• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403022921043
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

استاندار در دیدار سرکنسول ترکیه:

خراسان جنوبی بیشترین ترانزیت کالا به آسیای میانه را دارد

خراسان جنوبی بیشترین ترانزیت کالا به آسیای میانه را دارد

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیشترین ترانزیت کالا از بندرعباس و بندر چابهار به سمت کشورهای آسیای میانه از مرز ماهیرود خراسان جنوبی انجام می‌شود.

جواد قناعت امروز شنبه 29 اردیبهشت در دیدار سینان جم باش سرکنسول ترکیه در مشهد، با اشاره به اینکه ترانزیت کالا بیشتر در این مسیر انجام می‌شود زیرا فاصله را ۵۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد که به نفع تولید کننده و تجار است، گفت: صادرات خراسان جنوبی به کشور ترکیه در سال گذشته ۴۲۰ هزار دلار بوده که با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی همچنین مزیت‌های ترکیه و عزم و اراده ۲ کشور، فرصت خوبی برای توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو طرف است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بدون تردید این میزان مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سطح ملی و استانی قابل افزایش است، افزود: سهم صادرات استان خراسان جنوبی از بازار ترکیه ۱.۵ درصد و واردات از این کشور سه درصد است که حتما با تبادل بین دو طرف این رقم قابل افزایش است.

قناعت با اشاره به ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی استان اظهار کرد: ۲۰ سال از تقسیم خراسان واحد و تاسیس خراسان جنوبی می‌گذرد و این استان از نظر وسعت سومین استان پهناور کشور است که ظرفیت‌های فراوانی در حوزه معادن، گردشگری و محصولات راهبردی بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با چهار گذرگاه مرزی و ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک بیشترین مرز را با کشور افغانستان دارد، یادآور شد: یکی از گذرگاه‌های رسمی ایران به افغانستان مرز ماهیرود است که ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از این مرز انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی  با بیان اینکه این استان دارای رتبه اول زغال سنگ، منیزیت و خاک‌های صنعتی در کشور است و ۸۵ درصد بنتونیت خاورمیانه در خراسان جنوبی قرار دارد، افزود: ۷۱۴ معدن فلزی و غیر فلزی در خراسان جنوبی وجود دارد و هفت میلیارد تن ذخیره معدنی با ۵۵ نوع ماده معدنی شناسایی شده است.

قناعت بیان کرد: خراسان جنوبی آمادگی کامل را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و پیرامونی به ویژه ترکیه دارد.

وی با اشاره به ۴۰ رشته صنایع دستی در خراسان حنوبی به خصوص تولید و صادرات فرش دستباف گفت: وجود تپه‌های ماسه‌ای جهان با ارتفاع هفت هزار و ۵۰۰ متر، تاریک‌ترین نقطه زمین، گرم‌ترین نقطه زمین در کویر لوت از دیگر ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: با توجه به اشتراکات دینی و مذهبی بین ایران و ترکیه همچنین وجود مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی که در خراسان جنوبی و ترکیه وجود دارد، فرصت بسیار خوبی برای توسعه روابط اداری، فرهنگی، اقتصادی و تجاری بین دو طرف است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم به آن می‌پردازیم، خام فروشی محصولات است‌ و جهت حرکت ما در زمینه معادن و کشاورزی به سمت ایجاد کارخانه‌های فرآوری است.

قناعت اظهار کرد: این استان علاوه بر ظرفیت معدنی و کشاورزی ظرفیت بالایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارد که ثبت بیش از هزار و ۵۵ اثر ثبت ملی و ۹ اثر ثبت جهانی از جمله آنهاست و خراسان جنوبی به دلیل غنای تاریخی قابیلت فراوانی برای پژوهش‌های باستان شناسی دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: امیدواریم این سفر فصل جدیدی برای افزایش مبادلات در بخش‌های مختلف باشد و بتوانیم زمینه ارتباطات بخش خصوصی ۲ کشور را به نحو احسن ایجاد کنیم.

وی فعالیت ۲ فرودگاه بین‌المللی بیرجند و فرودگاه طبس، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قطعه منفصله آن در مرز ماهیرود را از دیگر ظرفیت‌های استان برشمرد و یادآورشد: بیشترین تمرکز ما در زمینه کشاورزی و بخش معادن ایجاد واحدهای فرآوری از جمله شهرک تخصصی زرشک و ایجاد صنایع معدنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha