خواهیم، باید مردم نظارت کنند / همگان پای کار سند شیراز بایستند

اگر شهر آباد می‌خواهیم، باید مردم نظارت کنند / همگان پای کار سند شیراز بایستند

ایسنا/فارس امام جمعه شیراز با تاکید بر نقش نظارتی مردم بر عملکرد مسئولان، همکاری همه دستگاه‌ها برای پیشبرد و تحقق سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)» را خواستار شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌ اول نماز جمعه امروز، ۲۸ اردیبهشت با بیان اینکه اگر کسی بخواهد راه به سعادت ببرد، جز تقوا هیچ مسیر دیگری را نباید بپیماید، گفت: خیال نکنیم که شیطان برای آدم متدین، مقدس و زیارت برو، تله و دامی ندارد. او برای متدینین هم دام‌های مخصوص به خودشان را دارد. دام هایی که گاهی خود ما را گیج می‌کند.

وی افزود: برخی اوقات می‌ترسیم از اینکه حیثیت ما به عنوان آدم خوب زیر سؤال برود و کار خوب را انجام نمی‌دهیم. مقدسین گاهی با حیله تقدس، به دام شیطان دچار می‌شوند. می‌دانیم وظیفه شرعی و حکم خدا چیست، اما می‌گوییم اگر گفتیم و اگر به دنبال آن رفتیم، مردم ما را رها می‌کنند. اما نباید به فکر این چیزها باشیم و باید وظیفه خود را انجام دهیم.

 جنگ نابرابر فرهنگی 

امام جمعه شیراز به دو مساله مهم امروز کشور اشاره کرد و گفت: شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است و باید توجه داشته باشیم که سال، بسیار سریع در حال سپری شدن است. ۲ ماه از سال گذشته است و خیال نکنیم که فرصت زیادی داریم. زمان در گذر است و هرکس هرچه در چنته دارد برای جهش تولید باید به میدان بیاورد و باید امروز حرکت کنیم که فردا دیر است.

آیت‌الله دژکام مدیران بخش اقتصادی استان را به جدیت در کار فراخواند و گفت: در دیدار با مدیران استان زمانی خوشحال می‌شویم که بگویند گره‌ای از کار مردم باز شده است. باید مشخص شود که مدیران بانک‌ها، مدیران و مسئولان مربوطه در زمینه جهش تولید چه کاری قرار است انجام دهند.

دومین مساله مورد اشاره امام جمعه شیراز، مساله فرهنگی بود. وی گفت: ما در یک جنگ نابرابر فرهنگی در مقابل دشمن قرار گرفته‌ایم. مانند جنگ نظامی که نابرابر بود و دشمنان ابزار داشتند و ما نداشتیم. امروز جنگ فرهنگی هم همان‌گونه دنبال می‌شود. ابزاری که در اختیار دشمن است و شبانه روز پشت سر هم مطالب خلاف اخلاق و خلاف ارزش در ذهن جوان‌های ما می‌ریزد اما ما در مقابل آن چه ابزاری داریم؟ ابزار ما توکل بر خدا و اطاعت پذیری از ولی امر خودمان است. سند پیروزی دست من و شماست، به شرط اینکه ولایت پذیر باشیم.

شیراز؛ نماد تمدن نوین اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان فارس به رونمایی از سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)» در روز بزرگداشت شاهچراغ (ع) اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گوییم همه برای اجرایی شدن این سند کمک دهند، برای این است که طبق گفته تولیت حرم، آزاد راه شیراز اصفهان با اینکه هنوز تکمیل نشده است اما حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) نسبت به سال قبل، ۳۰۰ هزار زائر بیشتر داشته است. یعنی یک قسمت از آزادراه چنین اثری بر شهر داشته است. بسیاری از مسافران شیراز از متدینین هستند. فرض کنید که این آزادراه تا بوشهر ادامه پیدا کند، ببینید چقدر مسافران و زائران شیراز بیشتر خواهند شد. بنابراین بحث پیشرفت حرم سوم این نیست که اینجا یک شبستان یا سالن اضافه شود، بلکه بحث این است که مجموعه استان فارس و جهان شهر شیراز به نقطه‌ای از پیشرفت برسد که نماد تمدن نوین اسلامی باشد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: تمدن ما تمدنی شبیه آنچه اروپا و آمریکا را به ابتذال کشانده نخواهد بود، بلکه تمدن نوین اسلامی در این فاز جلو خواهد رفت و ان‌شاءالله ما دوباره بتوانیم شیراز را به عنوان حرم سوم اهل بیت(ع) و شهر پیشرفته در همه آفاق جهان معرفی کنیم.

وی افزود: قدم دوم این است که علما و فضلا مطالعه و کمک کنند تا بدانیم برای اینکه به قله برسیم، باید چه کار کنیم؟ چهار هزار نفرساعت، اهل فضل و دانش نشسته‌اند و در مصاحبه‌های بسیار عمیقی که با اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صاحب‌نظران، نخبگان و فرهیختگان شکل گرفته است، مطالب را جمع کرده و سند راهبردی را تدوین کرده‌اند. این یعنی کار علمی انجام شده است.

امام جمعه شیراز گفت: در برنامه توسعه شهری، دستگاه‌هایی مثل شهرداری، شورای شهر و برنامه بودجه استان باید این اهداف را مدنظر قرار دهند. نباید طوری عمل شود که چند سال دیگر، اهداف به فراموشی سپرده شود. باید آنچه در سند راهبردی نوشته شده است در برنامه‌های اجرایی ثبت شود و بعضی از آن‌ها باید در مجلس مصوب شود. باید ساز و کار اجرایی تعریف کنیم و در مرحله اجرا مدیران با جدیت پای کار باشند و نهایتا اگر شهر آباد می‌خواهیم، باید مردم نظارت کنند.

لزوم طراحی راهکارهای ازدواج آسان

امام جمعه شیراز در خطبه دوم به مناسبت‌های هفته پیش رو اشاره کرد و گفت: روز پنجشنبه، سالروز آزادسازی خرمشهر است و درود می‌فرستیم به روح ۱۵ هزار شهید استان فارس که تکه تکه شدند اما نگذاشتند یک وجب از خاک کشور ایران به دست دشمن بیافتد.

آیت‌الله دژکام سپس به رویداد روز سه‌شنبه، اول خردادماه اشاره کرد و گفت: اول خرداد روز بزرگداشت یکی از افتخارات بزرگ جهان اسلام و یکی از چهره‌های مایه مباهات شیراز، ملاصدرای شیرازی است. مردی که علامه طباطبایی وقتی می‌خواهد فلسفه او را معرفی کند، می‌گوید: «برخی از کلامات علی(ع) در نهج البلاغه هزار سال در زبان محدثین می‌چرخید و کسی نمی‌توانست آن‌ها را توضیح دهد و تفسیر کند، تا ملاصدرای شیرازی آمد، آستین همت را بالا زد آن‌ها را پیدا کرد.»

وی در ادامه با بیان اینکه روز یکشنبه «روز ملی جمعیت» است، گفت: مسئله جمعیت در ایران نگرانی رهبر معظم انقلاب را بر انگیخته است و ما باید این رفع نگرانی را کنیم. نسل شیعه و نسل منتظران امام زمان(عج) را نباید کم کنیم. جوان‌ترها در ازدواج کوتاهی نکنند و زن و شوهرهای جوانی که در سن فرزندآوری هستند، برای آوردن فرزند و افزایش محبان اهل بیت(ع) کوتاهی نکنند، چرا که خداوند متعال روزی رسان است و نباید نگران باشند. باید باورمندانه پای کار افزایش جمعیت بیاییم و راهکارهای ازدواج آسان، تامین جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند، اشتغال و ایجاد مسکن را در سال ۱۴۰۳ مد نظر قرار دهیم تا یک نسل جدید قدرتمند از فرزندان ایران اسلامی برای حمایت از مکتب اهل بیت(ع) و برای پرچمداری در خدمت ولی عصر امام زمان(عج) رشد کرده و تربیت شود.

با آبروبرندگان در فضای مجازی برخورد شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس پیشاپیش روز میلاد امام رضا (ع) را نیز تبریک گفت و افزود: ایران هرچه دارد از برکت وجود ایشان است. از این رو مردم حرم سوم هم در حرم حضرت شاهچراغ(ع) کار خود را انجام داده و ابراز احترام وادب به ساحت امام رضا (ع) می‌کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه به عملی نکوهیده و رایج در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: خدا سِرّ بندگان خود را می‌پوشاند، اما چرا بعضی‌ها سعی می‌کنند در فضای مجازی، افراد را خراب کنند؟ رهبر معظم انقلاب دو بار تاکید فرموده‌اند که این کار گناه است. باید نیروی انتظامی و پلیس فتا در این زمینه کار جدی کنند. همان‌طور که یک نفر گناه کرده است مطالبه می‌کنیم که باید برخورد شود، با کسی هم که چیزی را در فضای مجازی منتشر کرده که آبروی مردم را می‌برد، باید برخورد شود. دین، چهارچوب دارد و سر مردم را نباید فاش کرد.

امام جمعه شیراز در پایان خطبه‌های خود، مردم را به صبوری دعوت کرد و گفت: ائمه معصومین این صفت را داشتند. سختی‌ها و مشکلات می‌آیند و ما باید در مقابل آنان صبر کنیم، چرا که اگر شکیبا نباشیم، دشمنان بر ما پیروز خواهند شد و شیطان شاد می‌شود. باید پای ارزش‌ها بایستیم، صبورانه بلاها را به جان بخریم که در مقابل خداوند، آبرومند و در دنیا در پیشگاه خلق خدا، عزت‌مند باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۹ ۱۵:۴۳

الان درحال حاضر یکی ازبهترین نقطه ازشیراز قسمت کرونی است که هم هوای پاکی داره هم موقعیتش به مرکزشهرخیلی نزدیکه وهم اینکه موقعیتش برای خروج ازشیرازبسمت بوشهروهم به سمت بندرعباس وعسلویه خیلی نزدیک وبدون دردسره وخیلی سریع انجام میشه بخدا این قسمت روپرورشش بدن یکی ازبهترین نقاط استان فارس محسوب خواهدشدازهمه نظر