• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022920907
  • خبرنگار : 71415

واکنش کاخ سفید به دیدارهای گرم پوتین و شی

واکنش کاخ سفید به دیدارهای گرم پوتین و شی

کاخ سفید به نشست‌های دو روز گذشته رهبران روسیه و چین در شهر پکن واکنش نشان داده و اعلام کرد تداوم تقویت شراکت استراتژیک دو کشور «تعجبی ندارد.»

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر رسمی خود به چین در روز پنجشنبه با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور در پکن دیدار کرد. این اولین سفر خارجی پوتین از زمان ادای سوگند او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در اوایل ماه جاری است.

همچنین دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در واکنش به تحولات مربوط به سفر پوتین به چین ادعا کرد: «وجه اشتراک آنها در به چالش کشیدن نظم بین‌المللی قانون محور، به چالش کشیدن شبکه ائتلاف‌ها و شراکت‌هایی که آمریکا از آنها بهره می‌برد و تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور تقویت منافع امنیت ملی یکدیگر است.»

او ادامه داد: «لزوما از این دیدار چیزی که باعث تعجب ما شود بیرون نیامد.»

پوتین در جریان این سفرش به چین که دومین سفر او به این کشور در کمتر از یک سال اخیر بود و در ضمن دیدارش با شی بار دیگر بر شراکت «نامحدود» دو کشور تاکید کرد؛‌ شراکتی که چند هفته قبل از آغاز «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در اوکراین از آن یاد کرده بود.

واکنش کاخ سفید به دیدارهای گرم پوتین و شی
دیدار غیررسمی پوتین و شی

این دو رهبر روز ۱۶ مه نیز یک بیانیه مشترک ۷۰۰۰ کلمه‌ای را به نشانه ابراز نزدیکی بین دو کشور منتشر کردند.

رئیس جمهور چین بعد از یک روز مذاکرات در شهر پکن و در حالی که با همتای روسی خود به گرمی دست می‌داد او را با لبخند در آغوش کشید که تصاویر آن از کانال تلویزیون دولتی چین انتشار یافت.

جان کربی در واکنش به این در آغوش کشیدن همدیگر توسط شی و پوتین این رخداد را کم اهمیت دانسته و ادعا کرد: «برای خود آنها این خوب است. این دو کشور به وضوح در سراسر جهان با ضدیت علیه منافع امنیت ملی ما عمل می‌کنند. جای تعجب نیست که این دو رهبر به توسعه روابط در حال رشدشان ادامه دهند.»

این مقام رده بالای کاخ سفید همچنین مدعی شد: «اما آنها دو رهبری هستند که سابقه زیادی در همکاری با همدیگر ندارند. و مقام‌های هر دو دولت لزوما به همدیگر اعتماد کامل ندارند.»

پیش از این واشنگتن و غرب در ماه‌های گذشته چند بار ادعا کرده بودند که حزب حاکم کمونیست چین از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند.

«اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در مذاکراتش با رئیس جمهور چین و «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در اوایل ماه جاری میلادی گفت جنگ اوکراین تهدیدی وجودی علیه اروپا است و پکن را به ارسال کالاهای با کاربردی دوگانه نظامی-غیرنظامی برای روسیه که در نهایت در میدان نبرد اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند متهم کرد و خواستار پایان ارسال این اقلام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی عادی ادعا کرد حزب کمونیست چین باید بین ادامه دادن به حمایتش از روسیه یا حفظ روابط با غرب یکی را انتخاب کند.

رئیس جمهور روسیه آخرین روز سفرش در چین را در شهر «هاربین» در شمال این کشور سپری کرد و در آنجا از یک نمایشگاه مشترک چین-روسیه بازدید کرد. او همچنین با گروهی از دانشجویان در انستیتوی تکنولوژی هاربین، از نهادهای رده بالای علوم تسلیحات در چین، دیدار کرد. این نهاد توسط وزارت بازرگانی آمریکا تحریم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha