• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403022920844
  • منبع : حوزه فراجا

هشدارهای پلیس مبارزه با موادمخدر به حجّاج

هشدارهای پلیس مبارزه با موادمخدر به حجّاج

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا با هشدار به زائران حج، گفت: پلیس برابر قانون از ادامه سفر زائران حج که حتی به مقادیر بسیار اندک موادمخدر، روانگردان، دارو و قرص‌های غیرمجاز و ممنوعه حمل می‌کنند، ممانعت به‌عمل آورده و برابر قانون با تشکیل پرونده قضایی، مجرمان را به دستگاه قضائی معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، سردار ایرج کاکاوند در این‌باره گفت:‌ با آغاز شدن به موسم حج و سفر هموطنان به کشور عربستان، به منظور صیانت و پیشگیری از وقوع هرگونه رویداد ناخوشایند برای زوار محترم کشورمان لازم است که اجرای برخی از هشدارها مورد توجه قرار بگیرند. پلیس از یک سو با هدف صیانت از عزت و اعتبار هموطنان و از سوی دیگر با هدف پیشگیری از عواقب بسیار شدید برای حاملان موادمخدر به کشورهای دیگر به ویژه عربستان، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمان، برخورد می‌کند.

کاکاوند در ادامه با اشاره به توانمندی‌های عملیاتی، اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هرگونه موادمخدر جاساز شده توسط مجرمان اظهارکرد: کارکنان مجرب پلیس با استقرار فرودگاه‌های محل عزیمت مسافران به کشور عربستان، با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های موادیاب و نیز چهره زنی و رصد و بازرسی وسایل همراه زائران از قابلیت بسیار بالایی در شناسایی متهمان و کشف جاسازهای موادمخدر برخوردار هستند.

قوانین سختگیرانه ایران و عربستان نسبت به حمل کنندگان موادمخدر

وی در ادامه به قوانین بازدارنده جمهوری اسلامی ایران در حمل و نگهداری موادمخدر توسط زائران اشاره کرد و گفت:‌به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر از زائری انواع مواد مخدر یا روانگردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت ۱ تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع الخروج خواهند شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین بر وجود قوانین سختگیرانه توسط کشور عربستان نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان از جمله تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و... اشاره کرد و افزود: بر اساس قوانین مبارزه با موادمخدر کشور عربستان، هرفردی نسبت به خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مواد مخدر و روانگردان ها حتی به مقدار کمتر از یک گرم اقدام کند، پس از دستگیری و تشکیل پرونده قضائی از سوی پلیس میزبان، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته وعلاوه بر جریمه های نقدی سنگین، به شش ماه تا یک سال حبس، محکوم خواهد شد.

حمل داروهای ممنوعه در عربستان جریمه نقدی و حبس دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حبس‌های طولانی مدت و جریمه های سنگین نقدی حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیرمجاز توسط زائران به مقصد کشور عربستان اشاره کرد و گفت:‌ حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین ، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین(b۲)،  داروهای بیماری صرع و سرطان و ... که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

کاکاوند ادامه داد: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عربستان مصرف کند، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می‌تواند برای پیگیری بیماری در عربستان موثر باشد.

وی افزود: به زوار گرانقدر توصیه می‌شود از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین بیان، قره قروت و... که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و به دلیل عدم مصرف ممکن است برای مامورین کشور عربستان ناشناخته باشد، خودداری کنند.

توصیه های پلیس مبارزه با مواد مخدر به حجّاج

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با آرزوی بهره‌مندی زوار از فیوضات این سفر معنوی به زائرین حج توصیه‌هایی را ارائه کرد و گفت: از آنجایی که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال موادمخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان عزیز به هیچ عنوان بار یا وسیله‌ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند. زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه بر ندارند.

وی ادامه داد:‌ زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی را دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی ،مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند. با توجه به استقرار دستگاه های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیر مجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائرین گرامی توصیه می‌شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر مجاز با خود حمل نکند.

کاکاوند گفت:‌ مدیران و و عوامل اجرایی کاروان‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا زائران قبل از رسیدن به کشور عربستان نسبت به شناخت جرائم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روانگردان ها در کشور عربستان و مرزهای خروجی توجیه شوند تا از انتقال احتمالی این گونه مواد ممانعت بعمل آید. بازداشت هر یک از مرتکبین جرایم مرتبط با مواد مخدر در کشور عربستان تابع کهولت سن و بیماری نیست.

وی در پایان گفت: مسافران در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند مراتب را به مامورین پلیس مستقر در مبادی و گیت های خروجی فرودگاه ها اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۰ ۱۳:۲۲

چه اشکال داره مقداری مشخص مواد مخدر برای مصرف روزانه حجاج تعلق بگیره.

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۰ ۱۴:۱۰

کسایی که مصرف کننده هستن پس چکار بایددبکنن حداقل باید اجازه بدن با قرص اون مدت رو پشت سر بگذارند هرکسی برای مصرف خوذش با نسخه پزشک