• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403022921018
  • خبرنگار : 50295

دلایل کاهش سطح زیر کشت سیر در طارم چیست؟

دلایل کاهش سطح زیر کشت سیر در طارم چیست؟

ایسنا/زنجان کارشناس مسؤول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: کاهش بارندگی در پاییز سال گذشته و نوسان قیمتی در زمان فروش، در کاهش سطح زیرکشت محصول سیر در طارم موثر بود.

آرش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره کاهش سطح زیر کشت محصول سیر در طارم، اظهار کرد: تورم بر نهاده‌های کشاورزی موثر است، محصول سیر هزینه تولید زیادی دارد و در زمان فروش، با نوسان قیمتی زیادی مواجه می‌شد و این عوامل‌ موجب کاهش سطح زیر کشت محصول سیر در امسال شد.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی در پاییز سال گذشته نیز در کاهش سطح زیرکشت محصول سیر موثر بود، زیرا در طارم رودخانه‌های فصلی وجود دارد که آب این رودخانه‌ها با بارش باران جاری می‌شود و نبود بارندگی و آب نیز در روند کار کشاورزان موثر بود.

کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیان کرد: سیر جزو محصولات پردردسر برای کشاورزان است و کاشت زیاد و هر ساله این محصول موجب افزایش آفت و بیماری محصول می‌شود. توصیه می‌شود کشاورزان برای کاهش آفت و بیماری این محصول، تناوب را رعایت کنند و سیر را یک سال کم بکارند و سال بعد در سطح معمولی بکارند.

محمدی با بیان اینکه طبق اصول کشاورزی باید تناوب رعایت شود و در غیر این صورت، محصول اصلی متحمل ضرر می‌شود، اظهار کرد: رعایت تناوب در کاهش آفت و علف‌های هرز موثر است و کشاورزان طارمی برای جایگزین محصول سیر می‌توانند از محصولاتی مانند باقلا، کلزا، گندم و جو استفاده کنند.

کارشناس مسؤول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه سیر محصولی با تناژ بالاست و کمی افزایش قیمت موجب سود می‌شود، ولی هزینه تولید زیادی دارد، افزود: ادعا نمی‌کنیم قیمت گندم و جو با سیر برابری می‌کند، البته اگر قیمت فروش سیر پایین‌ باشد، کشاورزان ضرر می‌کنند، ولی در محصولاتی مانند گندم و جو، کلزا ضرر نیست و در برخی مواقع، درصد درآمد خالص نیز از سیر بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha