• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403022921082
  • خبرنگار : 50592

یک یک عضو هیات علمی دانشگاه:

ترس از طلاق از دلایل بی‌رغبتی جوانان به ازدواج است

ترس از طلاق از دلایل بی‌رغبتی جوانان به ازدواج است

ایسنا/یزد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: ترس به وجود آمده از آمارهای بالای طلاق در سطح کشور از عواملی است که افراد با تمکن مالی بالا را هم از ازدواج کردن منصرف کرده است.

«نسترن احمدی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به هرم «مازلو» که به سلسله مراتب نیازهای انسان می‌پردازد، گفت: یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای یک انسان نیاز مالی است اما نیازهای دیگری همچون نیاز به دوست داشته شدن، دوست داشتن، عزت نفس و خودشکوفایی نیز در انسان وجود دارد و عدم دست یابی جوانان به ارضای نیازهای عمیقی چون نیازهای عزت نفس، دوست داشتن و خودشکوفایی نیز منجر به عدم تمایل جوانان به ازدواج می‌شود.

وی در خصوص علت ازدواج نکردن افراد دارای تمکن مالی اظهار کرد: بنا نهادن یک زندگی مشترک صرفا وابسته به نیازهای اولیه‌ای همچون نیاز مالی، مسکن و امنیت نبوده و نیازهای عمیقی مانند دوست داشته شدن، دوست داشتن، عزت نفس، خودشکوفایی و غیره نیز در رقم خوردن یک ازدواج دخیل است.

وی افزود: متاسفانه بنابر شرایط فعلی جامعه جوانان در دست یابی به ارضای نیازهای مذکور دچار ضعف شده‌ و تصمیم می‌گیرند برای ازدواج اقدامی نداشته باشند.

احمدی با اشاره به آمارهای بالای طلاق، گفت: بسیاری از جوانان به علت ترس ایجاد شده ناشی از طلاق‌های اطرافیان، از ازدواج صرف نظر می‌کنند تا مبادا خودشان نیز به این عاقبت دچار شوند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به نوع ازدواج‌هایی که در گذشته رقم می‌خورد، گفت: در گذشته شاهد پیگیری و واسطه شدن بزرگترهای خانواده برای وصلت دو زوج بودیم اما در عصر امروزی که عصر اتباطات است ازدواج‌های سنتی گذشته کاهش یافته و عمدتا ازواج‌های امروزی بنابر انتخاب خود افراد است.

احمدی با اشاره به اهمیت انتخاب آگاهانه در ازدواج گفت: گرچه ازدواج‌های مدرن امروزی با انتخاب خود افراد صورت می‌گیرد اما این بدین معنی نیست که انتخاب‌ها حتما درست و مثمر خواهد بود، بلکه عامل یک ازدواج موفق، داشتن انتخابی آگاهانه است.

وی با اشاره به این که امروزه در مقایسه با گذشته نگاه سختگیرانه‌ای به ازدواج می‌شود، گفت: گاهی اوقات وجود رسم و رسومات سخت و مشکل باعث طفره رفتن برخی جوانان از ازدواج می‌شود.

این استاد دانشگاه ضمن بیان این‌که یک ازدواج موفق نیاز به آداب و رسوم دست و پا گیر وسختگیرانه ندارد، اظهار کرد: خوشبختانه به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شاهده شیب نزولی در برگزاری ازدواج‌های مجلل و افزایش آگاهی مردم در رابطه با برگزاری هرچه آسان تر ازدواج هستیم.

وی گفت: متاسفانه در عصر امروز افراد زیادی محصل و شاغل بودن زنان را با انجام مطلوب وظایف مادرانه وی در تضاد می‌بینند.

این استاد دانشگاه در این باره با اشاره به این که هرچه مادر تحصیل کرده ‌تر و آگاه تر باشد به تبع آن کودک آگاه تری را تربیت خواهد کرد، گفت: تحصیل و کار کردن مادران در صورتی که با  مدیریت همراه باشد هیچ خللی در فرزند پروری مطلوب ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به این که برای بانوان مادر کافی بودن از مادر کامل بودن مهم تر است، افزود: اهمیت کیفیت رابطه مادر و فرزند به مراتب بالاتر از کمیتی ساعاتی است که یک مادر در کنار کودک خود سپری می‌کند.

احمدی در پایان اظهار کرد: ممکن است برخی مادران علاوه بر نقش خود در خانواده، در جامعه نیز نقش‌هایی داشته باشند اما موضوع مهم این است که رابطه مادر و فرزند به علت وجود این نقش‌ها دچار خدشه و اختلال نشود.‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha