• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022920914
  • خبرنگار : 50649

معاون شهرداری شیراز خبر داد:

راه‌اندازی اتوبوس‌های آموزش فرهنگ ترافیک در شیراز

راه‌اندازی اتوبوس‌های آموزش فرهنگ ترافیک در شیراز

ایسنا/فارس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از راه‌اندازی ۳ دستگاه اتوبوس آموزش فرهنگ ترافیک و همچنین طراحی بازی‌های ترافیکی در مترو و اماکن پر تردد شهر برای شهروندان در این کلان‌شهر خبر داد.

هادی شه دوست شیرازی امروز، ۲۹ اردیبهشت در بازدید از فعالیت پارک‌های آموزش فرهنگ ترافیک شهرداری شیراز بیان کرد: آموزش پایه‌ای یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای رفع بسیاری از مشکلات جامعه به ویژه بحث آموزش ترافیک از سنین کودکی است،  اگر آموزه‌های ترافیکی از سنین کودکی منتقل شود، در وجود فردی که این آموزش‌ها را فرا گرفته، نهادینه شده و هرگز فراموش نمی‌شود.

 وی با بیان اینکه آموزش ترافیک با استفاده از بازی‌های آموزشی یکی از شیوه‌های موثر انتقال آموزه‌های ترافیکی به کودکان است، اظهار کرد: هنگامی که ترافیک به عنوان نوعی سرگرمی مطرح می‌شود، کودکان نکات ترافیکی را بهتر و بیشتر فرا می‌گیرند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: پارک‌های آموزش ترافیک به منظور تاثیرگذاری بیشتر بر کودکان از روش‌های گوناگون به ویژه طراحی محیطی واقعی با استفاده از راه‌ها، خط کشی عابر پیاده، پیاده‌رو و خیابان‌ها، علایم راهنمایی، چراغ راهنماها و دیگر نشان‌ها در مقیاس کوچکتر طراحی و احداث شده است و در این محیط کودکان در سنین مختلف براساس سرفصل‌های خروجی مطالعات جامع آموزش فرهنگ ترافیک در ۵ کارگاه آموزشی توسط مربیان با تجربه آموزش می‌بینند. 

شه دوست شیرازی همچنین از برنامه‌ها و طرح‌های ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک برای آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان خبر داد و افزود: این مجموعه علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی در پارک‌های ترافیک، به صورت دوره‌ای در فرهنگسراهای سطح شهر به ویژه در محله‌های کم برخوردار و در قالب نمایش‌های موزیکال و عروسکی به آموزش فرهنگ ترافیک می‌پردازد. 

وی گفت: تجهیز و راه‌اندازی ۳ دستگاه اتوبوس آموزش فرهنگ ترافیک با توجه به نقش فعالیت‌های نرم‌افزاری و پنل‌های بازی‌های ترافیکی با ظرفیت ۲۰ نفر، از برنامه‌های ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به شمار می‌آید که در حال حاضر در مرحله قرارداد بوده و به زودی شاهد فعالیت این اتوبوس‌ها خواهیم بود.

این مقام مسئول به طراحی بازی‌های ترافیکی در مترو و اماکن پر تردد شهر برای شهروندان اشاره کرد و افزود: در این طرح‌های عنوان شده، فرهنگ‌سازی در قالب‌های متنوع از جمله استفاده از بسته‌های تشویقی، سفر های درون شهری رایگان،  تسهیلات و آموزش مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در حاشیه این بازدید ضمن قدردانی از فعالیت‌های ثمر بخش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در حوزه آموزش فرهنگ ترافیک به ویژه برای نسل آینده بیان کرد: سوانح و حوادث رانندگی یکی از علل مهمی است که با تخلفات و جرائم رانندگی خسارات مادی و معنوی بسیاری را به جامعه وارد می‌کند. 

فاتحی گفت: با توجه به آمار نگران‌کننده تصادفات و سوانح رانندگی لازم است تدابیری به منظور کاهش این حوادث لحاظ شود و  قطعاً پیشگیری از وقوع جرم و تخلف به مقابله با جرم در این حوزه برتری دارد، از این رو با انجام پیشگیری‌های آموزش محور و اجتماعی، کنترل و کاهش تصادفات را در ستور کار قرار داده‌ایم.  

فاتحی ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم، آموزش قوانین و قواعد رانندگی از سنین کودکی و نوجوانی در سطح مدارس است که در حال حاضر با همکاری و همراهی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز بحث پیشگیری‌های آموزش محور در پارک‌های ترافیک با فعال شدن ظرفیت این پارک‌ها در حال انجام است، امیدواریم با تقویت این پارک‌ها و تقویت همه راه‌های آموزش محور پیشگیری از جرایم و تخلفات رانندگی، شاهد کنترل حوادث رانندگی در کوتاه مدت و بلند مدت باشیم.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان فارس نیز افزود: تجزیه و تحلیل تصادفات در دو سال گذشته نشان دهنده این است که پنج و نیم درصد از مصدومین تصادفات را کودکان تشکیل می‌دهند و با افزایش این میزان به ۱۷ درصد در سنین نوجوانی با یک خطر جدی مواجه خواهیم بود.

طهماسبی بیان کرد: آموزش فرهنگ ترافیک و مهارت‌آموزی از سنین کودکی قطعا می‌تواند کنترل کننده سوانح رانندگی در آینده باشد، بحث پارک‌های ترافیک که در شهر شیراز به صورت تخصصی در حال فعالیت است نوید بخش این موضوع ست که  اگر با یک برنامه از پیش تعیین شده رده سنی کودکان را مخاطب خود قرار دهیم و آموزش صحیح را در این حوزه داشته باشیم می‌توانیم اثر مثبت را در رفتار نوجوانانی که آینده سازان این کشور هستند شاهد باشیم.

 وی تصریح کرد: مطالعات توسعه و ارتقای فرهنگ ترافیک در شهر شیراز به عنوان اولین مطالعه در این حوزه در سطح کشور انجام شده است و این مطالعات مسیر آموزش در پارک‌های ترافیک شهر شیراز را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha