• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403022920790
  • منبع : سازمان بورس و اوراق بهادار

همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

کتاب معمای تورم بالا رونمایی شد

کتاب معمای تورم بالا رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «معمای تورم بالا» نوشته «پائول بکرمن» با حضور «محمد خوش چهره» اقتصاددان، «مجید شاکری» کارشناس اقتصادی و مترجمان این اثر «حسین درودیان» و «محمد قائد امینی» همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای نشستی که به مناسبت رونمایی از این کتاب در سالن کوشک مصلی تهران برگزار شده بود، حسین درودیان مترجم اصلی کتاب گفت: برخلاف دیگر کتاب‌های جریان اصلی اقتصادی، داده‌های این کتاب تناسب بسیار بالایی با واقعیت‌های اقتصاد کشور ما دارد.

وی بیان کرد:  مسئله تورم بالا یک مسئله خاص است که کشورهای معدودی در مقاطع مشخصی با آن دست به گریبان بودند. عموم کارهای اقتصادی‌ای که در رابطه با تورم صورت گرفته است، مربوط به مسائل کشورهای پیشرفته و آنگلوساکسون است و به ندرت به مسایل کشورهای خاص و حاشیه‌ای پرداخته می‌شود.
اما این کتاب این مهم را محقق کرده، به همین جهت، این کتاب با سنت متعارف اقتصادی هم‌ساز نیست. نویسنده کتاب ماموری بود که پروژه‌ای پژوهشی در اقتصادهای آمریکای لاتین داشت.

درودیان در بیان اهمیت کار «بکرمن» در این کتاب گفت: نویسنده یک ادعای مهمی در این کتاب دارد و آن هم این است که من برای کشورهای درگیر با تورم بالا یک نظریه آوردم و تصریح می‌کند که این کشورها یک نظریه تورمی متمایز می‌خواهند. شاید مهم‌ترین مزیت این کتاب تولید نظریه برای کشورهایی با تورم بالا باشد.

درودیان در نهایت، با اشاره به وضعیت مطالعات تورم در ایران گفت: در ایران محتوای خوبی در رابطه با تورم تولید شده اما در قالب کتاب بروز نکرده است. در این سال‌ها، فهمی که نسبت به پدیده تورم وجود دارد، بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است؛ اما همچنان پژوهشگران زیادی درگیر نوآوری در رابطه با این مسائل نیستند، بنابراین، پژوهش‌هایی که تبار بین‌المللی دارند، حتماً برای ما مزیت‌های بالایی دارند.

در ادامه این نشست مجید شاکری در توضیح ایده اصلی کتاب گفت: ایده مهم و مرکزی کتاب این است که علت پیدایی تورم بالا و ماندگاری‌اش آن است که مطالبه از تولید ملی بیش از آن چیزی است که باید باشد. بکرمن در این کتاب راه‌حلی هم برای حل این معضل پیشنهاد می‌کند و می‌گوید که در این کشورها باید به یک پیمان اجتماعی رسید که عده‌ای از امتیازهایشان صرف‌نظر کنند و تا این مصالحه پیش نیاید، اقتصاد این کشورها سامان نمی‌گیرد.
او گفت: کتاب بکرمن بسیار خوش‌خوان است و از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول کتاب، ادبیات بحث با ذکر مثال است. قسمت دوم کتاب هم بررسی روز به روز از تحولات اقتصادی سه کشور است. بخش دوم کتاب را که می‌خوانید، گویی تحولات ایران را می‌خوانید. بزرگترین ویژگی این کتاب این است که خیلی سعی می‌کند درک روی زمین از پدیده بسازد.
شاکری در بیان اهمیت این کتاب گفت: ادبیات درودیان بسیار بر واقع‌گرا شدن سیاست پولی در ایران اثر داشته است. اگرچه شاید از یک کتاب به این نقطه نرسیم که سیاستمدار به سمت انجام دادن کار درست و تصمیم صحیح برود، اما به تدریج این نگاه‌ها و کتاب‌ها روزی اثر خواهند گذاشت.
در انتهای این نشست نیز محمد خوش‌چهره، اقتصاددان گفت: من  می‌توانم براساس سه عینک این کتاب را تحلیل کنم؛ یک نگاه، به عنوان خواننده عمومی، یکی در جایگاه استاد دانشگاه و استاد اقتصاد و نهایتاً نگاه سوم هم به عنوان کسی است که در تعیین کتاب سال نقش دارد. کتاب برای واجد ارزش خواندن است. کتاب ریتم خوب و فصل‌بندی‌های مناسبی دارد و روی تجربیات عملی کشورها کار کرده است.

 کتاب «معمای تورم بالا» نوشته «پائول بکرمن» توسط انتشارات سازمان بورس منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha