• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022920995
  • خبرنگار : 71592

گذرگاه «نتزاریم»، پروژه‌ای که نقشه صهیونیست‌ها برای کنترل غزه پس از جنگ را آشکار می‌کند

گذرگاه «نتزاریم»، پروژه‌ای که نقشه صهیونیست‌ها برای کنترل غزه پس از جنگ را آشکار می‌کند

ارتش رژیم صهیونیستی برای ایجاد گذرگاه «نتزاریم» که مناطق شمالی نوار غزه را از مناطق جنوبی آن جدا می‌کند، تلاش کرد. اقدامی که از نظر تحلیلگران مسائل نظامی و کارشناسان صهیونیستی بخشی از پروژه گسترده برای اشغال مجدد غزه توسط رژیم صهیونیستی و تحکیم حضور نظامی این رژیم در غزه است.

به گزارش ایسنا، گذرگاه نتزاریم به طول چهار مایل که از شرق به غرب غزه امتداد دارد یکی از نقاط اصلی اختلاف میان حماس و رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه بود.

روزنامه واشنگتن پست نوشت تصاویر  ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی از ماه مارس تاکنون سه پایگاه نظامی در نتزاریم ایجاد کرده است. این تصاویر همچنین اسناد و شواهدی را درمورد طرح رژیم صهیونیستی برای کنترل غزه نشان می‌دهد هرچند که مقامات صهیونیستی می‌گویند پس از ۳۸ سال کنترل غزه که سال ۲۰۰۵ پایان یافت قصد اشغال دائمی این باریکه را ندارند اما طبق این تصاویر ماهواره‌ای، رژیم صهیونیستی جاده، پایگاه نظامی و مناطق حائلی ساخته که کاملا بیانگر تصمیم رژیم صهیونیستی برای کنترل غزه است. هرچند که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح‌های چندان ملموسی درباره مرحله پساجنگ غزه صادر نکرده اما بارها گفته که تا اطلاع ثانوی کنترل امنیتی غزه برعهده تل‌آویو خواهد بود.

علاوه بر اینکه گذرگاه نتزاریم یکی از موانع در دستیابی به توافق آتش‌بس بود، کنترل آن به ارتش رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد در کنترل بر نوار غزه مخصوصا در سرعت استقرار، کنترل کمک‌های انسانی به غزه و تردد آوارگان فلسطینی راحتی عمل بیشتری داشته باشد. اقدامی که رژیم صهیونیستی می‌گوید برای ممانعت از بازسازی حماس ضروری است. طبق ارزیابی دانشگاه عبری، دستکم ۷۵۰ ساختمان برای ایجاد منطقه حائل در دو طرف گذرگاه نتزاریم تخریب شده است.

کارشناسان نظامی می‌گویند این اقدام بخشی از تغییر شکل گسترده و بلندمدت جغرافیای غزه است و در امتداد طرح‌های قبلی رژیم صهیونیستی برای تقسیم غزه به کانتون‌های قابل کنترل قرار دارد. «امیر آویوی»، سرتیپ ذخیره و معاون سابق فرمانده لشکر غزه وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست گفت: «آنچه ما نیاز داریم آزادی عمل کامل در همه جای غزه است».

گذرگاه نتزاریم و تصویر رژیم صهیونیستی از آینده نوار غزه

به نوشته این روزنامه آمریکایی، گذرگاه نتزاریم به نام یک شهرک صهیونیستی که در جاده ساحلی غزه قرار داشت، نامگذاری شد و بخشی از پروژه‌ای بود که «آریل شارون»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی روی آن کار می‌کرد. نتزاریم غزه را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند که همگی تحت کنترل امنیتی رژیم صهیونیستی هستند. پیش از دستور شارون برای خروج ارتش رژیم صهیونیستی از غزه در سال ۲۰۰۵ تنها بخش کوچکی از این طرح اجرایی شده بود.

محور نتزاریم پس از ورود زمینی به نوار غزه، جزو اولین اهداف ارتش اشغالگر بود. واشنگتن پست به نقل از یک افسر صهیونیستی نوشت: «جای تعجب نیست که اسرائیل بازگردد و این گذرگاه جدید را ایجاد کند. پستی‌ها و بلندی‌های آن بسیار برای مقاصد نظامی مناسب‌تر است». گذرگاه نتزاریم دو جاده اصلی غزه را که تنها جاده‌های اصلی این باریکه هستند، بین شمال و جنوب (خیابان صلاح الدین و خیابان الرشید) تقسیم می‌کند. ارتش اشغالگر از اوایل ماه مارس شروع به ساخت پایگاه‌های نظامی در هر دو خیابان کرده است.

پس از فروپاشی آتش‌بس موقت بشردوستانه در ماه نوامبر، ارتش اشغالگر نقشه‌هایی را منتشر کرد که نشان دهنده تقسیم نوار غزه به میدان‌های امنیتی است. روزنامه صهیونیستی «معاریو» پیشتر گزارش داده بود که ارتش اشغالگر از بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه جلوگیری می‌کند و لشکر ۹۹ که وظیفه تقسیم نوار غزه را به دو قسمت بر عهده دارد، مانع از حرکت فلسطینیان در جنوب غزه به سمت شمال می‌شود.

در روزهای اول تهاجم زمینی، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارشی با عنوان «محاصره و تقسیم غزه» منتشر کرد که در آن آمده بود: «محاصره و شاید تقسیم دو اصطلاحی هستند که این مرحله از نبرد را خلاصه می‌کنند. محاصره در امتداد شهر غزه به یک خط جداکننده تبدیل می‌شود و خطی وجود دارد که بخش شمالی را از مرکز غزه جدا می‌کند. این روزنامه همچنین طرح‌های تقسیم غزه در حملات سابق رژیم صهیونیستی را مطرح کرد که عملی نشده بودند و نوشت: «این بار این اتفاق افتاد». پیش از این، وبگاه عبری «واللا» گزارش داده بود ارتش رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی برای ایجاد گذرگاه‌هایی در وسط نوار غزه را آغاز کرده است که می‌تواند موجب جدایی این منطقه شود اما در عین حال هشدار داده بود این گذرگاه‌ها که هدف از آنها تقسیم غزه است، می‌تواند خطری برای سربازان صهیونیستی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha