• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022921041
  • خبرنگار : 71660

اکونومیست: اسرائیل در چرخه مرگ در غزه گیر افتاده است

اکونومیست: اسرائیل در چرخه مرگ در غزه گیر افتاده است

همزمان با گذشت هشت ماه از جنگ غزه و تداوم مقاومت حماس در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری و توقف جنگی که به راه انداخته ندارد و هم‌چنین امتناع «بنیامین نتانیاهو» از صحبت درباره برنامه‌های مربوط به دوران پسا جنگ موجب نارضایتی «جو بایدن» و ژنرال‌های صهیونیست شده است.

به گزارش ایسنا، در دویست و بیست و پنجمین روز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نبردها میان رزمندگان مقاومت و نظامیان ارتش رژیم اشغالگر در چندین منطقه این باریکه و به‌ویژه در اردوگاه آوارگان جبالیا و شرق رفح، واقع در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه ادامه دارد و هم‌زمان بمب‌افکن‌های این رژیم در حال بمباران مناطقی در رفح هستند.

نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به اینکه چرخه شوم مرگ و نابودی گریبان صهیونیست‌ها را گرفته، وضعیتی را توصیف می‌کند که یک مارپیچ رو به انحطاط است. اکونومیست با اشاره به حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، جایی که فلسطینیان به آنجا پناه‌ برده‌اند، می‌نویسد: «بسیاری از جهان بیم آن دارند که حمله اسرائیل به رفح به یک تراژدی انسانی بدل شود و هزاران فلسطینی را کشته و یک میلیون نفر دیگر را آواره کند.»

رژیم صهیونیستی در تاریخ ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) حمله خود به رفح را آغاز و در آن موقع اطلاعیه‌هایی را مبنی بر خروج و کوچ اجباری ساکنان این شهر منتشر کرد. این رژیم در ابتدا به آرامی پیشروی کرد و دست به تصرف گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه و چندین کیلومتر زمین در امتداد این منطقه زد. تا تاریخ ۱۴ ماه مه گزارش‌هایی مبنی بر حضور تانک‌های صهیونیستی در محله‌های مسکونی رفح منتشر شد، اما آنها هنوز کمی از مرکز شهر فاصله داشتند.

اکونومیست با بیان اینکه «این مرز دارای ارزش استراتژیک است» مدعی شد که «دهه‌هاست این نقطه به تونل‌هایی مرتبط می‌شود که حماس از آنها برای انتقال تسلیحات و تجهیزاتی به نوار غزه استفاده کرده است.»

این نشریه انگلیسی نوشت: «اینکه پس از گذشت هشت ماه از جنگ، ارتش اسرائیل برنامه‌ای برای آن ندارد، باعث شده این ارتش را در چرخه‌ای از عذاب و لحظات شوم در نوار غزه قرار دهد. هم‌چنین رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باعث شده تا ژنرال‌های کابینه‌اش و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به وضعیت کنونی جنگ آزرده خاطر شوند.»

تقریبا دو هفته پیش جو بایدن ارسال محموله ۳۵۰۰ بمب هدایت‌شونده را برای تحویل به رژیم صهیونیستی به تعویق انداخت. او طی مصاحبه‌ای در تاریخ ۸ مه تهدید کرد که از این هم فراتر خواهد رفت و گفت که اگر این رژیم به حمله به رفح ادامه دهد، عرضه بمب و گلوله‌های توپخانه را قطع خواهد کرد.

اکونومیست: اسرائیل گرفتار حلقه شوم شده است
«بنیامین نتانیاهو» و «جو بایدن»

اکونومیست می‌افزاید: «با این حال، آقای بایدن هرگز از اسرائیل درخواست نکرده که از حمله به شهر رفح خودداری کند، بلکه فقط طرحی را برای تخلیه غیرنظامیان به مناطق دارای کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده است. خارج‌سازی شهروندان اکنون در حال انجام است و حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی در ماه جاری میلادی از رفح گریخته‌اند؛ اقدامی که کار آسانی نبوده است. برخی از فلسطینیان به المواسی رفتند. برخی دیگر هم به شهرهای دورتر مانند خان یونس و دیرالبلح که پیشتر به دلیل ماه‌ها درگیری آسیب دیده بودند، بازگشته‌اند.»

هم‌زمان با کوچ دوباره فلسطینی‌ها، نیروهای امدادگر می‌گویند که کمک‌ها در سرتاسر جنوب نوار غزه رو به اتمام است و این نوع خروج غیرنظامیان و موقعیتی که آنها مواجه شده‌اند، ظاهرا چیزی نیست که جو بایدن درخواست کرده بود. این در حالیست که ایالات متحده از ابتدای جنگ در هفتم اکتبر بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی صهیونیست‌ها باقی مانده و همچنین طبق گزارش‌ها، چراغ سبز برای ارسال مهمات هم داده است.

نشریه انگلیسی اکونومیست با اشاره به اینکه نتانیاهو به درخواست‌های بایدن اهمیتی نمی‌دهد، می‌نویسد: «این اولین باری نیست که نتانیاهو مطالبات بایدن را نادیده گرفته است. او پیشتر برنامه‌های مربوط به دوران پسا جنگ غزه را هم نادیده گرفته بود؛ درخواستی که پیشتر از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده بود. آمریکایی‌ها این گونه طرح خود را ارائه داده بودند که اسرائیل باید متعهد شود که تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه بازمی‌گردد. آنها بدین ترتیب امیدوار بودند که یک توافق سه‌جانبه حاصل خواهد شد که براساس آن عربستان سعودی عادی‌سازی روابط را با اسرائیل آغاز خواهد کرد و این توافق می‌تواند حمایت اعراب را برای بازسازی و احیای روند صلح میان اسرائیل و فلسطین به دنبال داشته باشد.»

این نشریه در پایان تاکید می‌کند: «نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به حمله بزرگ زمینی در ماه اکتبر اصرار ورزیدند؛ ارتشی که به خوبی می‌دانست نتانیاهو علاقه‌ای به گفت‌وگو درباره دیپلماسی پسا جنگ نخواهد داشت. آمریکا نیز از این حمله حمایت کرد و آنها اکنون با تاخیر متوجه می‌شوند که اسرائیل بدون ارائه برنامه‌ای برای تامین امنیت و اداره غزه، جنگی بی‌پایان خواهد داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha