• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022920708
  • خبرنگار : 71129

زلنسکی: حمله روسیه به خارکیف احتمالا گام نخست برای حمله گسترده‌تر باشد

زلنسکی: حمله روسیه به خارکیف احتمالا گام نخست برای حمله گسترده‌تر باشد

زلنسکی در مصاحبه‌ای گفت پیش‌بینی می‌کند روسیه حملاتش علیه شمال شرق اوکراین را تشدید کند و هشدار داد که کی‌یف فقط یک‌چهارم از دفاع هوایی مورد نیازش را برای حفظ خط مقدم در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، نیروهای روسی یک حمله غافلگیرانه را ۱۰ مه سال جاری میلادی به خارکیف انجام دادند که بزرگ‌ترین دستاورد سرزمینی آنها در یک سال و نیم گذشته در جنگ اوکراین به شمار می‌رود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در جریان مصاحبه با خبرگزاری فرانسه همچنین گفت: نیروهای روسی همچنین به دنبال پیشروی بین پنج تا ۱۰ کیلومتر در سراسر مرز شمال شرقی بودند، پیش از آنکه توسط نیروهای اوکراینی متوقف شوند اما این منطقه می‌تواند نخستین گام از حمله‌ای بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشد.

وی ادامه داد: «نمی‌خواهم بگویم که این یک موفقیت بزرگ برای روسیه بوده اما ما باید هوشیار باشیم و درک کنیم که آنها به عمق قلمرو ما می‌روند.»

زلنسکی ادامه داد، اوضاع در خارکیف «تحت کنترل است، اما باثبات نیست.»

وی بار دیگر از متحدانش خواست تا دفاع هوایی و جنگنده‌های بیشتر به منظور مقابله با برتری هوایی روسیه به اوکراین بفرستند.

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد: «امروز ما ۲۵ درصد از آنچه را که برای دفاع اوکراین نیاز داریم، در اختیار داریم. من درباره دفاع هوایی صحبت می‌کنم. اوکراین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ جنگنده اف-۱۶ یا سایر جنگنده‌های پیشرفته برای دستیابی به برتری هوایی در برابر روسیه نیاز دارد.

حمله به خارکیف

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سفر اخیر خود به چین گفت که حمله به شمال شرق اوکراین به تلافی گلوله‌باران مناطق مرزی توسط کی‌یف بوده است.

خبرگزاری فرانسه با استفاده از داده‌های موسسه مطالعات جنگ محاسبه کرده است که نیروهای روسیه بین ۹ تا ۱۵ مه، ۲۷۸ کیلومتر مربع را تحت کنترل خود درآورده‌اند که بزرگ‌ترین دستاورد آنها از پایان سال ۲۰۲۲ است.

کی‌یف و مسکو می‌گویند، نیروهای روسی همچنان پیشروی دارند، در حالی که وزارت دفاع روسیه گفته که نیروهای این کشور ۱۲ روستا در منطقه خارکیف را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

اوکراین ۹۰۰۰ نفر را از منطقه مرزی شمال شرق و از زمان آغاز حمله روسیه به خارکیف تخلیه کرده است.

پوتین گفته که در این مرحله تمایلی برای گرفتن خارکیف ندارد که دومین شهر اوکراین در ۳۰ کیلومتری از مرز بین دو کشور است. بیش از یک میلیون نفر هنوز در این منطقه ساکن هستند. فرماندار خارکیف نیز هشدار داد، روسیه کنترل روستای «لوکیانتسی» در ۲۰ کیلومتری شمال شرق خارکیف را به دست گرفته است.

قانون بسیج نیروها

زلنسکی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما باید جای خالی بسیاری از نیروها را پر کنیم. تعداد زیادی از بخش‌های نظامی ارتش خالی هستند.»

وی همچنین قانونی را امضا کرده که بر اساس آن، زندانیان در ازای عفو در خدمت ارتش قرار می‌گیرند.

همچنین با وجود فشار متحدان غربی اوکراین برای پایان جنگ، زلنسکی تاکید دارد که اوکراین هنوز در یک نبرد طولانی حضور دارد. وی ادامه داد: «غرب می‌خواهد جنگ هر چه سریع‌تر پایان یابد. برای آنها این یک صلح عادلانه است. اما برای اوکراین، پیروزی نهایی به شکست روسیه منتهی می‌شود.»

زلنسکی همچنین از آمریکا بابت این مساله انتقاد کرد که جلوی نیروهای اوکراینی را در استفاده از تسلیحات غربی برای ضربه زدن به قلمروی روسیه گرفته است و افزود: «فکر نمی‌کنم که هیچ ممنوعیتی وجود داشته باشد، زیرا این در مورد حمله اوکراین با استفاده از تسلیحات غربی در خاک روسیه نیست. این مساله مربوط به دفاع است. مانند این است که ما پیش از یک حمله تمام عیار درباره تحریم‌ها صحبت کنیم. این هم همان است. این یک هشدار برای روسیه است.»

زلنسکی گفت، می‌خواهد از این تسلیحات در «مناطق خاکستری» استفاده کند که غیرنظامیان توسط مقام‌های روسی تخلیه شده‌اند تا از تلفات بیشتر اجتناب شود.

رئیس جمهور اوکراین همچنین درخواست امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را برای آتش بس بین کی‌یف و مسکو در جریان بازی‌های المپیک تابستانی که در پاریس برگزار خواهد شد، مورد انتقاد قرار داد و گفت، غرب، اوکراین را در موقعیتی بیهوده قرار داده است.

وی همچنین این پیشنهاد از سوی پاریس را به نفع مسکو دانست که می‌تواند به بسیج نیروها و توپخانه توسط روسیه منجر شود.

زلنسکی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه گفت، اوکراین و متحدان غربی ارزش‌های مشابهی دارند اما اغلب دیدگاه‌های متفاوتی دارند به ویژه درباره اینکه چطور درگیری پایان یابد.

زلنسکی گفت: «همه به نوعی می‌خواهند این جنگ خیلی سریع پایان یابد. بازیکنان بین‌المللی مانند چین بر روسیه تاثیر و نفوذ دارند. البته که ما می‌خواهیم جنگ با یک صلح عادلانه برای ما پایان یابد. البته غرب می‌خواهد که جنگ پایان یابد. هر چه زودتر. برای آنها این یک صلح عادلانه است.»

وی گفت، اوکراین می‌خواهد با دیگر کشورها مانند چین برای تاثیر بر روسیه همکاری کند و به پکن تاکید کرد تا در مذاکرات صلح ماه آتی میلادی در سوئیس شرکت کند.

این در حالیست که چین به شرکت در این نشست متعهد نیست اگرچه سفیر این کشور در سوئیس در مارس گفته بود که پکن شرکت در این نشست را مدنظر قرار می‌دهد.

زلنسکی ادامه داد، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در تماسی تلفنی به وی اطمینان داده که پکن از یکپارچگی ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

رئیس جمهور اوکراین گفت: «حضور بازیگران جهانی مانند چین مهم است چون آنها بر روسیه تاثیر دارند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «روسیه نیرویی برای حمله تمام عیار به کی‌یف مانند آنچه در آغاز جنگ داشت را در اختیار ندارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha