• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403022920772
  • خبرنگار : 50604

سیب زمینی گلستان در معرض خوراک دام شدن!

سیب زمینی گلستان در معرض خوراک دام شدن!

ایسنا/گلستان رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با اشاره به کاهش شدید قیمت سیب زمینی در گلستان گفت: برداشتن موانع صادرات تنها راه حل نجات سیب زمینی گلستان است.

رمضان مقصولو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به دلیل همزمانی برداشت سیب زمینی در استان گلستان با چهار استان دیگر قیمت سیب زمینی در هفته گذشته افت شدیدی داشت در همین مقطع، وزارت کشاورزی اقدام به جلوگیری از صادرات سیب زمینی کرد که همین مسأله باعث افت بیشتر قیمت سیب زمینی شد تا جایی که قیمت سیب زمینی در بازار از قیمت تمام شده آن برای کشاورز هم پایین‌تر آمد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل افت شدید قیمت سیب زمینی چندین بار به مسئولان استان و تهران مراجعه و اعتراض خود را به گوش آن‌ها رساندیم، گفت: پس از جلسات متعددی که با معاونین جهاد کشاورزی برگزار کردیم در نهایت به طور موقت تعرفه ۶۰ درصدی که بر روی محصول سیب زمینی گذاشته بودند را برداشتند.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با تاکید بر اینکه مطابق قانون مسئولان موظف هستند ۶ ماه پیش از آنکه جلوی صادرات یک محصول را بگیرند، به تولیدکنندگان اطلاع دهند، افزود: در مورد سیب زمینی در یک اقدام دور از انتظار در تاریخ یازدهم اردیبهشت دستور منع صادرات سیب زمینی (قرار دادن تعرفه ۶۰ درصدی بر روی این محصول) به گمرکات بلاغ شده بود که با اعتراض ما لغو شد.

مقصودلو ادامه داد: اما مجدداً معاونت امور استان‌ها از وزارت خانه جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا از صدور گواهی مبدا و گواهی قرنتینه برای صادرات سیب زمینی خودداری کنند که در نتیجه آن از تاریخ یازدهم اردیبهشت تا امروز هیچ گونه صادرات سیب زمینی نداشتیم.

وی با بیان اینکه امسال حدود پنج هزار هکتار سیب زمینی در گلستان کشت شده، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار تن برداشت سیب زمینی در استان داشته باشیم که با توجه به بیماری قارچی و برداشت زودهنگام شاهد کاهش برداشت این محصول نسبت به سال‌های گذشته در گلستان خواهیم بود.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با اشاره به اینکه تولید هرکیلو سیب زمینی برای کشاورزان ۱۰ هزار تومان هزینه دارد ولی درحال حاضر با قیمت ۶ تا هشت هزار تومان در مزرعه از کشاورزان خریداری می‌شود، گفت: پیشنهاد ما به مسئولان این است که مجوز صادرات ۱۰ هزار تن سیب زمینی را در استان صادر کنند و این صادرات به صورت پلکانی دو هزار تنی باشد تا هم مشکل کشاورزان حل شود و هم تعادل قیمت در بازار داخل حفظ شود.

مقصودلو با تأکید بر اینکه با خرید تضمینی مخالف هستیم و اگر دولت نیز وارد شود باید سیب زمینی با قیمت توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شود، گفت: تنها راه  حل مشکل سیب زمینی کاران استان، آزاد کردن صادرات است در غیر این صورت حاصل دسترنج سیب زمینی کاران به هدر خواهد رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha